Review Metabo HC260 vlak/vandiktebank

sanderico

Nieuw lid
25 feb 2024
1
0
Almere
Wauw wat een hoop gave en behulpzame informatie word hier gedeeld. Ik ben inmiddels al een paar uur het forum aan het aflezen naar informatie en ik blijf maar met 1 vraag zitten.

Ik heb een tijd geleden een hele eiken partij planken gekocht 57st van 2250x300x30. Deze moet ik bewerken met een vlak en van dikte bank. Maar deze planken passen dus niet in de machines van 260mm zoals de HC260 of alle andere machines die LN heeft beschreven in een van zijn andere post.

Nou vraag ik me af wat te doen, de planken eerste door de tafelzaag halen? Wat ik ergens gewoon zonde vind van het hout.
Of een andere vlak en van dikte bank kopen? Ik heb niet veer ruimte in mijn werkplaats en ben dan ook opzoek naar een wat kleiner model.

Welke vlak en van dikte bank zouden jullie dan aanraden

Ben benieuwd naar jullie meningen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.168
3.361
Gaanderen
Een grote vvd bank is natuurlijk mooi. Als het schone planken zijn zou je kunnen overwegen om het te laten schaven. Er is hier een rubriek durf te vragen of de helpende hand.. Er zijn soms ook stadswerkplaatsen waar je het zelf zou kunnen uitvoeren. Jij moet het financieele plaatje uitvogelen.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
Nou ja, het ligt er een beetje aan wat je er mee gaat doen. Met die planken.
Als je er een tafelblad van wilt maken dan wil je denk ik toch smallere delen die je met de jaarringen om en om verlijmt.
Een 'lunchbox planer' vandikte bank zoals de makita 2012NB kan volgens de specificaties 12 inch aan, iets meer dan 30 cm.
Maar hoe je zoiets breeds en zoveel moet vlakken, daar weet ik niets voor.

• Leuk
Waarderingen: Alexanders1979

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.906
911
Enschede
ingoogni.nl
partij planken gekocht 57st van 2250x300x30
Als je nu eens van eindproducten uit gaat ipv van grondstoffen? Stel je wilt een tafel van 60cm breed maken, dat gaat je niet lukken met twee planken want je zult de zijkanten ook moeten bewerken. Dus je verzaagt zo wie zo al drie planken. Het product aan beschikbare planken aanpassen is niet vaak de "beste" optie.

• Leuk
Waarderingen: Miko, AKarel en elzenmaa

J.E

Nieuw lid
18 aug 2019
4
0

Metabo Vlak- & Vandikteschaafbank | HC 260 C - 2,2 WNB er is ook een variant met iets zwaardere motor 2,8 wnb.​

Nu staat er tijdens het schrijven, de Hunt op ibood.nl onder gereedschap en duurt 2 dagen metabo HC260 c 2,2 wnb. voor €799 geen gekke prijs lijkt me wees wel snel komt niet vaak voor deze type Metabo op ibood.

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
4
0
Leveroy

Metabo Vlak- & Vandikteschaafbank | HC 260 C - 2,2 WNB er is ook een variant met iets zwaardere motor 2,8 wnb.​

Nu staat er tijdens het schrijven, de Hunt op ibood.nl onder gereedschap en duurt 2 dagen metabo HC260 c 2,2 wnb. voor €799 geen gekke prijs lijkt me wees wel snel komt niet vaak voor deze type Metabo op ibood.
Deze machine staat vandaag nog steeds (en nog 2 dagen) te koop op iBood voor de zelfde €799..

Dat ik deze machine bij iBood te koop zag staan was voor mij de reden hier op dit forum op zoek te gaan naar meer info over Vlak Vandikte banken.. Ik las ook het uitgebreide item van L.N. met de verschillende hobby machines.

Toch was ik al een tijdje aan het kijken bij HBM naar de machines van 10" en 12" met een dicht onderstel. Vraag me dan af die alleen Robuuster lijken of dat er echt zwaardere onderdelen in verwerkt zijn.

J.E

Nieuw lid
18 aug 2019
4
0
Deze machine staat vandaag nog steeds (en nog 2 dagen) te koop op iBood voor de zelfde €799..

Dat ik deze machine bij iBood te koop zag staan was voor mij de reden hier op dit forum op zoek te gaan naar meer info over Vlak Vandikte banken.. Ik las ook het uitgebreide item van L.N. met de verschillende hobby machines.

Toch was ik al een tijdje aan het kijken bij HBM naar de machines van 10" en 12" met een dicht onderstel. Vraag me dan af die alleen Robuuster lijken of dat er echt zwaardere onderdelen in verwerkt zijn.
Over de HBM 10" en 12" machines is meer een 12 in dozijn White label machine uit China.
HBM is geen geen merk machine, maar meer een brandmerk onder eigen naam van het bedrijfs logo, waar HBM is opgeplak,op de meeste producten wat bij HBM te koop is
De metabo staat ook wat hoger wegens ander onderstel en vomgeven dan de varianten van HBM meer een tafelmodel inwendig zal het wel China zijn langdurig? geen idee mmetabo heeft zich al bewezen dat de onderkant dicht zit lijkt het wat robuster,

De Metabo vandiktebank is van een andere kwaliteit en wordt nog steeds geproduceect bij Metabo in Duitsland vergens gelezen op duitse forems, ook de ontwikkelingen in het bedrijf zelff valt tonder een bepaald moederconcern HIKOKI/HItachi is ook een onderdeel van het consurn wereldwijd
Bij Metabo is het ook verandert als familie bedrijf en bestaat al 100 jaar, zo gaat dat vaak met berijven die onder een bepaalde vlag zitten zie je ook in de autoindustrie met verschillende merken.

Mijn voorkeur zal HC 260 Metabo wezen die heeft het al jaren bewezen van een goed product zo ook de onderdelen die je nog steeds kunt vervangen , bij de HBM versie moet je maar afwachten, als er iets stuk gaat en het vervangende deel kunt vervangen, zoals zo vaak met producten uit china of helemaal geen lossse onderdelen verkrijgbaar.

eriksH

Nieuw lid
24 feb 2025
6
1
Amsterdam

Toch was ik al een tijdje aan het kijken bij HBM naar de machines van 10" en 12" met een dicht onderstel. Vraag me dan af die alleen Robuuster lijken of dat er echt zwaardere onderdelen in verwerkt zijn. Mijn voorkeur zal HC 260 Metabo wezen die heeft het al jaren bewezen van een goed product zo ook de onderdelen die je nog steeds kunt vervangen goede recensie hier , bij de HBM versie moet je maar afwachten, als er iets stuk gaat en het vervangende deel kunt vervangen, zoals zo vaak met producten uit china of helemaal geen lossse onderdelen verkrijgbaar.
De prijs van de iBood ziet er erg aantrekkelijk uit! Vergeleken met Metabo zijn Metabo schaven voor mij altijd een betere optie geweest, vooral als het gaat om duurzaamheid en kwaliteit. Bovendien zijn de onderdelen beter betaalbaar.

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
4
0
Leveroy
De prijs van de iBood ziet er erg aantrekkelijk uit! Vergeleken met Metabo zijn Metabo schaven voor mij altijd een betere optie geweest, vooral als het gaat om duurzaamheid en kwaliteit. Bovendien zijn de onderdelen beter betaalbaar.
Idd als je toch al deze Metabo wilde een voordelige keuze.

Opzoek naar nog wat meer info over deze machine kwam nog een vergelijkingsreview met een Holzmann tegen. Dat is dan weer meer een machine die lijkt op 1 van de 'dichte' machines die HBM ook in zijn programma heeft. Herkenbaar aan het 'hondehok' en de afzuiging onder het van dikte schaaf deel.

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
15
1
Arnhem
Ik heb al een tijd problemen met de instelling van invoer en uitvoerhaven van de metabo. ik krijg de planken niet recht. De messen zijn ingesteld via op basis van de instructie
“De messen zijn juist afgesteld als het liniaal zich tijdens de draaibeweging tus-
sen de 4 en 6 mm meeverplaatst.“

klopt het dat je alleen de uitvoertafel kan bijstellen? Met andere woorden bij de zoeken van het euvel kan ik de invoertafel laten voor wat het is? Ik heb namelijk het idee dat de invoertafel schuin toe loopt naar de messen toe. dit herleid ik doordat als ik een veritas straight edge Aluminium 38 in. , er ruimte zit tussen lat en invoertafel net voor de messen.
Als ik de invoertafel los schroef, dan kan ik het gat ertussen overbruggen door lichte druk op de invoertafel uit te oefenen. Maar bij het vastschroeven, komt het weer terug.

iemand een idee? Dank alvast 🙏

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
De in en uitvoer tafel moeten in een vlak liggen.

Dus de straight edge op de uitvoer tafel zetten aan de kant van de langsgeleider. Zorg dat die niet op een mes rust.
De invoertafel omhoog brengen met de stelknop totdat die de straight edge net raakt.

Dan de straightedge op de andere kant van de uitvoertafel zetten. Ook hier zou de straight edge de invoertafel net moeten raken.

Een paar foto's verduidelijken je probleem.

Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
In post #1 van dit draadje staat:

"De machine is goed bij te stellen. Zowel de vandiktetafel als de schaftafels zijn met kleine imbussen bij stellen en daarmee snel en gemakkelijk vlak te zetten."

Daar zou ik het dus zoeken.

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
15
1
Arnhem

"De machine is goed bij te stellen. Zowel de vandiktetafel als de schaftafels zijn met kleine imbussen bij stellen en daarmee snel en gemakkelijk vlak te zetten."

Daar zou ik het dus zoeken

Daar zou ik het dus zoeken.
Dank voor t meedenken. De imbussen zitten alleen aan de kant van de uitvoertafel. Dan ga ik er maar vanuit dat je alleen daar instellingen kunt wijzigen. Dan laat ik invoertafel voor wat het is. de volgende keer zal ik fotomateriaal toevoegen als ik ergens op stuit 👌

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
15
1
Arnhem
De in en uitvoer tafel moeten in een vlak liggen.

Dus de straight edge op de uitvoer tafel zetten aan de kant van de langsgeleider. Zorg dat die niet op een mes rust.
De invoertafel omhoog brengen met de stelknop totdat die de straight edge net raakt.

Dan de straightedge op de andere kant van de uitvoertafel zetten. Ook hier zou de straight edge de invoertafel net moeten raken.

Een paar foto's verduidelijken je probleem.
Toch een paar foto's. Aan de uiteinden gaat het goed en in het midden zie je dat er een 'kuil' in zit. De invoertafel kan niet worden gesteld. Je zou zeggen de uitvoertafel aan de meskant omhoog, maar met de inbus kan ik alleen de achterkant van de uitvoertafel omhoog liften.

Bijlagen

• IMG_20250310_100107520.jpg
    IMG_20250310_100107520.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20250310_100054675.jpg
    IMG_20250310_100054675.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20250310_100038269.jpg
    IMG_20250310_100038269.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 12

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
353
143
Je zou zeggen de uitvoertafel aan de meskant omhoog,
Je krijgt hetzelfde effect, als je de achterkant van de uitvoertafel naar beneden laat zakken. Dus de imbus juist los draaien.

• Leuk
Waarderingen: Jibjibbers

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
15
1
Arnhem
als de voorkant van de uitvoertafel niet gelijk met de achterkant omhoog gaat, dan is dit een barslecht ontwerp
😀 dat zou de vandiktebank te kort doen. na een hele ochtend klooien, lijkt het euvel voorbij 🤯 . Het zat toch bij de uitvoertafel. Ik had alles losgedraaid en daarna fractie voor fractie links en rechts bijgedraaid en toen verdween t zonlicht tussen de tafel en rei. De zon kan zich weer volledig richten op schijnen!
dank allen voor t meedenken!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.