Roomdevider

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
960
289
Twello
Foto's komen nog.
Het wordt een eiken boekenkast van ongeveer 2 meter lengte, hoog 75 cm en 30 cm diep.
De kast (frame) is van diverse oude bedden gemaakt. De panelen zijn resten eiken lamelpakket.
Het onderframe is grotendeels van nieuw gezaagd eiken (Loenen) en een restje kast.
De boekplank is massief eiken meubelplaat van de Hubo en direct het duurste onderdeel.
Binnenwerk is vuren.

• Leuk
Waarderingen: EdP

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
39
46
Als groot voorstander van hergebruiken van oude meubels en hout in het algemeen, ben ik erg benieuwd naar de foto's.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
960
289
Twello
96142bb0-d654-45a6-a598-dcb0b17d86fa.jpgaa693150-5555-479a-9be8-546feece8d5c.jpg688c046c-be35-4aaa-a31e-7dab70515986.jpg7928a5da-82c1-4765-b782-5e1c72abe4da.jpg
Helaas heb ik de schets van mijn zoon niet meer. Initieel wilde hij deurtjes in de kast hebben, maar zonder vind ik hem ook goed en hij vindt het zonder geen probleem. Met alle plezier wil ik er alsnog deurtjes in maken maar ik denk dat het er niet mooier op wordt.
Zoals gezegd bestaat de kast uit twee massief eiken bedden, tafelpoten, kast onderdelen en één nieuwe eiken plank.
De heleboel door de VDB gehaald, om met name de verf te verwijderen en met de handschaaf haaks geschaafd.
Met de draad mee schaven voor het gladste resultaat..
Het minst mooie onderdeel is de recent met korting aangeschafte boekenplank (van die afvalstukken aan elkaar gelijmde eiken meubelplaat 2m* 30cm voor €40!!), maar ik wilde daar niet voor gaan rijden/wachten tot de rommelmarkt.

Met de figuurzaag de rondingen voor het onderstel uitgezaagd.
Met pen/gat de verbindingen van de ramen gemaakt, (hamer en beitel).
De sponningen uitgehakt met beitel, hamer en grondschaaf.
De planken die er in gezet zijn, zijn van overgebleven lamelparket.
De tanden van de plankopleggers met zaag in gezaagd en met hamer en beitel uitgehakt.
Met dat zachte hout zie je direct of je de beitel moet wetten voor het mooiste resultaat.
De bodem van de kast bestaat uit twee delen die ik aan-/op elkaar heb gelijmd om de lengte te krijgen. = Twee hoofdeinden van de bedden. Niet de mooiste verbinding maar, die valt niet echt op.

De bovenkant van de kast zijn twee zijkanten van een bed. Helaas is één kant iets hol getrokken maar dat corrigeer ik wel.
De 3 staanders aan de voorkant zijn ingehakt (1 cm) in boden en top.
Met de cabinetschaaf en de schraapstalen de weinige sporen van de VDB en andere ruwheden weggeslepen.
Het geheel wordt gelijmd en met messing schroeven in elkaar geschroefd.
De gaten worden met pluggen gevuld en de boel wordt in de blanke trappenlak gezet nadat er een schuurpapiertje over heen is geweest.
Foto van het eindresultaat volgt.

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
39
46
Een mooi project! Leuk ook dat je zoveel nog met de hand doet. Je hebt het over de rommelmarkt voor oude meubels, maar kijk je ook wel eens bij een kringloopwinkel? Daar staan ook vaak wel wat oude tafels en kasten van eiken.

Als tekenaar wordt ik ook wel erg blij van de tekening, lekker nostalgische uitstraling!

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
960
289
Twello
Een mooi project! Leuk ook dat je zoveel nog met de hand doet. Je hebt het over de rommelmarkt voor oude meubels, maar kijk je ook wel eens bij een kringloopwinkel? Daar staan ook vaak wel wat oude tafels en kasten van eiken.

Als tekenaar wordt ik ook wel erg blij van de tekening, lekker nostalgische uitstraling!
Bij de kringloop hier vragen ze prijzen waar je van achterover slaat en toch staat op de zondag de hele parkeerplaats en ruim er buiten vol. Ik koop op de rommelmarkt wat over is, oftewel ik koop meubels/onderdelen die anders naar de stort gaan en handelbaar zijn, want ik heb geen aanhangwagen en gebrek aan opslag. Heel incidenteel wil ik wel iets gratis van MP ophalen in de buurt, of wat bij buren en familie meenemen.
Ik maak dan wel de tekening, maar volg die niet altijd. Door machineslag (VDB) of bron materiaal moet ik soms toch wat met afmetingen. Ik wil het daarnaast fiscaliseren en daar helpt het maken van een tekening bij.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.