Roubo werkbank van Essenhout

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hi Woodworkers!

Zo mn eerste echte post :) Ik lees al een tijdje mee en heb al een hoop geleerd en inspiratie opgedaan uit al jullie posts, bedankt daarvoor!

Ik ben al een lange tijd van plan om een Roubo werkbank te bouwen. De standaard tekeningen die op internet te vinden zijn zijn vaak wat aan de smalle kant van rond de 60cm, ik wil m iets breder maken, zeg 75cm en ongeveer 190 cm lang.

Het idee is om te investeren in een Benchcrafted leg vise, ik weet nog niet welke Wagon vise ik erin wil bouwen, de Hovarter tail vise ziet er ook goed uit en een stuk gebuikersvriendelijker... Heeft iemand ervaring met deze tail vise van hovarter custom vise?

In ieder geval heb ik al wel een pakket van ca 0,5m3 Amerikaans Hard Maple gescoord 52mm dik en vallend breed, dat ligt nu te acclimatiseren. Heb al een stukje geschaafd om te kijken wat er onder vandaan komt, ben erg tevreden :D Misschien zonde om die mooie brede planken niet in een tafel ofzo te verwerken maar dat gaan we zien als t geschaafd is. Over een week of 2 schulpen, schaven en op dikte brengen. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Bijlagen

  • IMG_2018 copy.jpg
    IMG_2018 copy.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 164
  • IMG_2015.jpg
    IMG_2015.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 152
Laatst bewerkt door een moderator:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Klinkt veelbelovend, we zijn natuurlijk benieuwd. Als je iets van Hovarter in je nieuwe werkbank wilt gaan toepassen, doe de legvise dan ook met de Hovarter versie. In Europa heeft hij geen vertegenwoordiging: moet je dus direct bij hem bestellen. Je hebt dan maar 1 keer transportkosten. Vergis je niet! Je krijgt de rekening voor de invoerrechten apart, en dat loopt bij elkaar nog aardig op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Steven73

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Invoerrechten en btw kunnen inderdaad nog een nare verrassing zijn als je er niet op voorbereid bent. Ik gebruik meestal importcalculator (Importcalculator.com) om een idee te krijgen wat ik uiteindelijk kwijt ben. Soms kom je er mee weg als de leverancier een lage waarde opgeeft bij de vrachtbrief, maar de belastingdienst/douane is ook niet gek, en vragen bij jou gewoon de originele factuur op als ze het zaakje niet vertrouwen :)

Benieuwd naar je voortgang en ontwerp! Ga het met interesse volgen.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
leuk om te zien dat er ook iemand nu aan dit avontuur begint. ga ik volgen ben heel benieuwd naar de problemen die je tegenkomt en hoe je dit gaat oplossen. succes en benchcrafted is wel heel mooi hoor:)
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
@JPN ik heb je draadje een tijd terug al goed doorgelezen :) Heb er veel van geleerd! Zal je lessen toepassen in de bouw van die van mij, hopelijk beperkt dat de problemen enigszins... Prachtige werkbank (y) Hopelijk lukt het mij ook zo mooi!

@Aelos en EdP: Ik weet idd dat importkosten er zijn. That's life, ik kan ermee leven. De keuzes van beide bankschroeven ga ik er niet van af ga laten hangen, ik tel liever een paar tientjes extra neer voor een keuze waar ik gelukkig mee ben, dat maakt op t totaal niet zo heel veel uit maar wel voor mn voldoening.

Het ding met de wagon/tail vise van Benchcrafted is het "trillen" als je hem snel naar voor of achteren schuift, heb ik in een aantal filmpjes gezien. De montage is cruciaal en aangezien de stalen rails nauwkeurigheid uit het hout halen, en niet uit een stalen gemachinaald stuk staal met bijbehorende precisie, ben ik bang dat hij voor mij niet "smooth" genoeg loopt. Misschien heb ik t mis, maar dat zegt mn gevoel.

Deze vise is ook interessant, die van Richard Maguire, maar ik weet niet of deze nog te koop is. Eenvoudig in te bouwen, en haalt zn nauwkeurigheid uit 2 stukken staal aan beide eindes van de ronde geleiders. Mooi ontwerp! Zal m eens een mail sturen kijken of hij nog verkrijgbaar is...

Is er iemand in de buurt van Driebergen/Utrecht die een Roubo met Benchcrafted bankschroeven heeft staan? Ik zou graag een keer komen kijken, ben benieuwd hoe ze in t echt zijn en of ik me druk maak om niets met die tail vise :)
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Allright, kleine update zonder dat er ook maar een spaan gevallen is: Een attent forumlid wees me erop dat hij de tekening van het hout niet bepaald vond lijken op Hard Maple (of überhaupt Esdoorn) maar meer op Essen. Waarschijnlijk heb ik een partij Essen hout op de kop getikt. Ik denk dat hij gelijk heeft... Ik heb alleen ervaring met Europees Esdoorn, en dacht dat Amerikaans Hard Maple er gewoon anders uitzag.

Beetje jammer dat de titel van mn topic nu niet meer klopt, maar toch kan ik hiermee prima leven, Essen is taai en sterk, daar maak ik ongetwijfeld een fantastische werkbank van. Volgende keer neem ik een schaaf mee als ik een partij hout koop... Dus, nu al een les geleerd 😂
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hoppa, 2 avonden gebeukt in de werkplaats van een maat van me. Alles is op dikte van 45mm geschaafd en op breedte geschulpt.

IMG_2264.jpegIMG_2272.jpegIMG_2267.jpegIMG_2263.jpeg

Daarna een stuk blad gelijmd en gevlakt! We kabbelen rustig voort :)

IMG_2277.jpegIMG_2283.jpeg

Ik ben heel blij met hoe recht het midden deel van het blad is gelijmd. Ik heb Domino's gebruikt om t schuiven tegen te gaan. Dat hielp, ik heb in totaal 1,6mm moeten vlakken aan de bovenkant van het blad, en 1,2 aan de onderkant.

IMG_2329.jpeg

Vanmiddag t meerendeel naar huis gebracht en daar nu verder aan het maken van de poten en onderste liggers. Afgekort eindstukje meegenomen, toch fijn om te weten dat alles goed verlijmd zit :)

IMG_2324.jpegIMG_2326.jpeg



Ik twijfel om mn eigen variant van een Benchcrafted leg vise en wagon vise te maken. Het is erg mooi materiaal denk ik en het zou me een hoop tijd schelen als ik het gewoon koop. Maar wat aangaat de wagon vise denk ik dat ik het voor mezelf iets mooier kan maken. Als ik dan toch bezig ben waarom dan ook niet de leg vise. Hebben we Nederlandse woorden voor Leg vise en Wagon vise? Pootklem en staartklem?
 

Bijlagen

  • IMG_2328.jpeg
    IMG_2328.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 66

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Allright, kleine update zonder dat er ook maar een spaan gevallen is: Een attent forumlid wees me erop dat hij de tekening van het hout niet bepaald vond lijken op Hard Maple (of überhaupt Esdoorn) maar meer op Essen. Waarschijnlijk heb ik een partij Essen hout op de kop getikt. Ik denk dat hij gelijk heeft... Ik heb alleen ervaring met Europees Esdoorn, en dacht dat Amerikaans Hard Maple er gewoon anders uitzag.

Beetje jammer dat de titel van mn topic nu niet meer klopt, maar toch kan ik hiermee prima leven, Essen is taai en sterk, daar maak ik ongetwijfeld een fantastische werkbank van. Volgende keer neem ik een schaaf mee als ik een partij hout koop... Dus, nu al een les geleerd 😂

Gezien je uitspraak heb ik de titel voor je aangepast!

Maar je hebt mooi hout voor een werkbank, Jelle (JPN) heeft de mogelijkheden al laten zien.

Fons
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Hoe heb je het hout mooi recht gekregen? Had je beschikking over een grote vlak- en vandiktebank?
Ik merk dat ik het erg lastig vind om hout van 2.5 meter lang echt zo recht (vlak) te krijgen, dat het zonder kieren aan elkaar past. Mijn lieftallige Kity 635 lijkt hier toch een maatje te klein voor.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik twijfel om mn eigen variant van een Benchcrafted leg vise en wagon vise te maken. Het is erg mooi materiaal denk ik en het zou me een hoop tijd schelen als ik het gewoon koop. Maar wat aangaat de wagon vise denk ik dat ik het voor mezelf iets mooier kan maken. Als ik dan toch bezig ben waarom dan ook niet de leg vise.
Netjes gedaan.....

Bedenk wel dat als je zelf (uit metaal?) een leg vise gaat maken dat het een flinke klus gaat zijn. Die van Benchcrafted is niet zomaar ontstaan en de toloranties ook voor de crisscross zijn strak. Daarom loopt en klemt alles ook zo lekker.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hoe heb je het hout mooi recht gekregen? Had je beschikking over een grote vlak- en vandiktebank?
Ik merk dat ik het erg lastig vind om hout van 2.5 meter lang echt zo recht (vlak) te krijgen, dat het zonder kieren aan elkaar past. Mijn lieftallige Kity 635 lijkt hier toch een maatje te klein voor.
Hi Woutmans, ja ik heb idd een grote lange vlakbank tot mn beschikking gehad. Dat maakt t goed te doen. Nog steeds wel spannend, want t was mijn eerste keer. Dit had ik niet op mn Scheppach vlak vandiktebankje moeten proberen, alhoewel daar ook leuke resultaten van kunnen komen.

Wat ook wel erg heeft geholpen: die klemmen zijn niet bepaald kinderachtig. Dat scheelt ook :)
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Netjes gedaan.....

Bedenk wel dat als je zelf (uit metaal?) een leg vise gaat maken dat het een flinke klus gaat zijn. Die van Benchcrafted is niet zomaar ontstaan en de toloranties ook voor de crisscross zijn strak. Daarom loopt en klemt alles ook zo lekker.
Thanks!

Het zal idd uit metaal zijn, er zal idd een hoop ontwikkelingstijd in gezeten hebben. Aan de andere kant is t denk ik gewoon trapeziumdraad, trapezium moer, handwiel, glijlager en een druklager. De crisscross is t geld niet, die koop ik sowieso wel. Maar ik moet nog onderzoek doen, als de conclusie is dat ik er een volle week mee bezig ben dan kan ik t beter bestellen. Het lijkt me in ieder geval wel erg leuk om te doen!

Is er iemand in de buurt van Utrecht/amsterdam die en Benchcrafted leg vise en/of tail vise heeft gemonteerd welke ik een keer kan bekijken? Heb ze nog nooit in het echt gezien namelijk. Ben benieuwd!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Alles is natuurlijk ook wel los te koop als je zoekt of zelfs te maken.... mijn ervaring bij dit soort dingen is dat je het vanaf de derde keer zo'n beetje op hetzelfde niveau als van een kwalitatief goede maker krijgt. En dat is meestal voor persoonlijk gebruik niet efficiënt.

Maar de truc is vooral de goede trapeziumdraad te gebruiken (je wilt niet teveel omwentelingen moeten maken maar ook niet te weinig). En voor het zicht ook een mooi handwiel en evt knoppen lijkt me.

Plus, het is ook wel prettig om de (inbouw)maten te kunnen volgen van een fabrikant. Zeker bij een werkbank is het zonde om de poot opnieuw te moeten maken omdat het net niet goed past of loopt.

Je hebt ze vast al gezien, maar hier staan ook wat informatieve tekeningen en filmpjes voor de bouw: Roubo Workbench. Samen met het gratis boek van LAP meer dan voldoende om vooraf al precies te weten waar je tegenaan gaat lopen.

En anders kan het ook van hout natuurlijk :).
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
GH1, ik denk dat je gelijk hebt, dit gaat wel een iteratie of 2 kosten. Ik ga denk ik dit zelfbouw vise plan uitstellen en de Benchcrafted hardware bestellen.

Thanks voor je link! En ja "The Anarchist's Workbench" van Christopher Schwartz, prachtig boek, heerlijk om doorheen te gaan :) Daar is een vakman aan het woord en hij schrijft goed! Aanrader voor iedereen trouwens!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Succes ermee, je hout is er in ieder geval fraai genoeg voor.
Als ik de ruimte zou hebben ging ik er ook gelijk met een Roubo aan de slag.....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je een beetje handig bent, kan je die schaar prima zelf maken. Met 150 euro materiaal is het wel klaar. En dan heb je een bronzen moer en geen ijzeren. Schaar kan je laten snijden uit staalplaat.
 

MarcDekker

Actieve deelnemer
23 feb 2017
41
1
Hoi Batavus, mooi project! Ik ga binnenkort ook aan een nieuw werkbank project beginnen. Hoe dik maak je je blad? Komen er nog langs liggers onder?

groet,

Marc
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hoi Batavus, mooi project! Ik ga binnenkort ook aan een nieuw werkbank project beginnen. Hoe dik maak je je blad? Komen er nog langs liggers onder?

groet,

Marc
Hi Marc,

nou je hebt wat om naar uit te kijken, het is ontzettend leuk! :)

Het blad is 10cm dik. Ik heb t wat economisch uit t hout gehaald, had veel delen van 21 cm. Die in 2-en geschulpt en op dikte 102mm allemaal schoon geschaafd. Daarna t blad in zn geheel op uiteindelijk 99mm gevlakt.

Als ik ongelimiteerd budget had zou ik het blad 12cm dik maken.

Tussen de poten komen idd nog liggers. ook 10x10cm dik. De poten worden 13,5 dik in t vierkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcDekker

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Zo vandaag weer wat vooruitgang geboekt, voornamelijk details geoefend en een jig gemaakt om zwaluwstaart van de poten en de werkbladrand mooi zuiver te zagen. Ik ga niet voor 45 graden, lijkt me niet nodig. Ik heb nu op 22,5 graden getest. Dit heb ik op de lintzaag gedaan:

1) Lintzaag kalibreren (volgens de video van Alex Snodgrass, zie youtube)
2) Hoek 1 getest op een reststukje (door de tafel te kantelen)
3) Jig gemaakt voor de 2e hoek (de tafel kan ik niet de andere kant op kantelen)
4) 2e hoek ingezaagd
5) blokschaapje erover om de grootste zaagsporen eruit te halen.
6) met genoegen constateren dat het strak genoeg is

IMG_2365.jpegIMG_2367.jpegIMG_2373.jpegIMG_2368.jpegIMG_2369.jpeg

Zo moet het er dan uitzien, nu al zin in!

IMG_2370.jpegIMG_2377.jpeg
en redelijk recht dus...

Ik ben er heel tevreden mee, nu nog 8x secuur herhalen maar dat lijkt vrij eenvoudig te gaan met die jig (afkloppen!).
 

Bijlagen

  • IMG_2372.jpeg
    IMG_2372.jpeg
    620,1 KB · Weergaven: 55
  • Geweldig
Waarderingen: jmartens en ZotVanHout

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Trouwens, hier is een screenshot van hoe ik denk dat t totaal gaat worden.
Screenshot 2020-09-30 at 20.49.08.png

Poten zijn 135 x 135 vierkant. Dit is omdat t hout op 45mm dikte is geschaafd. (4x45=135) Leek me mooi (dus geen 140 zoals op de tekening staat, is n foutje). Iemand zei ooit tegen me als je fundament niet goed is kan je nooit een goed gebouw maken. Dat leek me hier ook opgaan, dus daarom overdreven dikke poten, dan kan ik lekker geweld uitoefenen op t geheel :).

Blad is dus 10cm dik. T wordt iets minder dan 2 meter lang en de werkbank wordt wordt 675mm diep. Ik denk dat ik misschien nog een gleufje in t midden maak voor tools, maar misschien ook niet. Dan verzamel ik alleen maar tools daar... Ik ken mezelf. Suggesties?

Trouwens ik ben linkshandig dus de bank wordt ook zo gebouwd.

De vorm van de leg vise is nog niet definitief, misschien ga ik wel voor een recht stuk.

Sorry voor de slechte kwaliteit screenshot, ik heb even geen tijd om t nu in mooie zwart wit lijnen te maken maar t geeft een impressie. Ik deel de bouwtekeningen tzt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jmartens

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.