Roestpreventie gereedschap

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Een deel van mijn gereedschap staat in een atelier in de tuin waar de luchtvochtigheid hoger is dan ik zou willen.
Welk product raden jullie aan om roest te voorkomen op (al dan niet langere tijd ongebruikt) gereedschap?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
gereedschap met camellia camelio olie
zaagtafel, lintzaag tafel enz met Silbergleit
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Probleem met lijnolie en ballistol is dat ze uiteindelijk "hard" worden en gaan plakken. Daarom gebruik ik ballistol niet meer als olie.
Wat ik ervan begrepen heb is dat je Ballistol na het aanbrengen zoveel mogelijk weer wegpoetst. Maar ik gebruik het zelf niet. Wel de camellia olie & die bevalt heel goed. Is ook goed voor de huid, trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In de beschrijving wordt toch duidelijk gezegd dat Ballistol niet verhard. Wat te begrijpen is voor een product dat ontwikkeld is voor onderhoud van wapens.
Het is trouwens ook geschikt voor huidverzorging.
Nadeel van Ballistol vind ik wel de scherpe geur.
Maar misschien is de Gunex een betere keuze.
Per definitie heb je geen speciale producten nodig. Iedere lichte olie is geschikt. Dun aanbrengen en restanten afvegen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb net ballistol olie binnen gekregen. Ik vind de reuk nauwelijks merkbaar. Maar opgegroeid in een ijzerwarenzaak ben ik deze lucht gewoon. Camelia olie vind ik voor het langdurig wegleggen niet zo fijn.Ik zou consitentvet nemen als ik het lang weg moet leggen in een vochtige omgeving. Dan moet je wel wasbenzine nemen om het weer vetvrij te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou überhaupt geen plantaardige olie gebruiken voor gereedschap (wel voor 'niet-gebruiksvoorwerpen - gekookte lijnolie op ijzeren hekken bijvoorbeeld) - of ze harden uit, of ze worden ranzig, of ze verouderen op andere wijze net als alle triglyceriden doen. Voor gereedschap m.i. alleen producten op basis van minerale olie/vet of synthetische olie/vet.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
In smeren met vaseline als je het lang niet gebruikt alleen het er weer af haalen is wat werk ,

Owatrol voor ijzer is ook goed droogt op ,lijkt wel wat op blanke lak , hoe te verwijderen weet ik niet
Ballistol is voor regelmatig gebruik goed niet voor lang weg leggen geschikt,dat is mijn ervaring
Het droogt op en er komen barsten in de laag waar door het gaat roesten , kan zijn dat de vernieuwde
Beter is ?

Mijn tuin gereedschap wat hangt in het houten tuin huisje zet ik in gewone dunne kroon olie
En Blijft ook gewoon goed , wil je het voor 10 jaar op slaan dan wat wim ook schrijft dan met consitentvet
In smeren , het Nederlandse leger had daar voor goed spul voor

Wil je goedkoop haal de bij een garage voor niets oude motor olie op , opsmeren en met een brander goed
Heet /warm maken zo dat het goed in het ijzer trekt
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Voor gereedschap m.i. alleen producten op basis van minerale olie/vet of synthetische olie/vet.
Dat dacht ik ook. Werkt een simpele minerale olie niet net zo goed hiervoor?

Om de zolen van mijn schaven te oliën gebruik ik een theedoek opgerold in een conservenblikje, goed volgezogen met olie ("rag-in-a-can-oiler), simpele Pressol Hobby Olie of Kroon Handy Oil. Af en toe ga ik daarmee ook over de buitenkant van de schaven. Oud/tweedehands gereedschap wrijf ik na ontroesten ook in met deze olie.
Tot nu toe roest mijn gereedschap niet in een geïsoleerde maar onverwarmde schuur, en nog geen invloed van die olie op het hout gemerkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Mijn VVD en lintzaag met gietijzeren blad staan in een onverwarmde en niet geïsoleerde garage.
Ik zorg wel altijd dat er geen krullen blijven liggen op de tafels zodat zuren geen kans krijgen voor het metaal aan te tasten/laten roesten en heb 0 roest. normaal gebruik ik alleen supergleid van Felder, en eens in de zoveel tijd als ik weer eens wat grondiger de werkplaats schoonmaak en opruim gebruik ik de Metaal protect van Felder. Waarschijnlijk niet de goedkoopste en of beste, maar heb er zeker geen klachten over en werkt makkelijk en doet wat het moet doen. Is ook voor dit doel ontwikkeld. Metaal-protect | Felder Shop
ff sprayen, uitwrijven en klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram en Count Chocula

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat dacht ik ook. Werkt een simpele minerale olie niet net zo goed hiervoor?
Net zo goed? Nee. Adequaat? Ja ;-) Speciale olien hebben toevoegingen die van allerlei geringe extra beschermende functies hebben (vochtafvangen, passiveren van oppervlakken, tegengaan van verdamping, verbetering van hechting, vergroten van temperatuurstabiliteit, en ga zo maar door). Is dat bij normale toepassing van anti-roestolie echt nodig? Nee niet echt. Wellicht moet je met huis, tuin, en keuken minerale olie wat vaker nabehandelen, maar als je je gereedschap regelmatig gebruikt zou dat geen issue moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, juist niet. Plakt na een paar dagen maar wordt uiteindelijk gewoon hard. Als je jet net als bij hout steedsin hele dunne laagjes aanbrengt (opbrengen en na een paar minuten uitwrijven, meerdere keren) wordt het een mooie matte egaal dunne laag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Je zou ook paraffineolie kunnen gebruiken, is niet zo duur en werkt prima. Via internet of de plaatselijke drogist te bestellen. Gebruik het als slijpolie voor mijn oliestenen, maar ook om mijn schaven en zagen in te smeren tegen frictie met het blikje zoals Paul90 omschrijft. Werkt natuurlijk ook tegen roest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Dat dacht ik ook. Werkt een simpele minerale olie niet net zo goed hiervoor?

Om de zolen van mijn schaven te oliën gebruik ik een theedoek opgerold in een conservenblikje, goed volgezogen met olie ("rag-in-a-can-oiler), simpele Pressol Hobby Olie of Kroon Handy Oil. Af en toe ga ik daarmee ook over de buitenkant van de schaven. Oud/tweedehands gereedschap wrijf ik na ontroesten ook in met deze olie.
Tot nu toe roest mijn gereedschap niet in een geïsoleerde maar onverwarmde schuur, en nog geen invloed van die olie op het hout gemerkt.
Deze "rag-in-can-oiler"(Sellers) gebruik ik ook, naar tevredenheid.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb op aanraden van “bekende” woodworkers van diverse YouTube filmpjes “Renaissance Wax” gekocht. Dit goedje schijnt zelfs door musea gebruikt te worden om waardevolle zaken te beschermen. Ik heb begrepen dat olie (ook camilia) na enkele tijd verdampt of vervaag, renaissance wax wordt na enkele seconde “hard” en is blijvend tot het eraf gehaald wordt. Ik heb het geprobeerd op mijn gerenoveerde schaven en op mijn Starret combination square en je merkt niets van een harde laag ofzo. Ik heb het nog maar net maar volgens mij is het echt superspul.

Het is overigens voor zowel hout, staal en andere zaken te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.