Roestpreventie gereedschap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Merk op, Renaissance Wax is feitelijk niet meer dan paraffine. Het enige verschil met gewone paraffinekorrels is de 'kristalstructuur' ('microcrystalline wax') die dit soort paraffineproducten wat eenvoudiger aan te brengen maken. Maar als je met paraffinekorrels en een beetje oplossing een zacht smeerbaar mengsel maakt dan heeft dat qua bescherming dezelfde eigenschappen...

zie ook Microcrystalline wax - Wikipedia.
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
Balistol is niet geschikt. Het hard zeker uit. Leuk dat het ooit ontwikkeld is om wapens te smeren, maar alleen oude Duitsers gebruiken het nog. Vaak zeggen ze de geur lekker te vinden, tja smaken verschillen.

Zelf gebruik ik het absoluut nooit voor mijn wapens.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Balistol is goed als je het elke week gebruik op ijzer ,en zeker niet geschikt om een keer per half jaar te smeren,
Wat lucht betreft smaken verschillen
Bram zal wel in den olie zitten geen reactie meer
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb pas balistol gekocht voor de eerste keer. Vanwege mijn achtergrond geboren en getogen in een ijzerhandel heb ik nooit last van dit soort wel riekende olieen. Nu Batistol doet bij mij waar ik het voor gebruik maar ik ruik het wel en aangenaam is wat anders. Stinken doet het voor mij niet.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
(snij)gereedschap camellia, silbergleit op alle (giet)stalen oppervlaktes van stationair gereedschap.

stalen objecten (zeker zwartstaal) in de owatrol - maar gekookte lijnolie of wat danish werkt ook prima.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Na het lezen van dit topic, Camelia aangeschaft bij de Arnhemse winkel (gele flacon), echter ondanks de schaafzool te hebben ingesmeerd met deze olie ging het toch roesten. Teleurstelling alom, ik ga eens kijken of Kroon handy olie beter bescherming geeft, is betaalbaar, blijkt dit ook niet te werken dan maar eens naar die van Felder grijpen
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
echter ondanks de schaafzool te hebben ingesmeerd met deze olie ging het toch roesten.
eigenlijk kan dat niet want je legt gewoon een dunne film over je zool zodat er geen vocht/lucht meer bij kan
heb je de zool eerst een beetje schoongemaakt (vette vingers, vocht) ?
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
eigenlijk kan dat niet want je legt gewoon een dunne film over je zool zodat er geen vocht/lucht meer bij kan
heb je de zool eerst een beetje schoongemaakt (vette vingers, vocht) ?
Dezelfde mening was ik toegedeeld, hoe kan het, wat heb ik fout gedaan, te weinig Camelia olie aangebracht, of heb ik mijn vingerprint niet goed genoeg verwijdert met mijn poetslap??? Volgens mij heb ik dat wel gedaan, daarom snap ik het ook niet. Vandaag daarom de zijkant van de schaafzool nogmaals ontdaan van roest met zilverfolie en daarna heel grondig poetsen met een schone doek en nu dik in de camelia olie gezet, kijken of de roestsporen wegblijven? Zo niet dan ga ik op zoek naar een beter alternatief
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Ik heb ook die ervaring met de camera olie. Bij mij toen ook roest. Nu doe ik er niets meer op naar gebruik ik het vaker.
Jou remedie is niet insmeren maar je gereedschap dagelijks gebruiken zodat het geen kans krijgt om te roesten, dank Wim echter ik ben een hobbyist, en helaas ik moet door de week werken en zit niet iedere avond in mijn werkplek, zou ik misschien wel moeten doen, nu ik jou advies lees
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dezelfde mening was ik toegedeeld, hoe kan het, wat heb ik fout gedaan, te weinig Camelia olie aangebracht, of heb ik mijn vingerprint niet goed genoeg verwijdert met mijn poetslap??? Volgens mij heb ik dat wel gedaan, daarom snap ik het ook niet. Vandaag daarom de zijkant van de schaafzool nogmaals ontdaan van roest met zilverfolie en daarna heel grondig poetsen met een schone doek en nu dik in de camelia olie gezet, kijken of de roestsporen wegblijven? Zo niet dan ga ik op zoek naar een beter alternatief
Camellia-olie is niks speciaals, het is gewoon een plantaardige olie. Eentje die niet droogt/polymeriseert. Plantaardige olien bevatten altijd vrije vetzuren - afhankelijk van type en 'kwaliteit' van de olie meer of minder. Die vetzuren zijn als ze lang genoeg op staal blijven zitten corrosief. Plantaardige olien zijn prima voor onderhoud van gereedschap dat gebruikt wordt; minder voor langdurige opslag. Daarvoor moet je echt minerale olie/vet hebben. Of synthetische olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Camellia-olie is niks speciaals, het is gewoon een plantaardige olie. Eentje die niet droogt/polymeriseert. Plantaardige olien bevatten altijd vrije vetzuren - afhankelijk van type en 'kwaliteit' van de olie meer of minder. Die vetzuren zijn als ze lang genoeg op staal blijven zitten corrosief. Plantaardige olien zijn prima voor onderhoud van gereedschap dat gebruikt wordt; minder voor langdurige opslag. Daarvoor moet je echt minerale olie/vet hebben. Of synthetische olie.
Dank henkverhaar ik had de Camelia olie afgelopen zaterdag aangebracht, en gisteren kwam aan het licht, dat er roestvorming was ontstaan (de schaaf zit namelijk in een houten opbergkistje). De schaafzool was voor dit voorval onaangetast,....mooi blank staal. Of ik heb te weinig aangebracht, of ik heb toch met m'n vette fikken aan het staal gezeten, en na afloop de zool niet goed genoeg schoon gemaakt. Het verbaast me, dat er zo snel roestvorming was ontstaan, en dan te weten dat ik de zool in de Camelia olie had gezet, we spreken over welgeteld 5 dagen. Eerlijk gezegd valt het me een beetje tegen, wellicht had ik te hoge verwachtingen van dit product. Ik ga op zoek naar een synthetisch olie, en die Camelia olie smeer ik op m'n teer huidje :LOL:, want daar blijkt het ook goed voor te zijn
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Na een paar dagen roest komt denk ik niet van de olie zelf - verzuurcorrosie is geen snel proces. Wel kan het idd van vocht uit zweet zijn (vocht en zout samen is vragen om roest).
nee dat lijkt me inderdaad sterk dat roest komt door de olie zelf, wellicht heb ik de schaaf, na het te hebben ingeolied, toch nog vastgepakt, en is de oliefilm daardoor verdwenen? De touch van de huid met zijn zuren, heeft kennelijk ondanks de Camelia olie, kans gezien het staal aan te tasten. Het zal voor velen een prima middel zijn om hun snijgereedschap in topconditie te houden, ikzelf ben er niet van onder de indruk qua beschermende eigenschappen
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
de schaaf zit namelijk in een houten opbergkistje
Ah. Hoe is de binnenkant van het kistje afgewerkt? Kan het kistje "ademen"? Staat de zool van de schaaf op het hout? Komt er zuur of vocht uit het hout? Allemaal vragen, ik weet het.

Ik heb hier drie doosjes met boren en fretjes. Jaren 60 spul, af en toe gebruikt. Geen spatje roest. De doosjes zijn van karton, daarin zit een velletje oliepapier. Da's alles.

Stanley schaven zitten ook in kartonnen dozen verpakt en het zou me niet verbazen als dat karton zuurvrij is.

Je zou de binnenkant van je kistje met oliepapier kunnen bekleden. Oliepapier is vocht en vet afstotend. Oliepapier of oliedoek kun je zelf maken met parafine of bijenwas. Strijkijzer verwarmen zodat het de was kan smelten en dan de was in het papier of doek strijken. (wasdoek is ook prima om kaas of je boterhammen etc. in te pakken. De voorloper van het plastic zakje). Oliepapier is ook gewoon te koop maar meestal rollen van 100m

Van wasdoek kun je ook zakjes naaien waar je weinig gebruikt gereedschap in doet. Of je maakt er een gereedschap rol van.

Kroonoil handy olie gebruik ik ook voor dingen, is bij de o.a Gamma te koop.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Ah. Hoe is de binnenkant van het kistje afgewerkt? Kan het kistje "ademen"? Staat de zool van de schaaf op het hout? Komt er zuur of vocht uit het hout? Allemaal vragen, ik weet het.

Ik heb hier drie doosjes met boren en fretjes. Jaren 60 spul, af en toe gebruikt. Geen spatje roest. De doosjes zijn van karton, daarin zit een velletje oliepapier. Da's alles.

Stanley schaven zitten ook in kartonnen dozen verpakt en het zou me niet verbazen als dat karton zuurvrij is.

Je zou de binnenkant van je kistje met oliepapier kunnen bekleden. Oliepapier is vocht en vet afstotend. Oliepapier of oliedoek kun je zelf maken met parafine of bijenwas. Strijkijzer verwarmen zodat het de was kan smelten en dan de was in het papier of doek strijken. (wasdoek is ook prima om kaas of je boterhammen etc. in te pakken. De voorloper van het plastic zakje). Oliepapier is ook gewoon te koop maar meestal rollen van 100m

Van wasdoek kun je ook zakjes naaien waar je weinig gebruikt gereedschap in doet. Of je maakt er een gereedschap rol van.

Kroonoil handy olie gebruik ik ook voor dingen, is bij de o.a Gamma te koop.
Dank Knotwilg voor je advies en tips. Voorheen heeft er altijd jarenlang een andere schaaf in gelegen, nooit roest gehad, dus volgens mij is dit niet de veroorzaker. Wim Kluck attendeerde mij er op, dat het ook aan iemands zuurgraad kan liggen, dat iets gemakkelijker gaat roesten, en dat lijkt me in mijn geval best wel mogelijk. Normaal gesproken poetste ik altijd mijn vingerafdrukken weg na gebruik en deed er meestal een beetje olie op, wat voor handde was, onder de mom van, het is toch maar een oude schaaf. Echter dit keer had ik mezelf verwend, door een gloednieuwe schaaf aan te schaffen bij Baptist. Speciaal een dag voor uitgetrokken, om datgeen wat ik nog zocht aan te schaffen in een lijfelijke winkel, i.p.v. bestellen via internet. En ja, als je een nieuwe schaaf aanschaft, die wat pegels heeft gekost, dan wil je gelijk als zorgzame gebruiker de beste olie aanschaffen, om je staal te beschermen. Na aanraden van de mensen in dit topic, en de medewerker van Baptist, dacht ik er goed aan te doen, om Camelia olie te kopen. In plaats van hem goed in de olie te zetten na gebruik, heb ik hem vermoedelijk te ligt ingesmeerd, en mijn vingerprint niet goed genoeg verwijdert, er van uitgaande dat Camelia Olie zijn werk wel deed (dit is de overpeinzing zoals ik er nu tegen aan kijk). Mijn verwachtingen waren kennelijk te hoog t.a.v. van dit product.

Ik dacht er trouwens aan om het houten kistje te vervangen, voor een "luchtdichte" systainer met schuimrubber voering, waarin meerdere kunnen. Of is dat uit den boze, aangezien jij je schaven kennelijk liever opbergt in een kartonnen doos, en dan het liefst zuurvrij? Volgens mij is luchtdicht afsluiten het meest wenselijke, want waar geen lucht is, is ook geen roest. Schuimrubber op zichzelf in combinatie met je ingeoliede schaaf is wellicht een minder succes???Wat zijn jou/ jullie bevindingen hierin?
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Ik dacht er trouwens aan om het houten kistje te vervangen, voor een "luchtdichte" systainer met schuimrubber voering, waarin meerdere kunnen. Of is dat uit den boze, aangezien jij je schaven kennelijk liever opbergt in een kartonnen doos, en dan het liefst zuurvrij? Volgens mij is luchtdicht afsluiten het meest wenselijke, want waar geen lucht is, is ook geen roest. Schuimrubber op zichzelf in combinatie met je ingeoliede schaaf is wellicht een minder succes???Wat zijn jou/ jullie bevindingen hierin?

Helaas, lucht dicht is niet wenselijk. Stel, je bent overdag lekker bezig, zonnetje, mals buitje, zonnetje. Einde van de dag gaat de schaaf in het doosje. Oh wee, de nacht is een heel stuk koeler en het in het bakje mee ingesloten vocht condenseert. Druppels water op de schaaf ... brrr. Alles waarvan je niet wilt dat het in direct contact met water komt moet je niet in een 'lucht dichte' doos opsluiten als er ook maar enige kans op condensvorming is. Gebruik ademende materialen, of materialen die vocht kunnen opnemen en aan de omgeving afstaan.

Mijn schaven (van hout) staan onder de werkbank of liggen in een ladenkast. Die lade staat dan op een klein kiertje. Alleen m'n Stanley grondschaaf is geheel van metaal en ik denk vernikkeld, maar gaat na gebruik wel terug in het kartonnen doosje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.