Roestpreventie gereedschap

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ik gebruik al jaren een dun laagje simpele transparante meubelwas (bijen/terpentijn), werkt prima, ruikt lekker en is redelijk schoon om mee te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Niet alle verpakking schuim kan tegen olie
Wil je metaal voor lange tijd weg leggen smeer/spuit het in met zuur vrije vaseline
Anders gewoon die dunne kroon olie er op doen, ik smeer dat ook op mijn tuin gereedschap en dat roest ook
Niet, al hangt dat in een houten tuin schuur en zijn er bij wat zelden wordt gebruikt ,
Mensen met erge zuur aan de handen komt nog al eens voor, de meesten weten het wel da ze dat hebben
trouwens elk mens heeft dat in meer of mindere maate ,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Toen ik nog weinig tijd had voor deze hobby en wat minder gereedschap had lag dit in systainers in de schuur.
Nu dat heb ik geweten : dikke roest. Prima als je iets wil opslaan maar doe dat in een droge verwarmde ruimte.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Helaas, lucht dicht is niet wenselijk. Stel, je bent overdag lekker bezig, zonnetje, mals buitje, zonnetje. Einde van de dag gaat de schaaf in het doosje. Oh wee, de nacht is een heel stuk koeler en het in het bakje mee ingesloten vocht condenseert. Druppels water op de schaaf ... brrr. Alles waarvan je niet wilt dat het in direct contact met water komt moet je niet in een 'lucht dichte' doos opsluiten als er ook maar enige kans op condensvorming is. Gebruik ademende materialen, of materialen die vocht kunnen opnemen en aan de omgeving afstaan.

Mijn schaven (van hout) staan onder de werkbank of liggen in een ladenkast. Die lade staat dan op een klein kiertje. Alleen m'n Stanley grondschaaf is geheel van metaal en ik denk vernikkeld, maar gaat na gebruik wel terug in het kartonnen doosje.
Dank Knotwilg voor je advies echter elektrisch gereedschap wordt toch ook in systainers aangeboden, de mijne zijn nog nooit verroest uit de kist gehaald ook niet na een jaar in de opslag te hebben gelegen (ik heb 1 jaar moeten revalideren na een ernstig ongeval). Ik gebruik de systainers regelmatig nu moet ik wel zeggen dat al het dure gereedschap niet wordt achtergelaten in de werkplek, maar weer terug gaat in mijn verwarmde huis. En hoe luchtdicht is zo'n systainer van Festool met lades??? Gereedschapwagens zijn toch ook in het leven geroepen om gereedschap in op te bergen incl schuimrubber pads om je gereedschap passend te maken? Maar nogmaals bedankt, ik ga er over nadenken, aangezien er meerdere mensen in dit topic negatieve ervaring hebben met systainers.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Niet alle verpakking schuim kan tegen olie
Wil je metaal voor lange tijd weg leggen smeer/spuit het in met zuur vrije vaseline
Anders gewoon die dunne kroon olie er op doen, ik smeer dat ook op mijn tuin gereedschap en dat roest ook
Niet, al hangt dat in een houten tuin schuur en zijn er bij wat zelden wordt gebruikt ,
Mensen met erge zuur aan de handen komt nog al eens voor, de meesten weten het wel da ze dat hebben
trouwens elk mens heeft dat in meer of mindere maate ,
Leg uit Arend B welke schuimrubbers niet geschikt zijn om je gereedschap in op te bergen je maakt me nieuwsgierig; de schuimrubbers van Festool heb ik tot nu toe nog geen nare ervaring van ondervonden, ik wil die van Datona.nl uitproberen is wat meer betaalbaar en wat ik wel prettig vind is dat je het in laagtes kunt uitsnijden ipv die vierkante blokjes. Ik ga die van Kroon Handy Olie uitproberen ik moet sowieso in de stad zijn vandaag ff kijken of ik een flesje kan scoren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Systainers kunnen ook verouderen. Van de eerste heb ik er al enkele van weggegooid. Ze breken dan en het plastic kan je verkruimelen. Ook het schuim binnenin verouderd. Ik verwacht dit probleem niet meer bij de nieuwere.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
We hadden destijds wapen koffers en gebruikten balistol hoe dat schuim heette weet ik niet
Verpak nu alles in plastiek zo dat het schuim niet meer in aanraking komt met olie of vet ,
Voorkomen is beter dan had ik maar,
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Nog even afgezien van het feit dat je bepaalde wassen of oliën niet op je hout wilt hebben bij gebruik van de gereedschappen; medicinale paraffine-olie is bij mijn weten het meest geschikte middel voor dit doel. (Net als voor het afwerken van snijplanken en slakommen trouwens)

Dit is een neutrale olie die niet interfereert met latere afwerking of lijmen van onderdelen die je bewerkt met je behandelde gereedschap
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Systainers kunnen ook verouderen. Van de eerste heb ik er al enkele van weggegooid. Ze breken dan en het plastic kan je verkruimelen. Ook het schuim binnenin verouderd. Ik verwacht dit probleem niet meer bij de nieuwere.
Inderdaad systainers hebben ook een houdbaarheidsdatum, maar het ligt er maar net aan, hoe je ze gebruikt. Gaan ze mee op karwei, staan ze bloot aan de elementen van de natuur, of liggen ze het grootste gedeelte van de tijd in een donkere kast opgeslagen. De timmerman die ze met name gebruikt buiten alsook binnen zal na x aantal jaren zijn systainer moeten afschrijven. Ik denk (weet niet zeker) dat de doorsnee hobbyist toch wel 30 jaar vooruit kan met een systainer, de schuimrubber wellicht iets minder lang (10 jaar?).

Voor alle duidelijkheid Wim over welke schuimrubbers heb jij het: Festool schuimrubbers uit de "eerste" generatie of spreek jij in zijn algemeenheid ongeacht merk? Schuimrubbers alleen al bij Festool zijn gemaakt in verschillende hardheden, die dure versie zeg maar met die blokjes zijn redelijk hard (bijvld;festool bestel nr 204946) maar het nadeel is dat je vast zit aan de vorm van de kubustjes. Ik verwacht bij deze schuimrubbers van Festool dat ze lang meegaan gezien de hardheid en wellicht kunnen ze redelijk tegen chemicaliën/olie? Ik ga Festool hierover informeren kijken wat ze adviseren en te vertellen hebben over hun schuimrubbers. Op zich mag je toch verwachten dat ze redelijk lang meegaan gezien de idiote hoge prijs voor een stuk schuimrubber? Maar je weet het maar nooit
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Nog even afgezien van het feit dat je bepaalde wassen of oliën niet op je hout wilt hebben bij gebruik van de gereedschappen; medicinale paraffine-olie is bij mijn weten het meest geschikte middel voor dit doel. (Net als voor het afwerken van snijplanken en slakommen trouwens)

Dit is een neutrale olie die niet interfereert met latere afwerking of lijmen van onderdelen die je bewerkt met je behandelde gereedschap
Klopt Hans maar als ik moet kiesen, kies ik liever voor een goede roestbeschermer, dan maar wat meer tijd kwijt om de beschermlaag er af te halen voordat ik aan de slag kan, dan gereedschap weg te laten roesten. Goed gereedschap is namelijk ook niet goedkoop. Ik blijf de camelia olie gebruiken als het werk een weekje stil ligt maar mijn vertrouwen heeft een deukje opgelopen, weet niet of ik het weer zal aanschaffen??
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Systainers kunnen ook verouderen. Van de eerste heb ik er al enkele van weggegooid. Ze breken dan en het plastic kan je verkruimelen.
Ja, zo een hebben wij ook, een Festo systainer met blauwe 'sluitschakels'. Alle sluitschakels zijn inmiddels afgebroken...
Ook het schuim binnenin verouderd. Ik verwacht dit probleem niet meer bij de nieuwere.
Mmm. Zou ik niet zo zeker van zijn. Een van de grotere problemen is het 'verouderen' van de weekmakers (verdwijnen, verdampen, uitlogen, afbraak). Dat voorkom je niet met 'betere formuleringen' - hooguit wordt de levensduur langer. In tegenstelling tot metalen (en andere duurzame materialen) verouderen kunststoffen (eerste orde benadering - veel duurzame materialen verouderen op den duur ook maar VEEL langzamer dan kunststoffen - moderne kunststoffen zijn beter dan plestiks uit de 1950s, maar fundamenteel blijft dit een issue).
 
  • Leuk
Waarderingen: wpvv

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Henk ik heb het niet alleen over de schakels maar over de hele kist. Volgens mij passen ze het schuim dat ik bedoel nu niet meer toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.