ik merk dat je 2 rechterhanden hebtTrouwens ik ben linkshandig
beter dan 2 linkerhanden !
ik merk dat je 2 rechterhanden hebtTrouwens ik ben linkshandig
Zicht op de zaaglijn, goed punt!Ik ben ook linkshandig, maar ik zou de klem links op de bank willen. Je zaagt met links, dus sta je rechts van je zaag en heb je zicht op je zaaglijn. Maar dat is blijkbaar voor een rechts handig iemand. Ik zie vast iets over het hoofd.
mijn lachspieren willen je bedanken5) blokschaapje erover om de grootste zaagsporen eruit te halen.
Euhm, nee, schaven doe ik in 1 richting, namelijk met de draad mee. Mocht het al eens voorkomen dat de draad halfweg van richting verandert, dan kun je inderdaad in 2 richtingen schaven. Maar dan nog zou je het werkstuk ook gewoon kunnen draaien in de bankschroef.Dat van dat reststuk kan ik volgen, maar schaven doe je toch twee kanten op? Van het midden naar de koppen? Misschien moet ik maar een klem links en rechts maken. Dat zie je ook wel eens bij lange werkbanken.
Hoi Batavus, ik weet niet of je het in de buurt genoeg vindt, maar ik heb een werkbank met Benchcrafted bank schroeven staan (leg &tail) je bent van harte welkom om te komen kijken. Ik woon in Gouda. Stuur maar een dm als je geïnteresseerd bent@JPN ik heb je draadje een tijd terug al goed doorgelezen Heb er veel van geleerd! Zal je lessen toepassen in de bouw van die van mij, hopelijk beperkt dat de problemen enigszins... Prachtige werkbank Hopelijk lukt het mij ook zo mooi!
@Aelos en EdP: Ik weet idd dat importkosten er zijn. That's life, ik kan ermee leven. De keuzes van beide bankschroeven ga ik er niet van af ga laten hangen, ik tel liever een paar tientjes extra neer voor een keuze waar ik gelukkig mee ben, dat maakt op t totaal niet zo heel veel uit maar wel voor mn voldoening.
Het ding met de wagon/tail vise van Benchcrafted is het "trillen" als je hem snel naar voor of achteren schuift, heb ik in een aantal filmpjes gezien. De montage is cruciaal en aangezien de stalen rails nauwkeurigheid uit het hout halen, en niet uit een stalen gemachinaald stuk staal met bijbehorende precisie, ben ik bang dat hij voor mij niet "smooth" genoeg loopt. Misschien heb ik t mis, maar dat zegt mn gevoel.
Deze vise is ook interessant, die van Richard Maguire, maar ik weet niet of deze nog te koop is. Eenvoudig in te bouwen, en haalt zn nauwkeurigheid uit 2 stukken staal aan beide eindes van de ronde geleiders. Mooi ontwerp! Zal m eens een mail sturen kijken of hij nog verkrijgbaar is...
Is er iemand in de buurt van Driebergen/Utrecht die een Roubo met Benchcrafted bankschroeven heeft staan? Ik zou graag een keer komen kijken, ben benieuwd hoe ze in t echt zijn en of ik me druk maak om niets met die tail vise
Ja, en wel uit "The Anarchist's Workbench" van Christopher Schwartz. Pagina 293, vraag 10. Dit haalde mn meeste twijfels wel weg. De gok genomen dus en m niet split-top genaakt. Hij is nog steeds recht na een weekAlweer een stukje verder? en heb je nog antwoord gekregen op je vraag ?
Hoppa, 2 avonden gebeukt in de werkplaats van een maat van me. Alles is op dikte van 45mm geschaafd en op breedte geschulpt.
Bekijk bijlage 91691Bekijk bijlage 91692Bekijk bijlage 91693Bekijk bijlage 91681
Dat is de correcte dikte voor een telecaster Gitaarbody dus als je wat over hebt kan je die hobby gaan beginnen