De assen waarop de verrijdbare kar loopt gemonteerd en de bouten handvast aangedraaid. Tafel erop geschoven, en vervolgens rustig afstellen. Deze heb ik op dezelfde hoogte geplaatst als de zaagtafel (liever had ik deze een fractie erboven, maar die stelruimte was er niet). Dit is een klusje waar je geduld voor moet hebben: de hoogte moet kloppen, maar de kar moet ook vlak zijn t.o.v. de tafel en parallel aan de gefreesde baan in de zaagtafel. Ik ben er ca. een half uur mee bezig geweest, telkens opnieuw alle punten nameten, iets verplaatsen, weer alle punten nameten etc.
De zaaginstallatie ook aangepakt (nieuwe riemen etc). De hoekafstelling ging stroef, even uit elkaar gepeutert & schoongemaakt.
De bouten die in dit kunststof blok eindigen bepalen de frictie bij het afstellen van de hoek. Harder = meer weerstand = stabieler maar lastiger afstellen. Dus op gevoel een middenweg gezocht, en de bouten met loctite vastgezet omdat deze risico op lostrillen hebben.
De zaaginstallatie kan je vanaf het gat boven de schakelaars naar binnen schuiven (wel eerst de aluminium afdekplaat in de tafel verwijderen, en de lineaal geleider).
Voordat je de bouten aandraait eerst de zaag in lijn zetten met de gefreesde baan in de tafel. De zaagblad is hierbij de referentie, deze eerst gecontroleed met de klok.
Vervolgens de afdekplaat aan de voorzijde weer teruggeplaatst en de 0 en 45 graden eindaanslagen afgesteld (kwestie van zaag in de juiste hoek zetten, de boutjes richting het midden drukken en aandraaien).
De afstelling verliep lastig, wat bleek: de stelknop waarmee je de hoek afstelt druk een sluitring tegen de plaat zodat je de zaag op z'n hoek borgt. Een sluitring heeft een scherpe kant en een gladde kant. De scherpe kant zat aan de kant van de plaat waardoor deze in het staal hapte. Omgedraaid en toen liep het soepel.
De gradenaanduiding op de plaat is ter indicatie (niet goed af te lezen en verre van nauwkeurig). Een digitale hoekmeter met magneetjes lijkt me een betere optie mocht ik het precies willen doen.
De afdekplaat van de zaag aan de bovenzijde lag iets dieper dan de tafel zodat hout tegen een randje kan lopen. Dit gefinetuned met wat elektratape.
Aanslag gemonteerd op de kar en stukje gezaagd, mooi haaks. Ook over de lengte (na het goed afstellen van de aanslag op de lineaal aan de voorzijde) loopt het hout moeiteloos door de zaag. Wat een verademing t.o.v. van mijn Scheppach hobbyzaagtafeltje!
Het mes achter de zaag en de afdekkap heb ik er helaas niet bij (ok, de afdekkap mis ik niet echt, maar dat mes wel). Als iemand deze ergens weet te krijgen hoor ik het graag! Zelf fabriceren kan ook, maar origineel is wel zo leuk.