Roubo werkbank van Essenhout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik ben ook linkshandig, maar ik zou de klem links op de bank willen. Je zaagt met links, dus sta je rechts van je zaag en heb je zicht op je zaaglijn. Maar dat is blijkbaar voor een rechts handig iemand. Ik zie vast iets over het hoofd.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Ik ben ook linkshandig, maar ik zou de klem links op de bank willen. Je zaagt met links, dus sta je rechts van je zaag en heb je zicht op je zaaglijn. Maar dat is blijkbaar voor een rechts handig iemand. Ik zie vast iets over het hoofd.
Zicht op de zaaglijn, goed punt!

Ik heb hier vanmiddag ook over nagedacht. Ik heb voor mezelf een aantal argumenten om de klem rechts te doen:
-Mn werkstuk is meestal lang, als ik iets wil afzagen is het vaak een klein stuk.
-Ik heb liever een reststuk in mn hand en dat mn (zware) werkstuk goed vast zit
-Mn lijf staat bij t zagen naast de bank ipv ervoor, dus ik heb zo meer beweegruimte
-Bij t schaven van balken schaaf ik van links naar de klem toe, dus zit hij niet in de weg en ik schaaf het laatste stuk met gestrekte arm er over heen.

Vooral het laatste argument weegt zwaar voor me, ik verwacht er vooral mee te schaven (voor nauwkeurig afkorten gebruik ik een afkortzaag of verstekbak of cirkelzaag). Daarom gaat de tail vise ook links, makkelijk te bedienen voor mij en zodat ik met mn linker hand goed kracht kan zetten bij t schaven. Die kracht komt dan op de pennen in t blad, en niet op de tail vise wat de levensduur van de vise verlengt.

Ik denk dat dit ook wel de principes van Roubo waren voor zijn werkbank concept (voor overwegend rechtshandigen). Lijkt me goed om dit op mezelf af te stemmen en t om te draaien.

Maar ja, dat zicht op de zaaglijn... :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik gebruik nu regelmatig de nooitgedacht werkbank van een collega. Die heeft de klem links. Dat werkt voor mij als linkshandige eigenlijk logisch. Dus toen ik begon met hout lijmen voor een eigen werkbank , heb ik dat als uitgangspunt genomen. Ik heb nu de ruimte om hem eens af te gaan maken en ik kan nog kiezen waar ik de klem zet. Ik volg de argumenten.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik snap de twijfel over plaatsing van de bankschroef. Toen ik een werkbank wilde maken leek het me ook niet zo logisch om de bankschroef links te plaatsen als rechtshandige. Achteraf bekeken (jaar of 3 in gebruik) zou ik het niet anders doen. Om te schaven is dit het meest logische, maar ook om te zagen, want je kan dan met je linkerhand je reststuk ondersteunen. Dus omgekeerd hoort de bankschroef voor een linkshandige dus rechts. Met zicht op zaaglijn heb ik geen problemen. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik kijk beetje van beide zijden terwijl ik zaag. Beetje scheel dus 🤪
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat van dat reststuk kan ik volgen, maar schaven doe je toch twee kanten op? Van het midden naar de koppen? Misschien moet ik maar een klem links en rechts maken. Dat zie je ook wel eens bij lange werkbanken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dat van dat reststuk kan ik volgen, maar schaven doe je toch twee kanten op? Van het midden naar de koppen? Misschien moet ik maar een klem links en rechts maken. Dat zie je ook wel eens bij lange werkbanken.
Euhm, nee, schaven doe ik in 1 richting, namelijk met de draad mee. Mocht het al eens voorkomen dat de draad halfweg van richting verandert, dan kun je inderdaad in 2 richtingen schaven. Maar dan nog zou je het werkstuk ook gewoon kunnen draaien in de bankschroef.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Lekker bezig zo te zien. Mooi hoor en mooie tekening in het hout.

Ik heb wel een vraag naar aanleiding van je bouw tekening. Heb ik het goed dat je geen splittop Roubo maakt ? Dat vraag ik ivm uitzetten van het werkblad. Mij is verteld dat de split de werking kan opnemen ik kan fout zitten. Maar als het waar is drukt het blad je verbindingen uit elkaar. Graag reactie ook van andere lezers als ik fout zit.

Je bent van harte uitgenodigd in lwd om de benchcrafted tail en leg vise te bekijken. Draait als een zonnetje.

Groeten jelle
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Ik denk idd dat de split top minder gevoelig is voor werken. Om eerlijk te zijn maak ik me er niet al te druk om. Ik zie het mensen als bijvoorbeeld Christopher Schwartz ook doen. Uiteraard zal hout werken en zal de bank misschien wat gaan afwijken van zijn oorspronkelijke vorm, maar uit elkaar vallen zal hij denk ik niet. Althans dat denk ik.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar reacties van anderen hierop, goed punt Jelle.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Vandaag trouwens de poten door de lintzaag geduwd, is redelijk goed gegaan. Had een vuiltje op mn jig liggen, daardoor heb ik 1 schuine kant te mager afgezaagd, nu moet ik daar meer van weghakken met een beitel of schaven. Beter dan te diep ingezaagd, dat wel.

De poten zijn overigens nog niet gelijmd, ze zitten met domino's op de plek. Dit weekend de binnenpoten inzagen voor de wiggen, alle verbindingen mooi glad en op maat maken en poten lijmen.

Ik denk dat zo'n project als dit fijner werkt als je een fatsoenlijke werkbank hebt...
 

Bijlagen

  • IMG_2445.jpg
    IMG_2445.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 98

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Zo, weer wat gedaan, pootjes gelijmd.IMG_2474.jpeg

Wat betreft het werken van het blad (omdat ik geen split top maak en de poten onderling onderaan toch met liggers verbind) daar heb ik nog eens over nagedacht en begin me er toch een beetje druk over te maken. Jelle heeft een goed punt denk ik. Zouden de verbindingen met het blad sneuvelen als t blad in de breedte uitzet en de liggers niet?

Is er iemand die hier iets over durft te zeggen? Ik heb een duidelijkere tekening toegevoegd. Ik hoor het graag, alle commentaar is welkom!

Untitled.jpg
 

Bijlagen

  • Roubo Batavus 2.pdf
    20,9 KB · Weergaven: 67

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Alweer een stukje verder? en heb je nog antwoord gekregen op je vraag ?
 

Athelas

Nieuw lid
2 nov 2019
14
2
@JPN ik heb je draadje een tijd terug al goed doorgelezen :) Heb er veel van geleerd! Zal je lessen toepassen in de bouw van die van mij, hopelijk beperkt dat de problemen enigszins... Prachtige werkbank (y) Hopelijk lukt het mij ook zo mooi!

@Aelos en EdP: Ik weet idd dat importkosten er zijn. That's life, ik kan ermee leven. De keuzes van beide bankschroeven ga ik er niet van af ga laten hangen, ik tel liever een paar tientjes extra neer voor een keuze waar ik gelukkig mee ben, dat maakt op t totaal niet zo heel veel uit maar wel voor mn voldoening.

Het ding met de wagon/tail vise van Benchcrafted is het "trillen" als je hem snel naar voor of achteren schuift, heb ik in een aantal filmpjes gezien. De montage is cruciaal en aangezien de stalen rails nauwkeurigheid uit het hout halen, en niet uit een stalen gemachinaald stuk staal met bijbehorende precisie, ben ik bang dat hij voor mij niet "smooth" genoeg loopt. Misschien heb ik t mis, maar dat zegt mn gevoel.

Deze vise is ook interessant, die van Richard Maguire, maar ik weet niet of deze nog te koop is. Eenvoudig in te bouwen, en haalt zn nauwkeurigheid uit 2 stukken staal aan beide eindes van de ronde geleiders. Mooi ontwerp! Zal m eens een mail sturen kijken of hij nog verkrijgbaar is...

Is er iemand in de buurt van Driebergen/Utrecht die een Roubo met Benchcrafted bankschroeven heeft staan? Ik zou graag een keer komen kijken, ben benieuwd hoe ze in t echt zijn en of ik me druk maak om niets met die tail vise :)
Hoi Batavus, ik weet niet of je het in de buurt genoeg vindt, maar ik heb een werkbank met Benchcrafted bank schroeven staan (leg &tail) je bent van harte welkom om te komen kijken. Ik woon in Gouda. Stuur maar een dm als je geïnteresseerd bent
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Goedenavond allen,

ik heb de afgelopen tijd aardig wat gewerkt aan de werkbank. Als in: hij is zo goed als af. Ik had even wat tijd maar heb weinig discipline gehad om de voortgang te posten op t forum.

De Benchcrafted hardware is binnen gekomen, heb t maar gewoon besteld. Erg mooi spul zeer tevreden mee. Alleen wel erg veel geld. Kostte meer dan t hout en alle andere zaken bij elkaar.

Na t maken van de poten eerst gekeken of ze pasten. De rand van t hoofdblad moest iets bijgeschaafd worden.Lengte van de poten afgetekend op de onderkant, pen gat verbindingen afgetekend en daarna deze uitgehakt (wat n klus!) Daarna t onderstel in elkaar gezet. Pennen nog niet erin geslagen deze trekken m 1mm naar elkaar toe, dit deed ik pas bij t lijmen.
IMG_2551.jpegIMG_2617.jpegIMG_2662.jpeg

Dat was n flinke klus. Daarna de voorbereiding voor de wagon vise gemaakt. Even met de bovenfrees erlangs, invulzaag en oscillerende zaag hebben t meeste werk gedaan en de beitel heeft t afgemaakt. Hoop gehak!

IMG_2664.jpeg

Toen was t eindelijk klaar om gelijmd te worden:

De weggen zijn van Jatoba hout. Had ik nog een mooi stukje van liggen. Erg mooie kwartierse tekening trouwens (zie je hier niets van maar goed). Even goed gelet op de gespiegelde jaarringen per poot en zo goed als het kan in dezelfde richting als de poot mee laten lopen (de neuroot in mij wil dat graag)

IMG_2671.jpeg

Overtollig hout afgezaagd en t restje gevlakt.

IMG_2679.jpeg

IMG_2682.jpeg

De volgende foto is van t vlakken van de werkbank. "happy face joint" :)

IMG_2697.jpeg

Daarna (Edit: daarvoor zie ik aan de poten rechts op de foto :) even de pootklem gelijmd en gevlaktIMG_2626.jpeg

Zie volgende post, ik kan geen foto meer toevoegen....
 
Laatst bewerkt:

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
De Pootklem gevlakt en tijdelijk geïnstalleerd zodat ik een klem had om mee te werken. Zo heb ik de tail vise / bladklem zwaluwstaart verbinding gemaakt.

IMG_2701.jpegIMG_2702.jpegIMG_2704.jpegIMG_2740.jpeg

Dit ging vrij voorspoedig. Ik heb de zwaluwstaart iets moeten verdiepen om de uitlijning met de trapeziumdraad en het schuivende blok perfect te krijgen. Ik moet zeggen dat je aardig wat begrip van toleranties en mechanica moet hebben om dit goed te doen. Gelukkig ben ik wel technisch en heb deze zo gekregen dat je m ook een zwieper kan geven en dat hij dan een paar rondjes door draait zonder te trillen. Is wel een puzzeltje maar een leuke.

Toen dus gaten geboord voor de blad klem/tail vise. Let wel, dit ziet er erg arbitrair uit, maar ik heb ze eerst allemaal voorgeboord met ø4 en een kleine boorstandaard zodat de slangenboor precies de goede weg zoekt. Werkt goed.

IMG_2767.jpeg

En toen de olie, zodat ik t risico niet meer loop om een kop koffie over t net gevlakte onbehandelde blad heen te gooien :)
IMG_2780.jpeg
IMG_2782.jpegIMG_2822.jpeg

IK ben heel tevreden tot nu toe, dit ding is zo lekker om op te werken, loeizwaar, geeft geen krimp, de klemmen werken fantastisch en snel. Ook leuk om naar te kijken :) Ik heb nog nooit zo lekker geschaafd!

Maar er is nog aardig wat te doen:
-Sliding deadman
-Bodempje maken
-Nog meer pennen maken voor in de 19mm gaten
-Mooie slob-gaten maken voor in de kopse kant van de tail vise (deze zit nu tijdelijk vast)
-Op termijn: opkrik mechanisme onder t bodempje met zwenkwielen zodat hij makkelijk te verplaatsen is.

Tot zover!
 

Bijlagen

  • IMG_2741.jpeg
    IMG_2741.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 45
  • IMG_2781.jpeg
    IMG_2781.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 59

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Alweer een stukje verder? en heb je nog antwoord gekregen op je vraag ?
Ja, en wel uit "The Anarchist's Workbench" van Christopher Schwartz. Pagina 293, vraag 10. Dit haalde mn meeste twijfels wel weg. De gok genomen dus en m niet split-top genaakt. Hij is nog steeds recht na een week :)

Trouwens ben ik heel blij met het feit dat ik geen split top heb gemaakt. T handvlakken van de laatste stukken viel reuze mee, en ik vind dit massieve blad superfijn werken, ook voor ander werk dan houtwerk wat ik erop doe. En ik vindt t iets mooier.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.