Robland K26 (de)montage

ioscar

Nieuw lid
16 okt 2024
1
0
Eindje
Wat een fantastisch project @Justus

Ik kwam heel toevallig op deze thread uit omdat mijn buurman gisteren bij me binnen liep. Hij heeft ook een Robland K26 en zijn lagers zijn versleten. Het gaat om de lagers op de as van de zaag als ik het goed heb begrepen.

Heb je een tip hoe deze te vervangen? En weet je ook welke lagers dit zijn? Ik heb op dit forum al een paar types van SKF voorbij zien komen. Alvast dank namens mijn buurman Jack (zonder internet).
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
36
38
Nunspeet
@ioscar ik ga nadat ik de schaaf heb afgerond aan de zaag & toupie (frees) beginnen, dan kan ik jullie hopelijk op weg helpen. Kan jij aangeven op de tekening in de handleiding (zie eerdere link) om welk lager het gaat?
 
  • Leuk
Waarderingen: ioscar

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
36
38
Nunspeet
Mijn ketting is ook erg slap, gezien de hoeveelheid die er moet worden verwijderd om er bij te komen laat ik het maar zo tot dat het echt niet meer gaat.
Ik zou niet zo lang wachten, een versleten ketting zorgt ook voor versnelde slijtage van je tandwielen, die onderdelen zijn een stuk duurder/lastiger te verkrijgen vermoed ik.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
159
52
Gelukt! De boorkop heeft een schroefdraad, dus kon "gewoon" (=met geweld & hitte) losgedraaid worden. Standaard schroefdraad (rechtsdraaiend). Met dank aan Jonatan (van Robland) voor de tip.
Goed vast zetten bij terugplaatsen, zorgen dat de as de juiste draairichting heeft en linksdraaiende (geloof ik) boren, anders kan de kop loskomen en dat zou wel eens een nare verrassing kunnen zijn (tenzij je wil boren met integraalhelm en harnas :) )
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
36
38
Nunspeet
Goed vast zetten bij terugplaatsen, zorgen dat de as de juiste draairichting heeft en linksdraaiende (geloof ik) boren, anders kan de kop loskomen en dat zou wel eens een nare verrassing kunnen zijn (tenzij je wil boren met integraalhelm en harnas :) )
😅Ja, ik ga deze even goed in de loctite zetten!
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
36
38
Nunspeet
Inmiddels de lagers, kettingen en V-snaar vervangen.
Resultaat:


De snaar is identiek aan de vorige (M40), bijzonder hoeveel langer de andere was geworden (vorige video). Deze snaar zit te strak waardoor het lastig is de motor goed uit te lijnen, achteraf bezien had ik mogelijk beter een M40.5 of M41 kunnen nemen. Welke maat origineel is, weet ik niet (ik ga uit van wat er al op de machine zit). Als iemand het weet hoor ik het graag!
Ik vraag me af of de motor zelf nog origineel is. Als die bouwvorm iets anders is klopt de lengte van de snaar sowieso niet meer. Maar het loopt, de snaar zal na stukje draaien wel wat rekken en dan kan ik de motor wat beter rechtzetten.

Qua geluid & vibratie het een hele verbetering. De freesas lagers worden nu ook niet meer warm. Je hoort nog wel de korte ketting ratelen (achter het grote wiel). Daar is denk ik niet zoveel aan te doen, er zit geen spanner op en de kettingwielen zijn niet nieuw meer. De ketting loopt gewoon vrij.

De lagers die ik heb gebruikt hebben dubbelzijdig kunststof afdichtingen (origineel '86: stalen afdichtingen). Kunststof afdichtingen hebben meer weerstand, maar deze zijn ook te krijgen in een lage weerstand variant voor hoge toeren. Dat leek me wel op z'n plek bij de freesas.

Het complete lijstje:

4x NTN 6003LLB - doorvoerrollen
2x NTN 6205LLB - freesas
5x NTN 608LLU - kettingwielen / kettingspanner
2x Mitsuboshi V-snaar M40
Rollenketting simplex 081 + sluitschakels (ketting is per 5 meter, je hebt minder dan 2m nodig).

Totale schade ca €125 ex BTW/verzendkosten. Spullen gekocht bij PAT Techniek (ketting) en Misumi (de rest).

Bij montage opletten: de originele kettingen hadden geen aparte sluitschakel ("oneindige" ketting). Een sluitschakel is wat breder vanwege het "visje" wat erop zit. Deze schuurt tegen de kettingspanner aan, dus het visje moet aan de achterzijde van de ketting.

1731097879861.png

De lagers vervangen was nog best een klus. Hier heb je een goede pulleytrekker & werkplaatspers bij nodig. De oude lagers op de freesas zaten enorm strak, de nieuwe idem dito. Ik heb sterk het vermoeden dat de as niet de juiste passing heeft maar goed, ze zitten erop en gaan er de komende jaren/decennia niet van af als het goed is 🙃 Het lager van de kettingspanner (net niet zichtbaar op de foto hierboven) moet verlijmd worden (loctite) want zit niet opgesloten. Bij mij was het spanwiel daardoor al iets verlopen.
 
Laatst bewerkt:

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
197
145
Echt
Mooi rapport Justus. Leuk om te lezen dat een "oude" machine weer tot zijn recht kan komen na een (flinke) revisie. Ben zelf net begonnen aan het reviseren van mijn beschadigde Hammer C3-31. Blijft toch leuk om iets in een originele staat te herstellen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Justus

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
36
38
Nunspeet
Kerstvakantie! Tijd om dit project af te ronden.

Alle tafels schoongemaakt (vlakschuurmachine met scotchbrite, voldoende om vervuiling en vliegroest te verwijderen zonder de tafel zelf te beschadigen) en de kale vlakken later (na montage) voorzien van een laagje siliconenolie ter bescherming & soepel glijdend hout.

In- en uitvoertafels gemonteerd. De X31 afstelmanual van Charlie doorgelezen en daar valt op dat deze tafels bij de X31 op dezelfde hoogte gezet kunnen als de zaag/freestafel. Dat kan bij mijn K260 (!, geen K26) niet. De vlak vandiktebank zit enkele millimeters lager dan de zaagtafel, zonder stelmogelijkheid. Als ik dit op dezelfde hoogte én vlak wil krijgen, zal ik vulstrippen moeten maken en stelbouten om het vlak te krijgen. Nice to have (vooral bij verzagen van plaatmateriaal) maar geen must.
Voordeel van deze situatie: scheelt weer een afstelling :).

Vervolgens de in- en uitvoertafel in lijn gebracht. Geen rocket science, eerst de scharnierzijde (d.m.v. met een rubber hammer kunnen de scharnierblokken iets verschoven worden), en vervolgens de andere zijde (waar stelbouten aanwezig zijn). Met de rei eroverheen ter controle.
De tafels op deze manier met <0.05mm verschil over de breedte vlak gemaakt ten opzichte van elkaar. Wat ik later weer opnieuw zal doen :geek:

Opvallend: de tafels zijn niet heel vlak, er zit een afwijking van 0.15mm in.
1734987046412.png

De freesinstallatie schoongemaakt (de motorventilator was een soort houtsnippershredder geworden). Hier voorzichtig mee omgaan, de ventilator is van aluminium en sloop je zo.
1734987089184.png

Riemen vervangen en lagers gecontroleerd. Vervolgens het hele zaakje in de machine getilt en op een stapeltje planken laten rusten. De frees kan ik straks omhoog draaien totdat deze tegen de tafel duwt zodat ik zonder moeite de bouten erin kan draaien.

1734987133290.png

Daarna de zijplaat gemonteerd en de zaagtafel erop gezet.
1734987672789.png
Op de zaagtafel in de gefreesde baan nog een serienummer tegengekomen, geen idee of het van de machine is of gewoon een onderdeelnummer. Voor 't nageslacht:
1734988699057.png

1734987692491.png

Het begint weer op een Robland combinatiemachine te lijken!
 
Laatst bewerkt:

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
36
38
Nunspeet
De assen waarop de verrijdbare kar loopt gemonteerd en de bouten handvast aangedraaid. Tafel erop geschoven, en vervolgens rustig afstellen. Deze heb ik op dezelfde hoogte geplaatst als de zaagtafel (liever had ik deze een fractie erboven, maar die stelruimte was er niet). Dit is een klusje waar je geduld voor moet hebben: de hoogte moet kloppen, maar de kar moet ook vlak zijn t.o.v. de tafel en parallel aan de gefreesde baan in de zaagtafel. Ik ben er ca. een half uur mee bezig geweest, telkens opnieuw alle punten nameten, iets verplaatsen, weer alle punten nameten etc.

1734989136346.png

1734987222083.png

De zaaginstallatie ook aangepakt (nieuwe riemen etc). De hoekafstelling ging stroef, even uit elkaar gepeutert & schoongemaakt.
1734987283306.png

De bouten die in dit kunststof blok eindigen bepalen de frictie bij het afstellen van de hoek. Harder = meer weerstand = stabieler maar lastiger afstellen. Dus op gevoel een middenweg gezocht, en de bouten met loctite vastgezet omdat deze risico op lostrillen hebben.

De zaaginstallatie kan je vanaf het gat boven de schakelaars naar binnen schuiven (wel eerst de aluminium afdekplaat in de tafel verwijderen, en de lineaal geleider).
1734987328641.png

Voordat je de bouten aandraait eerst de zaag in lijn zetten met de gefreesde baan in de tafel. De zaagblad is hierbij de referentie, deze eerst gecontroleed met de klok.
1734987415222.png

Vervolgens de afdekplaat aan de voorzijde weer teruggeplaatst en de 0 en 45 graden eindaanslagen afgesteld (kwestie van zaag in de juiste hoek zetten, de boutjes richting het midden drukken en aandraaien).
1734987522600.png

De afstelling verliep lastig, wat bleek: de stelknop waarmee je de hoek afstelt druk een sluitring tegen de plaat zodat je de zaag op z'n hoek borgt. Een sluitring heeft een scherpe kant en een gladde kant. De scherpe kant zat aan de kant van de plaat waardoor deze in het staal hapte. Omgedraaid en toen liep het soepel.
1734987451468.png

De gradenaanduiding op de plaat is ter indicatie (niet goed af te lezen en verre van nauwkeurig). Een digitale hoekmeter met magneetjes lijkt me een betere optie mocht ik het precies willen doen.

De afdekplaat van de zaag aan de bovenzijde lag iets dieper dan de tafel zodat hout tegen een randje kan lopen. Dit gefinetuned met wat elektratape.
1734987470048.png

Aanslag gemonteerd op de kar en stukje gezaagd, mooi haaks. Ook over de lengte (na het goed afstellen van de aanslag op de lineaal aan de voorzijde) loopt het hout moeiteloos door de zaag. Wat een verademing t.o.v. van mijn Scheppach hobbyzaagtafeltje!

Het mes achter de zaag en de afdekkap heb ik er helaas niet bij (ok, de afdekkap mis ik niet echt, maar dat mes wel). Als iemand deze ergens weet te krijgen hoor ik het graag! Zelf fabriceren kan ook, maar origineel is wel zo leuk.

1734988140238.jpeg
1734988150128.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Rdl en ZotVanHout

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
36
38
Nunspeet
En weer terug naar de vlakvandiktebank. Volgens een Franstalige handleiding die ik bij de machine heb gekregen, dient de uitvoertafel tussen de 1.0 - 1.5 hoger dan de schaafas ingesteld te staan. Gekozen voor iets minder (1.2mm), en met de meetklok erbij de uitvoertafel nog iets bijgesteld zodat deze over de breedte van de schaafas vlak is. Daarna opnieuw de in- en uitvoertafel vlak ten opzichte van elkaar gebracht. Al eerder geoefend, dus dat ging vlot.
1734987799065.jpeg

Dan de volgende uitdaging: de schaafmessen plaatsen. Volgens de X31 afstelmanual dienen deze ca 1mm boven de as te zitten. De uitvoertafel zit echter 1.2mm boven de as. Aangezien de vertikale afwijking tussen as en tafel ~0.05mm is gebruik ik de tafel als referentiepunt. Dezelfde Franstalige manual houd het simpel: plaats een recht stuk materiaal op de uitvoertafel, en stel de messen daar op af.
Hiervoor heb ik wat mooie rechte reststukjes betonplex gebruikt, met op de messen een dun laagje papier om te finetunen. De as draai je zo dat de gleuf waar de boutjes ziten loodrecht op de tafel is. Betonplex aandrukken, boutjes aandraaien, en dit een aantal keer gedaan totdat ik zeker was dat het hout heel licht aangeraakt wordt door de messen (zonder dat het schuift) over de breedte van de as.
1734987838132.png
Niet perfect te krijgen, want niets is écht kaarsrecht. De tafel heeft een afwijking, de messen, de as, etc. Gestapelde toleranties, op een gegeven moment besloten dat goed, goed genoeg is.

Dan de test: de zijaanslag geplaatst en een stuk vurenhout eroverheen. Zeer tevreden! met de rei over de balk kan ik met het oog geen afwijking vinden, en het schaafvlak is mooi glad zonder afwijkingen.
1734987879093.png
1734987889831.png

Bij bredere delen (dezelfde balk op z'n kant) merk je wel dat je heel weinig materiaal weg kan nemen, <0.5mm bijvoorbeeld. Ik heb geen ervaring met andere schaven, dus geen idee of dit normaal is. Mogelijk is er nog wat winst te halen met scherpere messen.

Maar er zit ook een vandiktebank op. Deze trekt de plank er goed doorheen maar er zitten wel zichtbare sporen op het gevlakte stuk:
1734987933839.png

Het is amper voelbaar met de hand (ok, daar zit wat eelt op). Mogelijk steekt een van de messen nog iets verder uit, maar de schaaf laat wel een mooi resultaat achter aan de bovenzijde dus ben daar niet zeker van. Ook een fractie minder recht (afwijking t.o.v. de rei ongeveer 0.2mm).
Ook hier geen ervaring mee dus ik weet niet of het eindresultaat acceptabel is. Hoor het graag van andere forumleden! :D

Open punt: de langgatboor. Maar eerst de afzuiginstallatie weer in leven blazen. Deze krijgt nieuwe zakken en een fijnstoffilter. Na de kerst komt de pakketbezorger langs en ga ik weer verder!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.