Ah. Hoe is de binnenkant van het kistje afgewerkt? Kan het kistje "ademen"? Staat de zool van de schaaf op het hout? Komt er zuur of vocht uit het hout? Allemaal vragen, ik weet het.
Ik heb hier drie doosjes met boren en fretjes. Jaren 60 spul, af en toe gebruikt. Geen spatje roest. De doosjes zijn van karton, daarin zit een velletje oliepapier. Da's alles.
Stanley schaven zitten ook in kartonnen dozen verpakt en het zou me niet verbazen als dat karton zuurvrij is.
Je zou de binnenkant van je kistje met oliepapier kunnen bekleden. Oliepapier is vocht en vet afstotend. Oliepapier of oliedoek kun je zelf maken met parafine of bijenwas. Strijkijzer verwarmen zodat het de was kan smelten en dan de was in het papier of doek strijken. (wasdoek is ook prima om kaas of je boterhammen etc. in te pakken. De voorloper van het plastic zakje). Oliepapier is ook gewoon te koop maar meestal rollen van 100m
Van wasdoek kun je ook zakjes naaien waar je weinig gebruikt gereedschap in doet. Of je maakt er een gereedschap rol van.
Kroonoil handy olie gebruik ik ook voor dingen, is bij de o.a Gamma te koop.
Dank Knotwilg voor je advies en tips. Voorheen heeft er altijd jarenlang een andere schaaf in gelegen, nooit roest gehad, dus volgens mij is dit niet de veroorzaker. Wim Kluck attendeerde mij er op, dat het ook aan iemands zuurgraad kan liggen, dat iets gemakkelijker gaat roesten, en dat lijkt me in mijn geval best wel mogelijk. Normaal gesproken poetste ik altijd mijn vingerafdrukken weg na gebruik en deed er meestal een beetje olie op, wat voor handde was, onder de mom van, het is toch maar een oude schaaf. Echter dit keer had ik mezelf verwend, door een gloednieuwe schaaf aan te schaffen bij Baptist. Speciaal een dag voor uitgetrokken, om datgeen wat ik nog zocht aan te schaffen in een lijfelijke winkel, i.p.v. bestellen via internet. En ja, als je een nieuwe schaaf aanschaft, die wat pegels heeft gekost, dan wil je gelijk als zorgzame gebruiker de beste olie aanschaffen, om je staal te beschermen. Na aanraden van de mensen in dit topic, en de medewerker van Baptist, dacht ik er goed aan te doen, om Camelia olie te kopen. In plaats van hem goed in de olie te zetten na gebruik, heb ik hem vermoedelijk te ligt ingesmeerd, en mijn vingerprint niet goed genoeg verwijdert, er van uitgaande dat Camelia Olie zijn werk wel deed (dit is de overpeinzing zoals ik er nu tegen aan kijk). Mijn verwachtingen waren kennelijk te hoog t.a.v. van dit product.
Ik dacht er trouwens aan om het houten kistje te vervangen, voor een "luchtdichte" systainer met schuimrubber voering, waarin meerdere kunnen. Of is dat uit den boze, aangezien jij je schaven kennelijk liever opbergt in een kartonnen doos, en dan het liefst zuurvrij? Volgens mij is luchtdicht afsluiten het meest wenselijke, want waar geen lucht is, is ook geen roest. Schuimrubber op zichzelf in combinatie met je ingeoliede schaaf is wellicht een minder succes???Wat zijn jou/ jullie bevindingen hierin?