Robland K26 (de)montage

ioscar

Nieuw lid
16 okt 2024
1
0
Eindje
Wat een fantastisch project @Justus

Ik kwam heel toevallig op deze thread uit omdat mijn buurman gisteren bij me binnen liep. Hij heeft ook een Robland K26 en zijn lagers zijn versleten. Het gaat om de lagers op de as van de zaag als ik het goed heb begrepen.

Heb je een tip hoe deze te vervangen? En weet je ook welke lagers dit zijn? Ik heb op dit forum al een paar types van SKF voorbij zien komen. Alvast dank namens mijn buurman Jack (zonder internet).
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
33
34
Nunspeet
@ioscar ik ga nadat ik de schaaf heb afgerond aan de zaag & toupie (frees) beginnen, dan kan ik jullie hopelijk op weg helpen. Kan jij aangeven op de tekening in de handleiding (zie eerdere link) om welk lager het gaat?
 
  • Leuk
Waarderingen: ioscar

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
33
34
Nunspeet
Mijn ketting is ook erg slap, gezien de hoeveelheid die er moet worden verwijderd om er bij te komen laat ik het maar zo tot dat het echt niet meer gaat.
Ik zou niet zo lang wachten, een versleten ketting zorgt ook voor versnelde slijtage van je tandwielen, die onderdelen zijn een stuk duurder/lastiger te verkrijgen vermoed ik.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
159
52
Gelukt! De boorkop heeft een schroefdraad, dus kon "gewoon" (=met geweld & hitte) losgedraaid worden. Standaard schroefdraad (rechtsdraaiend). Met dank aan Jonatan (van Robland) voor de tip.
Goed vast zetten bij terugplaatsen, zorgen dat de as de juiste draairichting heeft en linksdraaiende (geloof ik) boren, anders kan de kop loskomen en dat zou wel eens een nare verrassing kunnen zijn (tenzij je wil boren met integraalhelm en harnas :) )
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
33
34
Nunspeet
Goed vast zetten bij terugplaatsen, zorgen dat de as de juiste draairichting heeft en linksdraaiende (geloof ik) boren, anders kan de kop loskomen en dat zou wel eens een nare verrassing kunnen zijn (tenzij je wil boren met integraalhelm en harnas :) )
😅Ja, ik ga deze even goed in de loctite zetten!
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
33
34
Nunspeet
Inmiddels de lagers, kettingen en V-snaar vervangen.
Resultaat:


De snaar is identiek aan de vorige (M40), bijzonder hoeveel langer de andere was geworden (vorige video). Deze snaar zit te strak waardoor het lastig is de motor goed uit te lijnen, achteraf bezien had ik mogelijk beter een M40.5 of M41 kunnen nemen. Welke maat origineel is, weet ik niet (ik ga uit van wat er al op de machine zit). Als iemand het weet hoor ik het graag!
Ik vraag me af of de motor zelf nog origineel is. Als die bouwvorm iets anders is klopt de lengte van de snaar sowieso niet meer. Maar het loopt, de snaar zal na stukje draaien wel wat rekken en dan kan ik de motor wat beter rechtzetten.

Qua geluid & vibratie het een hele verbetering. De freesas lagers worden nu ook niet meer warm. Je hoort nog wel de korte ketting ratelen (achter het grote wiel). Daar is denk ik niet zoveel aan te doen, er zit geen spanner op en de kettingwielen zijn niet nieuw meer. De ketting loopt gewoon vrij.

De lagers die ik heb gebruikt hebben dubbelzijdig kunststof afdichtingen (origineel '86: stalen afdichtingen). Kunststof afdichtingen hebben meer weerstand, maar deze zijn ook te krijgen in een lage weerstand variant voor hoge toeren. Dat leek me wel op z'n plek bij de freesas.

Het complete lijstje:

4x NTN 6003LLB - doorvoerrollen
2x NTN 6205LLB - freesas
5x NTN 608LLU - kettingwielen / kettingspanner
2x Mitsuboshi V-snaar M40
Rollenketting simplex 081 + sluitschakels (ketting is per 5 meter, je hebt minder dan 2m nodig).

Totale schade ca €125 ex BTW/verzendkosten. Spullen gekocht bij PAT Techniek (ketting) en Misumi (de rest).

Bij montage opletten: de originele kettingen hadden geen aparte sluitschakel ("oneindige" ketting). Een sluitschakel is wat breder vanwege het "visje" wat erop zit. Deze schuurt tegen de kettingspanner aan, dus het visje moet aan de achterzijde van de ketting.

1731097879861.png

De lagers vervangen was nog best een klus. Hier heb je een goede pulleytrekker & werkplaatspers bij nodig. De oude lagers op de freesas zaten enorm strak, de nieuwe idem dito. Ik heb sterk het vermoeden dat de as niet de juiste passing heeft maar goed, ze zitten erop en gaan er de komende jaren/decennia niet van af als het goed is 🙃 Het lager van de kettingspanner (net niet zichtbaar op de foto hierboven) moet verlijmd worden (loctite) want zit niet opgesloten. Bij mij was het spanwiel daardoor al iets verlopen.
 
Laatst bewerkt:

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
197
142
Echt
Mooi rapport Justus. Leuk om te lezen dat een "oude" machine weer tot zijn recht kan komen na een (flinke) revisie. Ben zelf net begonnen aan het reviseren van mijn beschadigde Hammer C3-31. Blijft toch leuk om iets in een originele staat te herstellen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.