Tjeerd zei:
Een vraag over je bovenstaande uitleg. Begrijp ik het goed dat je een grote plaat neemt waar aan je aan de onderkant de bovenfrees bevestigd. De frees steekt daardoor naar boven.
Je zet de freesmachine aan en beweegt en draait je werkstuk in alle richtingen over de frees.
Werkt het zo? Rondom de frees moet je dan overal minimaal een tafelpootlengte aan tafel hebben. Als het zo werkt, is je freeswerk dan strak afgewerkt?
Inderdaad, de plaat moet iets meer dan 2 maal de lengte van de poot + schijfjes zijn. Ik heb er ook stopblokjes opgezet zodat ik niet moest bezig zijn of ik te ver ga en zodoende af de plaat zou geraken en de poot in de frees zou vallen. Een rechte frees met kopse snijkanten gebruikt.
De beste manier heb ik ondervonden is om het de poot met de schijfjes een milimeter te draaien en dan over de frees gaan, weer een minuskuul draaitje geven en weer over de frees gaan enzovoort. Dat geeft het properste resultaat met een minimum aan schuurwerk achteraf. Het freeswerk schat ik ongeveer op een half uurtje per poot, heb ik niet echt bijgehouden.
Na het frezen ben ik gelijk met schuurpapier korrel 150 over de poten gegaan. Je neemt een lang smal (5 cm ofzo) sliertje schuurpapier en met de twee uiteinden in je handen ga je dwars over en rond de poot, geeft een proper resultaat. Dan vervolgt met 220 dwars en daarna 220 in de lengterichting. Alles bij elkaar per poot ongeveer 10 à 15 minuutjes schuurwerk.
Hoop dat het een beetje duidelijk wordt, zoniet vragen maar.