Room divider van (noten)houten schaaldelen

Daniel95

Nieuw lid
31 okt 2021
15
2
Almere
Ik zou er niet gerust op zijn met die breedte. Ik bedoelde de delen in de lengte door midden zagen en dan verlijmen aan elkaar.
Aaah zo, ja dat klinkt wel als een goed idee. En dan optioneel dunne houten latjes er tussen lijmen ter dikte van de zaag, zodat het patroon wat mooier door lijkt te lopen. :unsure:

Ook maar even aanzien hoe de planken de droogkamer uit komen? Als ze erg krom zijn zit er sowieso niets anders op. Ik kan mij ook voorstellen, stel ze gekomen bijzonder recht de droogkamer uit, dan lijkt mij dat het hout vrij rustig is. Misschien dat het dan niet nodig hoeft te zijn?
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.136
516
Omgeving Eindhoven
Op den duur zal de houtnerf recht willen worden. Het hout zal daardoor krom gaan trekken. Het spinthout krimpt meer dan het kernhout. Het zal niet zo krom worden dat de nerven helemaal recht worden, maar het geeft wel de richting aan waarin het kromtrekt.
Krom.jpg
Als je de plank in de lengte doorzaagt en om en om weer verlijmt (dus gewoon omdraaien, bovenkant onder)
dan is de plank veel stabieler. De afzonderlijke segmenten zullen wel krom willen trekken, maar doen dat om en om zodat je op zijn hoogst een soort golf krijgt.
De meeste massief houten tafels zijn zo gemaakt. Als je het goed doet (zorgvoldig vlakken en haaks maken) zie je de lijmnaad amper lopen, je ziet alleen dat de nerfrichting anders is.

Puur zagen en hetzelfde teruglijmen heeft weinig effect vrees ik, omdat de afzonderlijke stukken allemal weer in dezelfde richting krom gaan trekken en je alsnog een holle plank krijgt.

Om-en-om.jpg
 

Daniel95

Nieuw lid
31 okt 2021
15
2
Almere
Dank voor de heldere info en illustraties, dit legt het probleem goed uit. Nou ben ik vaak een beetje koppig, en met het om en om zagen gaat het idee van de boomstam planken een beetje verloren. Zodoende heb ik een paar vragen hierover.

Vraag 1: Als het hout goed terug gedroogd wordt in een droogkamer, je dan het hout vlakt en zo dik mogelijk houdt ~40mm, aan beide kanten lakt/inolied, wat U-profielen in de onderzijde van de plank freesd, en vervolgens ervoor zorgt dat de luchtvochtigheid in de woonkamer behoorlijk constant blijft d.m.v. automatische luchtbevochtiger. Zouden deze maatregelen eventueel genoeg zijn om de plank recht te houden?

Vraag 2: Verder begrijp ik dat wanneer het hout goed kamerdroog is deze in een soort van evenwicht verkeerd. Begrijp ik het dan goed dat wanneer het vochtiger wordt de plank ietwat bol kan gaan staan omdat de grote ringen meer uitzetten dan de kleinere, maar als de luchtvochtigheid zich hersteld dat het hout dan ook weer recht wordt. En visa verse voor een lage luchtvochtigheid. Of zal het hout door de tijd altijd een kant op blijven krom trekken?

Ik zou het het niet zo erg vinden als de planken minimaal heen en weer cuppen door seizoenen heen als hiermee het idee van de stam behouden blijft. Beetje form over function hier dan. Maar het moet natuurlijk niet te bont worden, i.e. echt kompleet onbruikbare planken worden doordat de randen een centimeter of meer omhoog staan.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
85
33
Leiden
Ik snap dat het zagen het idee eigenlijk om zeep helpt. Om eerlijk te zijn zou ik het zelf ook niet doen. Ik zou het er op wagen en zien wat er gebeurd. Er zijn tal van boomstam tafels e.d. die ook gewoon recht blijven. Je kan altijd nog gaan zagen als ze teveel gaan vervormen. Maar bij goed droog, dik en behandeld hout zou ik het eerst proberen. Het verzagen kost daarbij al snel een mm of 3 per zaagsnede wat ten koste gaat van de breedte.
Zelf zou ik enkel de schors verwijderen (als die er nog op zit) en eventuele rotte/zachte stukken, schuren en in de skylt oid zetten. Olie zou ik zelf niet snel doen als de tekening al mooi is. Ben best lui aangelegd en het is best veel hout om met enige regelmaat opnieuw in de olie te zetten.
 

Daniel95

Nieuw lid
31 okt 2021
15
2
Almere
Ik snap dat het zagen het idee eigenlijk om zeep helpt. Om eerlijk te zijn zou ik het zelf ook niet doen. Ik zou het er op wagen en zien wat er gebeurd. Er zijn tal van boomstam tafels e.d. die ook gewoon recht blijven. Je kan altijd nog gaan zagen als ze teveel gaan vervormen. Maar bij goed droog, dik en behandeld hout zou ik het eerst proberen. Het verzagen kost daarbij al snel een mm of 3 per zaagsnede wat ten koste gaat van de breedte.
Zelf zou ik enkel de schors verwijderen (als die er nog op zit) en eventuele rotte/zachte stukken, schuren en in de skylt oid zetten. Olie zou ik zelf niet snel doen als de tekening al mooi is. Ben best lui aangelegd en het is best veel hout om met enige regelmaat opnieuw in de olie te zetten.
Dank voor de reactie en tips! Bij mij kwam dezelfde vraag op hoe ze het bij boomstam tafels goed laten gaan. Je ziet in veel van de gevallen wel dat deze om en om zijn verlijmd, waarbij ze de zijkanten welke de kanttekening geeft ook mee lijmen. Dus het is eigenlijk een klassiek gemaakte tafel met onbekandrechte planken aan de zijden, zoals Klusrob illustreert. Bij boomstamtafels waarbij het wel om een blad gaat zie ik dat deze veelal dikke stammen zijn, waarbij het blad over of dichtbij de kern van het hout worden gehaald, waardoor deze dan denk ik niet of minder onderhevig zijn aan een kant op krom trekken...?

Ik ga t.z.t. kijken hoe de planken de droog kamer uit komen, en daarop mijn besluit vormen. Ondertussen nog genoeg tijd om mij verder in te lezen.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
150
39
Den Hoorn, ZH
Ik zou de planken behandelen met een lak die een mooie dichte laag vormt. Als er geen vocht in of uit het hout kan, zal de vervorming ook meevallen lijkt mij.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
4.196
1.008
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij boomstamtafels waarbij het wel om een blad gaat zie ik dat deze veelal dikke stammen zijn, waarbij het blad over of dichtbij de kern van het hout worden gehaald, waardoor deze dan denk ik niet of minder onderhevig zijn aan een kant op krom trekken...?
dicht bij de kern heb je bij een volledig blad kwartiers hout
daar lopen de groeiringen evenwijdig | | | | |
die werken gelijkmatig

verder van de kern heb je dosse hout
daar lopen de groeiringen concentrisch ) ) ) ) )
die werken ongelijkmatig, waardoor het hout kromt
het hout in de buitenste deelcirkel is jonger dan dat in de binnenste, en trekt bij het drogen meer samen
daardoor komen de uiteinden van de plank omhoog
 
  • Leuk
Waarderingen: Daniel95

Daniel95

Nieuw lid
31 okt 2021
15
2
Almere
dicht bij de kern heb je bij een volledig blad kwartiers hout
daar lopen de groeiringen evenwijdig | | | | |
die werken gelijkmatig

verder van de kern heb je dosse hout
daar lopen de groeiringen concentrisch ) ) ) ) )
die werken ongelijkmatig, waardoor het hout kromt
het hout in de buitenste deelcirkel is jonger dan dat in de binnenste, en trekt bij het drogen meer samen
daardoor komen de uiteinden van de plank omhoog
Ja precies, mijn gedachten. Zal dan ook wel goed gaan voor grotere houten tafels mits deze uit de kern zijn. Riskeer je geloof ik wel scheuren midden in je tafel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.