Dank voor de heldere info en illustraties, dit legt het probleem goed uit. Nou ben ik vaak een beetje koppig, en met het om en om zagen gaat het idee van de boomstam planken een beetje verloren. Zodoende heb ik een paar vragen hierover.
Vraag 1: Als het hout goed terug gedroogd wordt in een droogkamer, je dan het hout vlakt en zo dik mogelijk houdt ~40mm, aan beide kanten lakt/inolied, wat U-profielen in de onderzijde van de plank freesd, en vervolgens ervoor zorgt dat de luchtvochtigheid in de woonkamer behoorlijk constant blijft d.m.v. automatische luchtbevochtiger. Zouden deze maatregelen eventueel genoeg zijn om de plank recht te houden?
Vraag 2: Verder begrijp ik dat wanneer het hout goed kamerdroog is deze in een soort van evenwicht verkeerd. Begrijp ik het dan goed dat wanneer het vochtiger wordt de plank ietwat bol kan gaan staan omdat de grote ringen meer uitzetten dan de kleinere, maar als de luchtvochtigheid zich hersteld dat het hout dan ook weer recht wordt. En visa verse voor een lage luchtvochtigheid. Of zal het hout door de tijd altijd een kant op blijven krom trekken?
Ik zou het het niet zo erg vinden als de planken minimaal heen en weer cuppen door seizoenen heen als hiermee het idee van de stam behouden blijft. Beetje form over function hier dan. Maar het moet natuurlijk niet te bont worden, i.e. echt kompleet onbruikbare planken worden doordat de randen een centimeter of meer omhoog staan.