Inmiddels de lagers, kettingen en V-snaar vervangen.
Resultaat:
De snaar is identiek aan de vorige (M40), bijzonder hoeveel langer de andere was geworden (
vorige video). Deze snaar zit te strak waardoor het lastig is de motor goed uit te lijnen, achteraf bezien had ik mogelijk beter een M40.5 of M41 kunnen nemen. Welke maat origineel is, weet ik niet (ik ga uit van wat er al op de machine zit). Als iemand het weet hoor ik het graag!
Ik vraag me af of de motor zelf nog origineel is. Als die bouwvorm iets anders is klopt de lengte van de snaar sowieso niet meer. Maar het loopt, de snaar zal na stukje draaien wel wat rekken en dan kan ik de motor wat beter rechtzetten.
Qua geluid & vibratie het een hele verbetering. De freesas lagers worden nu ook niet meer warm. Je hoort nog wel de korte ketting ratelen (achter het grote wiel). Daar is denk ik niet zoveel aan te doen, er zit geen spanner op en de kettingwielen zijn niet nieuw meer. De ketting loopt gewoon vrij.
De lagers die ik heb gebruikt hebben dubbelzijdig kunststof afdichtingen (origineel '86: stalen afdichtingen). Kunststof afdichtingen hebben meer weerstand, maar deze zijn ook te krijgen in een lage weerstand variant voor hoge toeren. Dat leek me wel op z'n plek bij de freesas.
Het complete lijstje:
4x NTN 6003LLB - doorvoerrollen
2x NTN 6205LLB - freesas
5x NTN 608LLU - kettingwielen / kettingspanner
2x Mitsuboshi V-snaar M40
Rollenketting simplex 081 + sluitschakels (ketting is per 5 meter, je hebt minder dan 2m nodig).
Totale schade ca €125 ex BTW/verzendkosten. Spullen gekocht bij
PAT Techniek (ketting) en
Misumi (de rest).
Bij montage opletten: de originele kettingen hadden geen aparte sluitschakel ("oneindige" ketting). Een sluitschakel is wat breder vanwege het "visje" wat erop zit. Deze schuurt tegen de kettingspanner aan, dus het visje moet aan de achterzijde van de ketting.
De lagers vervangen was nog best een klus. Hier heb je een goede pulleytrekker & werkplaatspers bij nodig. De oude lagers op de freesas zaten enorm strak, de nieuwe idem dito. Ik heb sterk het vermoeden dat de as niet de juiste passing heeft maar goed, ze zitten erop en gaan er de komende jaren/decennia niet van af als het goed is
Het lager van de kettingspanner (net niet zichtbaar op de foto hierboven) moet verlijmd worden (loctite) want zit niet opgesloten. Bij mij was het spanwiel daardoor al iets verlopen.