Robland K26 (de)montage

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Een paar straten verderop stond een Robland K26 te koop die ik niet kon laten staan. Gisteren opgehaald, maar omdat ik mijn 1tje was heb ik de machine uit elkaar gehaald voor transport (uiteraard veel foto's gemaakt).
Aangezien ik weinig informatie kon vinden over de machine (tekeningen, service manual etc) behalve de gebruikershandleiding, wil ik in deze thread laten zien hoe (en of 😋) ik het zaakje weer in elkaar zet. Meteen een mooie kans om de machine goed te reinigen, lagers/riemen/ketting te controleren, smeren, uitlijnen, etc. En ik vind het leuk om op deze manier een machine goed te leren kennen 🤓

Dit is hoe ik de machine aantrof:
roblandintact.jpg
Zag er allemaal erg netjes uit. Voor zover bekend alleen hobbymatig gebruikt door een (helaas overleden) eigenaar die goed was voor zijn gereedschap. Alles even laten draaien, geen getril, klonk mooi soepel.

Van binnen uiteraard stoffig, riemen zagen er nog goed uit maar de ketting lijkt aan de slappe kant (kettingspanner heeft niet veel ruimte meer).
Daarnaast zit de freesmotor op een wat lullige plek qua rommel: de ventilatorkap is een bak vol houtsplinters waar een ventilator in zit te roeren.
De hoekafstelling van de zaag lijkt niet gangbaar meer, ik denk dat deze de afgelopen jaren alleen nog braaf 90 graden heeft gezaagd.
kettingslap.jpg

En dit is hoe de machine er nu bij ligt (niet schrikken ;-)
roblandchaos.jpg

Een paar delen staan nog bij het vorige adres, die ga ik komende week ophalen. Dan start ik met de montage en zal ik beeldmateriaal delen, misschien dat iemand er in de toekomst nog wat aan heeft.
 

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
10
14
Heel
Hoi Justus,
Ik ben heel benieuwd naar je montage foto's!
Heb toevallig zelf een oude Robland K21 staan welke ik ook aan het reviseren ben. Heb de grootste moeite gehad met uitvogelen hoe alles uit elkaar te halen was. Binnenkort ook maar eens beginnen met de wederopbouw. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Justus

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Inmiddels het zaakje compleet in huis :)
robland laatste delen.jpg
bouwjaar.jpg

De Robland staat al op een verrijdbaar houten frame, ideaal. De 4 wielen waren ongeremd, minder ideaal dus 2 vervangen voor geremde wielen.
geremde wielen.jpg

Nu in omgekeerde volgorde alles weer erop. Startpunt: de schaaf.
schaafbank vies.jpg

Alles schoongemaakt incl. de spindel voor de vandiktebank tafel, die zat aardig volgekoekt.
hoogtetafel spindelas.jpg

Ook de blokkeer hendel gedemonteerd (de stift die de hoogteverstelling fixeert, achter het zwarte handwiel waarmee je de hoogte afsteld). Schoongemaakt want liep stroef.
blokeeras met piefje.jpg

In mijn geval had ik de vandiktebank tafel verwijderd, let daarbij op dat het piefje dat tegen de pilaar van de tafel duwt (en deze daarmee blokkeert) eruit kan vallen. Dat is het ronde blokje in de foto hierboven. Positie:
blokkeerpiefje positie.png

Vervolgens het frame op de basis gemonteerd. Bouten nog even los, want de zaag komt er nog naast dus er zal nog wat geschoven worden.
schaaf aandrijving.jpg
 

Bijlagen

  • nieuwe lager.jpg
    nieuwe lager.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 13
  • blokeeras met piefje.jpg
    blokeeras met piefje.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 11

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
En de tafel er weer in. De lange bouten vastgezet met loctite aan de tafelzijde, want die kwamen los bij het demonteren, vond ik niet handig. Ook alle contactvlakken schoongemaakt om zeker te zijn dat alles straks mooi strak (recht) in elkaar steekt.
hoogtetafel lange bouten.jpg
hoogtetafel gemonteerd.jpg

De lagers zijn allemaal nog goed (geen speling waarneembaar, geen rauwe klanken). Die van de voedingsassen zijn in ieder geval al eens vervangen (ander type, met kunststof afdichting ipv staal). De andere zijn mogelijk nog origineel (1986). De ketting is wat slap, dus nieuwe besteld (08B-1). Tandwielen allemaal nog okee, de kleinste zijn uiteraard niet nieuw meer maar lang niet slecht genoeg om te moeten vervangen.
tandwiel schaaf.jpg

Alles in de siliconenolie gezet (vet of dikke olie wil ik vermijden vanwege stoffige omgeving). Naast siliconen wil ik dunne olie (naaimachineolie) gebruiken, maar als iemand betere suggesties heeft hoor ik dat graag!
Daarna uiteraard tijdje aan de hoogteverstelling gedraaid om te genieten hoe soepel alles weer loopt :giggle:

Vervolgens de schaaf gemonteerd, nadat ik de vlakken waarop deze aansluit eerst even schoon heb gemaakt met wat Scotch-Brite (zaten verfresten op). De veren die de voedingsassen naar beneden drukken heb ik met wat lagervet in de blokken gezet zodat ze er niet uitvallen tijdens montage.
schaafbank erop.jpg
veer in vet.jpg

Opvallend was dat de 4 bouten waarmee de schaaf gemonteerd is, alle 4 beschadigd zijn. Hoe en waarom is me (nog) onduidelijk.
bouten beschadigd.jpg

Tot nu is er niets af te stellen aan de constructie. Er zit een klein beetje ruimte bij de schaaf (deze kan je misschien een milimeter of 2 verschuiven/verdraaien). Tijdens demontage had ik streepjes gezet, en op die positie weer vast gezet.
streepjes.jpg

Spannend gaat het pas worden bij de afstelling van de in- en uitvoertafel verwacht ik, dus tijd om het epistel van Charlie door te nemen.
 

Bijlagen

  • schaaf aandrijving.jpg
    schaaf aandrijving.jpg
    132,2 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Houtboon

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.652
1.164
Fryslân
Een mooi project, en leuk om te zien hoe je alles weer compleet krijgt. Ook zeer interessant voor iemand die later informatie wil hebben.

Alles in de siliconenolie gezet (vet of dikke olie wil ik vermijden vanwege stoffige omgeving). Naast siliconen wil ik dunne olie (naaimachineolie) gebruiken, maar als iemand betere suggesties heeft hoor ik dat graag!
Ik gebruik zelf PTFE spray om te smeren. Plakt niet, en smeert prima. Ik heb het gehaald bij ecotools en bevalt me prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: mans en Justus

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
157
51
Spannend gaat het pas worden bij de afstelling van de in- en uitvoertafel verwacht ik, dus tijd om het epistel van Charlie door te nemen.
Ik heb destijds een K31 gepoogd in werkende staat terug te krijgen, maar heb na vele iteraties en uren de hoop opgegeven en het ding van de hand gedaan.

Voor mij was het grote probleem met name de rails waarop de roltafel loopt. Het scheelt als je de stelbeugels hebt die in op de pagina van Charlie beschreven staan, daar heb ik helaas nooit de hand op kunnen leggen.

Veel succes, hopelijk heb je meer doorzettingsvermogen en geluk dan ik :-D
 
  • Leuk
Waarderingen: Justus

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Vandaag de aandrijfsectie van de schaaf & langgatboor teruggeplaatst.

De kettingen, kettingspanner en handle voor het activeren van de frees er weer op.

kettingen.jpeg

Dan de motor. Deze heeft wat hard spul aan de buitenkant, het lijkt op de epoxyhars de gebruikt wordt voor de wikkelingen.

motor.jpeg

Zou de motor ooit oververhit zijn geraakt? Snel genoeg te zien door de kap van het elektradoosje eraf te halen.

motor aliexpress bout.jpeg
Een bout waarvan de sleuf uit het midden zit, een teken van kwaliteit :ROFLMAO:

Maar van binnen ziet er het prima uit, geen droge/verbrande kabelisolatie.

motor aansluitkastje.jpeg

Ik vermoed dat het gewoon een goedkope motor is waarbij men niet de moeite heeft genomen om de hars te verwijderen. Waarschijnlijk verstandig om eens de isolatieweerstand te meten en te controleren of alle spoelen dezelfde weerstand hebben. Maar niet vandaag, dus motor gemonteerd. Eerst de machine op z'n zij, dan kan je er beter bij.

motor onderkant.jpeg

Aan de motor valt niet veel te stellen, even de liniaal erbij om zeker te weten dat de pulleys goed uitgelijnd zijn. Grote wiel er weer op, snaren & spanner erop, klaar.

aandrijving met motor.jpeg

Aan de snaren is te zien dat de schaaf enkele keren geblokkeerd (zichtbaar door smeltplekken op de snaar). Snaren kunnen denk ik nog prima een tijd mee, en zijn makkelijk uit te wisselen dus laat ik voor het wat is.

snaar.jpeg

Het gevulkaniseerde wiel (de grote, met de gelige rand) zorgt voor de overbrenging vanaf de schaafas (die direct aangedreven wordt door de motor) naar de doorvoerrollen. Met de de handle (voor het activeren van de frees) kan je het wiel in een hoge of lage positie zetten. In de hoge positie maakt het wiel contact met de schaafas. Er zit niet heel veel grip tussen het wiel en de schaaf as. Zaakje ontvet, en juist wat vet gedaan op de bout waar de handle langs glijd:

vet handle.png

Dat scheelde een stuk. Maar kan me voorstellen dat de doorvoerrollen best makkelijk stil kunnen komen te staan. We gaan het merken in de praktijk!
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Dan de elektra. De noodstopknop (aan de langgatboor kant) ziet er bijzonder uit:

noodstopknop.jpeg

Achter de plastic folie zat een mooie schone knop, vermoedelijk heeft iemand dit in folie gewikkeld om stof uit de knop te houden. Op m'n todolijst: net kapje 3D printen, met meteen een kabel trekontlasting erop.

Zo zag de elektra eruit bij demontage:

elektra oud.jpeg

Opvallend is de aarding: 4 draden in een kroonsteen. Daarnaast kloppen de maten van de wartels niet met de kabeldiktes, dus sommige kabels zitten los, andere zijn met moeite door de wartel geperst.

Nieuwe situatie (met nog maar 1 motor en een noodstopknop):

elektra nieuw.jpeg

Ik heb een DIN railtje met aardklemmen erbij geplaatst, en deze rail verbonden met het frame (verf verwijderd, kartelmoeren erop) zodat in ieder geval het onderframe nu ook netjes geaard is. Kabels voorzien van adereindhulzen.

Tijd om de aandrijving te testen


Meh... dat maakt teveel herrie. Alles lijkt in balans (geen heftige trillingen, behalve wat gewapper van de V-snaar) maar na een halve minuut draaien worden de lagers van de frees al warm. In de handleiding staat dat deze warm mogen worden, maar dit gaat me te snel. Daarnaast klinken ze rauw (met schroevendraaier tussen je oor & lager is dat goed te testen). Ook zit er nog groene verf op de lagers, dus ze zijn denk ik nog origineel. Toch maar tijd voor nieuwe lagers. Op de todo lijst. Maar bovenaan m'n todo lijst staat nu een pilsje pakken, dus dat lager komt later!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en jorisvh

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
157
51
Maar bovenaan m'n todo lijst staat nu een pilsje pakken, dus dat lager komt later!
Wel verdiend. Proost! Ik vind dat je tot nu toe best vlot gaat.

NB: handige links die ik tegenkom tijdens deze klus voeg ik toe aan mijn eerste post.
Geen idee of je er al van weet, maar er is een Robland groep op groups.io: roblandx31 groups.io Group. Voornamelijk Amerikanen als ik me goed herinner, maar wel veel ervaring en kennis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Wel verdiend. Proost! Ik vind dat je tot nu toe best vlot gaat.


Geen idee of je er al van weet, maar er is een Robland groep op groups.io: roblandx31 groups.io Group. Voornamleijk amerikanen als ik me goed herinner, maar wel veel ervaring en kennis.

Thanks! ik wilde de links in mijn eerste post zetten, maar zie dat ik die niet meer kan editen. Dus dan maar even hier:

- handleiding Robland K21 K26 SD21 SDB21 SD26 SDB26 TZ30 T30
- instructievideo X31 van Laguna Tools, werd schijnbaar destijds meegeleverd
- owners manual X31 van Laguna, uitgebreider dan die van Robland zelf
- video door Elliott Austin over het uitlijnen van een recente versie van de X31
- en uiteraard de uitgebreide informatie van Charlie over de X31
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Om de lagers van de schaafas te vervangen, moeten de pulley en boorhouder van de as gehaald worden. De pulley zit geborgd met een pen.

pulley.jpeg

Deze eruit geslagen met een drevel, de pulley goed heetgestookt en met een pulleytrekker eraf gehaald.

Vervolgens de boorhouder. Eerst de klemmen eruit gehaald (2 schroefjes lossen, frontplaatje eraf halen) want deze liep niet zo soepel meer. Niet zo vreemd, want vies:
klemmen.png

boorhouder.jpeg.png

Het is mij een raadsel hoe de boorhouder op de as geborgd zit. Ik zie nergens een pen of borgschroef zitten. Hij zou toch niet erop geperst zijn... Heeft iemand een idee?
 

Bijlagen

  • boorhouder.jpeg
    boorhouder.jpeg
    44 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
10
14
Heel
Het is mij een raadsel hoe de boorhouder op de as geborgd zit. Ik zie nergens een pen of borgschroef zitten. Hij zou toch niet erop geperst zijn... Heeft iemand een idee?
Ik heb de handleiding in bezit van de Robland K21 (welke ook voor de K26 is). Daar zie ik wel een afbeelding van de schaafas met boorkop, maar dit is een ander type boorkop als degene die jij hebt. Ik kan niet heel duidelijk zien of daar nu draad in zit of dat deze geperst wordt.

1728972168029.png

Hier lijken ze de boorkop te verkopen die jij hebt:
Wellicht kun je het daar eens vragen.
 
Laatst bewerkt:

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Hier lijken ze de boorkop te verkopen die jij hebt:
Wellicht kun je het daar eens vragen.

Goeie tip, dankjewel! Ik zal hun eens vragen, en ik heb gisteren ook Robland gemaild.

Ik lijk deze kop te hebben (X 450), maar daar zijn 2 borgschroeven zichtbaar (N 5113), die zitten er bij mij niet in:

boorkop tekening.png

Gisteren nog wat tijd gestoken in de schaafas. Dat is nog wel een dingetje. Het lager aan de motorzijde zit vast. Geprobeerd flink op te stoken, en een opstelling gemaakt op m'n lastafel om gecontroleerd kracht uit te oefenen.

lastafel.png

Maar geen beweging in te krijgen. Meer kracht durf ik niet toe te passen, ben bang om het lagerblok te breken. Misschien dat ik nog een goeie mal kan bedenken voor onder de werkplaatspers. Maar als ik de boorkop er niet af kan halen heeft het ook maar 50% zin (1 v/d 2 lagers).
 

Justus

Actieve deelnemer
25 jun 2019
27
26
Nunspeet
Gelukt! De boorkop heeft een schroefdraad, dus kon "gewoon" (=met geweld & hitte) losgedraaid worden. Standaard schroefdraad (rechtsdraaiend). Met dank aan Jonatan (van Robland) voor de tip.

boorkop.png

Ook de groene blokken & lagers eraf gekregen. Kwestie van een Special Tool maken van mijn seegerringtang zodat ik de ringen aan de binnenzijde kon weghalen. De lagers zaten namelijk niet muurvast in de lagerblokken. Met de ringen uit de weg, kon ik de lagerblokken verwijderen (zodat die niet te lijden hebben onder het gemep en gestook). De lagers kwamen vervolgens vrij makkelijk los van de as met de pulleytrekker & ook weer hitte.

ooit een mooie seegerringtang.png
schaafas etc.png

Als ik dan toch zover ga, dan maar meteen alle lagers vervangen, dus ook van de looprollen, spanners, kettingwielen, en de riemen etc. Ik zal het uiteindelijke boodschappenlijstje hier posten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtboon en ZotVanHout

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
528
32
Zweden-Delft
Interessant ik heb een x31 uit 2000, lijkt hier erg op. Ik vind het een rampzalig ontwerp om aan te sleutelen. Je kan nergens bij, behalve als je hem echt goed uit elkaar haalt. Mijn ketting is ook erg slap, gezien de hoeveelheid die er moet worden verwijderd om er bij te komen laat ik het maar zo tot dat het echt niet meer gaat.

Lagers freesas waren bij mij ook verrot, motor frees idem. Na 3 jaar werkt de nieuwe freesmotor op de 2de snelheid weer niet (brommen). Ook meerdere keren storing op de omklapbeveiliging van vlakbank. Op gegeven moment er maar uitgesloopt (beetje betutteling). Ook de veiligheidstop schakelaars zijn berucht.

Het is in zijn lompheid een machine waar je veel mee kan, maar het afstellen van de roltafel is ook hopeloos en wil na verloop van tijd ontstelt raken. Mooie machinen maar verrassend storingsgevoelig in zijn simpelheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.