Robland K26 (de)montage

ioscar

Nieuw lid
16 okt 2024
1
0
Eindje
Wat een fantastisch project @Justus

Ik kwam heel toevallig op deze thread uit omdat mijn buurman gisteren bij me binnen liep. Hij heeft ook een Robland K26 en zijn lagers zijn versleten. Het gaat om de lagers op de as van de zaag als ik het goed heb begrepen.

Heb je een tip hoe deze te vervangen? En weet je ook welke lagers dit zijn? Ik heb op dit forum al een paar types van SKF voorbij zien komen. Alvast dank namens mijn buurman Jack (zonder internet).
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
30
31
Nunspeet
@ioscar ik ga nadat ik de schaaf heb afgerond aan de zaag & toupie (frees) beginnen, dan kan ik jullie hopelijk op weg helpen. Kan jij aangeven op de tekening in de handleiding (zie eerdere link) om welk lager het gaat?
 
  • Leuk
Waarderingen: ioscar

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
30
31
Nunspeet
Mijn ketting is ook erg slap, gezien de hoeveelheid die er moet worden verwijderd om er bij te komen laat ik het maar zo tot dat het echt niet meer gaat.
Ik zou niet zo lang wachten, een versleten ketting zorgt ook voor versnelde slijtage van je tandwielen, die onderdelen zijn een stuk duurder/lastiger te verkrijgen vermoed ik.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
158
51
Gelukt! De boorkop heeft een schroefdraad, dus kon "gewoon" (=met geweld & hitte) losgedraaid worden. Standaard schroefdraad (rechtsdraaiend). Met dank aan Jonatan (van Robland) voor de tip.
Goed vast zetten bij terugplaatsen, zorgen dat de as de juiste draairichting heeft en linksdraaiende (geloof ik) boren, anders kan de kop loskomen en dat zou wel eens een nare verrassing kunnen zijn (tenzij je wil boren met integraalhelm en harnas :) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.