Lopen allebei de motoren niet meer?met 2 motoren (voor de aandrijfrollen en voor de messen/beitels). Inmiddels loopt die niet meer.
Euh ja en nee. Ik heb een flink stuk electronica gehad tijdens mijn opleiding tot Radio Officier (koopvaardij). Dus ben niet bang om wat te doen. In dit geval mis ik inderdaad kennis. Weet niet genoeg waar al die stuurdraden voor nodig zijn. Misschien dat een schemaatje van nieuwe me wijzer maakt.Nieuwe magneetschakelaar met thermische beveiliging kan je zo bestellen. Als ik bij bijvoorbeeld de techniekwebshop kijk, dan heb je een spulletje voor een euro of 100. Het probleem is dat je niet weet wat je aan het doen bent.
Klopt beide motoren lopen niet. Dat ze beiden stuk zijn lijkt me wat onwaarschijnlijk. Dat van die 6 draden was me duidelijk. Vermoed niet dat het probleem in de keuzeschakelaar voor die 2 toerenmotor zit. Er is geen schema te vinden op het internet en ook niet op de machine.Lopen allebei de motoren niet meer?
Die voor de rollen is een twee toeren motor met 6 draden er naar toe.
Je kunt proberen de motoren rechtstreeks met een stekker aansluiten en kijken of ze dan wel lopen, weet je of de motoren zelf nog goed zijn, voor die twee toeren zou je dan wel een schema moeten hebben (binnenkant deksel aansluitkast wellicht)
Wist eerst niet of de thermische beveiliging of de magneetschakelaar defect was. Weet inmiddels via een ohmmeter dat een van de fasen niet geschakeld wordt door de magneet. Dit kon ik testen door aan de zijkant met een miniem schuifje de magneetkern op te tillen. Die zal dan wel kapot zijn. Deze schakelaar schakelt 3 fasen (geen nul of aarde) en heeft zowel aan de linker als een rechterkant een NO en/of NC schakelaar voor de blauwe stuurdraden. Kom zo weer wat verder maar zie op internet nog geen magneetschakelaar die 3 fasen, max 20A, met een 220V geschakelde magneet en de NO of NC schakelcontacten. Ben nog speurend. Is geen dagelijkse kost voor mij.Je hebt toch geen schema nodig? Als je een magneetschakelaar met dezelfde contacten koopt, kan je gewoon de draden over zetten. Als je graag een schema wil, kan je die zelf even tekenen. Er zit niets in.
OK daar heb ik het dus mis. Dank. Meende automatisch dat de enkele fasedraad die naar de magneetspoel gaat inhield dat het 220V noidg had. V.w.b. de 20A...: op de oude schakelaar staat "AC1 = 1th = 20A", heb dit nog niet uitgezocht maar meende dat ik die 20A moest aanhouden.Ik ben benieuwd waar je de 220 volt vandaan haalt. Er is geen nul, dus spoelspanning is 400 volt. 20 amp is ook onzin. Je motor is 3kw. De thermische veiligheid staat op 6,5 amp. Een 9 amp nominaal is prima.
En je hebt een magneetschakelaar met een enkel NO contact nodig.
Update inmiddels gevonden wat het betekent:OK daar heb ik het dus mis. Dank. Meende automatisch dat de enkele fasedraad die naar de magneetspoel gaat inhield dat het 220V noidg had. V.w.b. de 20A...: op de oude schakelaar staat "AC1 = 1th = 20A", heb dit nog niet uitgezocht maar meende dat ik die 20A moest aanhouden
Hmm.... in de huidige setting lijkt het alsof er meer gebruikt worden. Zie de blauwe draden.En je hebt een magneetschakelaar met een enkel NO contact nodig.
Die eerste link werkt helaas niet.....niet zeker of het voldoende overeenkomt, maar in een wat oudere handleiding van een K310 combinatiemachine staat een elektrisch schema waar je misschien een en ander uit kan afleiden - p.30 van de handleiding of p.16 van de pdf.
hier op het forum staat nog een soortgelijk verhaal met interessante info en schema's
hoop dat je er iets mee aankan
Dank voor t zoeken. Ga t morgen ook even wat netter uittekenen. Ik heb inderdaad een NO schakelaar aan de ene kant. Aan de andere kant van de fasecontacten zitten 2 contactpunten met een onbekende functie (geen NC of NO want het bedienen van relais doet niets). Er zit tussen de 2 contactpunten in het inwendige van de het relais een soort strip. Er zit standaard 3 K Ohm weerstand in die strip. Wat kan dit zijn...?Magneetschakelaar bijvoorbeeld een eaton dilem10 400v50hz en als motorbeveiliging de eaton zb 12-10.