Room divider van (noten)houten schaaldelen

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Beste allen,

Sinds een tijd heb ik een tof idee gekregen. Wij willen een grote room divider in het huis, maar alle room dividers op de markt die zijn te klein, duur of niet heel mooi/praktisch.
Het idee is om met stijgerbuizen een plafondhoog roomdivider te maken. Drie stijgerbuizen met anderhalf meter afstand tussen de buizen, en hiertussen dan schaaldelen uit een stam op te hangen. Dit betekent dat de schaaldelen behoorlijk lang en recht moeten worden, wat denk ik door het werken van het hout een uitdaging gaat worden. Nou zijn mijn ogen op het volgende stuk hout gevallen:

Screenshot 2021-10-31 at 09-42-26 ≥ Noten Hout Planken Schaaldelen — Hout en Planken — Marktpl...png

Nou is het idee om deze eerst een half jaar te laten luchtdrogen, en dan kamer drogen zodat deze binnen toegepast kunnen worden. Hierdoor zullen de planken ongetwijveld gaan vervormen. Een beetje vervorming is niet zo'n probleem, gezien de planken 52mm dik zijn, en het niet zo erg is als de planken door het vlakken een stuk dunner worden (20-30mm). Dat is dan wel onder de voorwaarde dat de planken niet te veel vervormen om er een lange plank uit te kunnen halen.

Mijn vraag is, wat is jullie ervaring hiermee, en denk je dat de planken na het drogen over het algemeen recht genoeg blijven om planken over de volledige lengte af te kunnen vlakken? Zien jullie verder nog grote obstakels voor dit project waar ik rekening mee moet houden, en denken jullie dat dit een haalbaar project is?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum
hoe je die scheidingswand wil maken, is niet volledig duidelijk
'delen ophangen' schrijf je
als je die ophangt in de vorm zoals ze nu zijn, dan heb je een scheidingswand met openingen
wil je de delen samenstellen, dan verlies je heel wat aan de zijkant, omdat ze niet echt recht zijn
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Dankje dankje. =) Het moet inderdaad een doorschijnende scheidingswand worden, een open kast waar je vanalles en nog wat op kan zetten, hieronder een snelle 3D-sketch van wat het idee is. Het idee is juist om de schaaldelen zo veel mogelijk heel te laten, zodat je de vorm van de boom terug ziet, en als je aan de kopse kant van de kast kijkt, dat je ook weer ziet dat het uit een stam komt.
Capture.PNG
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Hout droogt 1 cm per jaar. Dus het duurt 2.5 jaar voor het droog is.
Dank voor de info, dit had ik inderdaad begrepen van wat yt video's welke het hadden over een inch per jaar. Komt op hetzelfde neer. Ik had houtdrogen.nl aangeschreven om te kijken of sneller drogen ging, zij raadde mij een half jaar luchtdrogen om de eerste spanning van het hout te laten en dan 2-3 maanden kunstmatig drogen. Ik begreep dat kunstmatig drogen sowieso een vereiste is om hout binnen te gebruiken, corrigeer mij als ik dit fout heb. Denk je dat deze manier van drogen te gehaast is en het hout niet recht aan doet?

Ik had nog ander notenhout schaaldelen gevonden welke volgens de verkoper zo'n 30 jaar te drogen hebben gelegen. Dit is misschien het andere uiterste van het spectrum, het hout lijkt goed opgeslagen geweest, maar kan het kwaad als hout zo lang ligt? En is het na zo lang lucht drogen nog nodig om te kamer drogen wanneer de planken binnens huis worden gebruikt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
een open kast waar je vanalles en nog wat op kan zetten,
als je op de breedte van het hout 1 drager gebruikt, hoe ga je dan de delen in evenwicht houden ?
zeker wanneer je er breekbare zaken op zet

Ik had nog ander notenhout schaaldelen gevonden welke volgens de verkoper zo'n 30 jaar te drogen hebben gelegen.
30 jaar ?
bij een handelaar of een particulier ?
de beste methode om het vochtgehalte te kennen is een vochtmeter
als het een handelaar is, en een echte, dan heeft die er eentje
10 cm van een schaaldeel afzagen en in het midden meten
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
als je op de breedte van het hout 1 drager gebruikt, hoe ga je dan de delen in evenwicht houden ?
zeker wanneer je er breekbare zaken op zet
Goede vraag, hier valt wel wat voor te bedenken, zelf dacht ik aan buiskoppeling borgmoeren (honderden kilo's schuifbelasting) en het hout klemmen, als dat niet werkt stalen platen aan de borgmoer koppelingen lassen. Of buiskoppeling voetplaten en dan bout/moer verbinding van voetplaat bovenkant naar onderkant met het hout ertussen gesqueezed. Vallen nog wel wat andere werkbare methodes te bedenken.
30 jaar ?
bij een handelaar of een particulier ?
de beste methode om het vochtgehalte te kennen is een vochtmeter
als het een handelaar is, en een echte, dan heeft die er eentje
10 cm van een schaaldeel afzagen en in het midden meten
Particulier, hout van familie welke schrijnwerker is geweest en veel meer oud hout had liggen dan hij heeft kunnen gebruiken. Vochtgehalte wist de verkoper niet te vertellen, hij zal zelf niet met hout werken.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Hoe breed zijn de schaaldelen? Ik zou het tot een bepaalde breedte wel aandurven wanneer je een schaaldeel bij elke paal hiertussen klemt.
Screenshot_20211102-140545.jpg
Weet overigens wel een forum waar de familie waarschijnlijk zo van dit hout af is ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en 3xtr3m3

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Hoe breed zijn de schaaldelen? Ik zou het tot een bepaalde breedte wel aandurven wanneer je een schaaldeel bij elke paal hiertussen klemt.
De schaaldelen zijn op zijn breedste punt 40cm. Dit was inderdaad een van de mogelijke oplossingen welke wij voor ogen hadden, we kwamen al iets vergelijkbaars tegen op Pinterest. Dan hoef je ook niet precies grote gaten uitmeten en uitboren. Nadeel is wel dat dan de hoogte van de planken niet zo makkelijk aan te passen in. Bedankt voor de tip
Weet overigens wel een forum waar de familie waarschijnlijk zo van dit hout af is ;)
Hier is de link: (edit) hoor net dat het geheel gereserveerd is tot zaterdag.

 
Laatst bewerkt:

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Ik kan het boven genoemde notenhout voor een leuke prijs bemachtigen, het enige is dus wel dat het nat is. Zelf heb ik niet echt plek om het hout voor een langere tijd op te latten, en ik ben ondertussen in mijn kringen wat aan het rondvragen.

Heeft iemand een idee of tip waar ik voor een vriendelijk prijsje hout kan laten oplatten om te laten drogen, of wordt dit doorgaans niet gedaan?
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Het avontuur is begonnen! Ik heb het hout gereserveerd tegen een kleine aanbetaling.
Kwestie van even zoeken op Google, er zijn zeker wel droogkamers waar je terecht kunt!
Ik heb ondertussen een afspraak met de verkoper, het hout mag daar gedurende een half jaar staan te drogen. Daarna haal ik het op en breng ik het naar een droogkamer. Het is van een hobbymatige zagerij welke natuur en bos beheer doen. De boom is regionaal, dat maakt het naar mijn idee wel een stuk leuker. Hopelijk zal de vervorming een beetje mee vallen voor een degelijk rendement. Als er een paar centimeter af moet bij het vlakken is dat ook geen probleem. Ik ben benieuwd waar het schip strand.

Voor de tussentijd gaan we het meubel alvast maken uit goedkoop stijgerhout zoals @Trip voorstelde zodat we voor het komende jaar in ieder geval al iets hebben staan in afwachting op de noten planken.

Ik zal progressie van dit project op dit draad posten, ik denk dat sommige dat wel kunnen waarderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en mink

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Gaaf hoor. Erg mooi gevonden :)
Ik zou bij een breedte van 40 cm het wel aandurven het op die manier te doen. Dan heb je een cm of 15 maximaal aan beide kanten. Worst case kan je er altijd nog een stalen plaatje aan toevoegen. Tenzij je er verschrikkelijk zware dingen op zet uit balans ;)
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Gaaf hoor. Erg mooi gevonden :)
Ik zou bij een breedte van 40 cm het wel aandurven het op die manier te doen. Dan heb je een cm of 15 maximaal aan beide kanten. Worst case kan je er altijd nog een stalen plaatje aan toevoegen. Tenzij je er verschrikkelijk zware dingen op zet uit balans ;)
Ik ben er ook niet heel bang voor, andere optie zijn deze voetjes, heb je weer net iets meer ondersteuning: Schermafbeelding 2021-11-04 om 09.43.27.png
En anders inderdaad wat plaatjes maken, voor het metaal/bevestigingsdeel van dit project maak ik mij niet zo'n zorgen. Ik heb zelf een metaalwerk en natuurkunde achtergrond dus hier heb ik wel feeling voor. Het is vooral het hout waar ik bar weinig ervaring mee heb en het spannend maakt, dit materiaal is toch wel hele andere koek dan metaal.
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Weet iemand trouwens een goed adresje omstreken Utrecht om het bovengenoemde hout te laten vlakken/schaven?

Andere optie, ik kan van mijn werk een elektrische schaaf lenen. Dus ik dacht ik kan het ook met de hand vlak frezen met de bovenfrees en dan afvlakken. Maar ik betwijfel of ik dan kwalitatief in de buurt kom van een vlakbank/VDB.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weet iemand trouwens een goed adresje om het bovengenoemde hout te laten vlakken/schaven?

Andere optie, ik kan van mijn werk een elektrische schaaf lenen. Dus ik dacht ik kan het ook met de hand vlak frezen met de bovenfrees en dan afvlakken. Maar ik betwijfel of ik dan kwalitatief in de buurt kom van een vlakbank/VDB.
de bovenfrees en een (elektrische) handschaaf zijn voor een redelijk breed vlak arbeidsintensief + geven geen zekerheid op een effen resultaat
je bent beter af door een lid in de buurt te zoeken
daarvoor bestaat er een speciaal draadje met als onderwerp 'DTV' of 'Durf Te Vragen'
meestal kom je er van af met een biertje (dan toch een 6-pak) of een fles wijn
de aangename kennismaking komt er bovenop
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
de bovenfrees en een (elektrische) handschaaf zijn voor een redelijk breed vlak arbeidsintensief + geven geen zekerheid op een effen resultaat
je bent beter af door een lid in de buurt te zoeken
daarvoor bestaat er een speciaal draadje met als onderwerp 'DTV' of 'Durf Te Vragen'
meestal kom je er van af met een biertje (dan toch een 6-pak) of een fles wijn
de aangename kennismaking komt er bovenop
Dankjewel voor de tip, dat is heel attent van de forumleden. Ik zal het t.z.t. eens proberen voor een leuk bedankje/vergoeding. =)
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Als je de delen 20mm dik maakt gaat het sowieso werken in de loop der jaren. Ik zou de delen door midden zagen en opnieuw verlijmen. Dan ben je in ieder geval van wat werking af.
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Als je de delen 20mm dik maakt gaat het sowieso werken in de loop der jaren. Ik zou de delen door midden zagen en opnieuw verlijmen. Dan ben je in ieder geval van wat werking af.
Even aan zien hoeveel de planken gaan werken tijdens het drogen, ik hoop wel dikkere planken over te houden dan 20mm, geen idee of dit een succes wordt. Wat bedoel je precies met het door midden zagen en opnieuw verlijmen?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Even aan zien hoeveel de planken gaan werken tijdens het drogen, ik hoop wel dikkere planken over te houden dan 20mm, geen idee of dit een succes wordt. Wat bedoel je precies met het door midden zagen en opnieuw verlijmen?
Ik zou er niet gerust op zijn met die breedte. Ik bedoelde de delen in de lengte door midden zagen en dan verlijmen aan elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.