Review HBM 1600 paneelzaag/zaagtafel met roltafel

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zou je een paar detailfoto’s van het rolmechanisme kunnen posten? Ik wil een poging wagen om zelf een roltafel bouwen. Alle inspiratie is welkom.
Het rolmechanisme is zeer moeilijk te forograferen en ik kom eigenlijk niet verder dan dit. Er zit een kogel of ander glijdend element is de groeven (zie rode ovaal), waardoor die los van elkaar kunnen bewegen. Het is hetzelfde mechanisme als bij mijn SCM.

IMG_0723 2.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die poten onder de roltafel, is dat gebruikelijk? Het maakt het geheel moeilijker te verplaatsen. Hammers zie je vaak op rolletje, alleen weet ik zo niet of die dan ook zo’n lange roltafel hebben.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nogmaals, ik weet het niet, maar de discussie over 1/10 mm lijkt mij niet zeer relevant. Dit is namelijk 1/10 mm:
Ik zal er ook niet verder op doorgaan, lijkt me meer voor een discussie in een ander topic en dan over machines die op een ander kwaliteits- en zuiverheidsniveau liggen in het echte professionele segment.

Fons
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Die poten onder de roltafel, is dat gebruikelijk? Het maakt het geheel moeilijker te verplaatsen. Hammers zie je vaak op rolletje, alleen weet ik zo niet of die dan ook zo’n lange roltafel hebben.
Nee, volgens mij is het niet heel gebruikelijk. Deze zaag is natuurlijk wat lichter dan andere paneelzagen, waardoor deze eerder zal omkiepen en de poten zijn er om dat te voorkomen. Zoals ook in de review staat, heb ik ze nog niet nodig gehad. Aan de achterkant van de poot zit een imbusboutje waarmee je de poot omhoog kunt schuiven en dan heb je er geen last van met verplaatsen. Ze zitten met 1 bout vast, waardoor je ze ook weg kunt halen als je dat wilt.

Ik zal er ook niet verder op doorgaan, lijkt me meer voor een discussie in een ander topic en dan over machines die op een ander kwaliteits- en zuiverheidsniveau liggen in het echte professionele segment.

Fons
Ik vind het wel een interessant onderwerp en ben wel benieuwd naar het antwoord. Misschien is een topic er voor starten een goed idee.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Complimenten met het vele werk dat je in deze review heb gestoken, getuigt van een gedegen aanpak!

Naar mijn beste weten moet de roltafel juist een lichte afwijking hebben t.o.v. het zaagblad. Ik heb begrepen dat op mijn Hammer het hooguit 1/10 mm verschil moet zijn tussen de voorkant en achterkant van het zaagblad op willekeurig elke plek op de roltafel. De gedachte daarachter is dat je alleen daarmee een schone zaagsnede krijgt omdat de opgaande tanden aan de achterkant dan het hout niet meer raken. Het zuiver haaks stellen van de afkortgeleider op de oplegtafel moet je dan met de zg. 5-sneden methode doen.
Ik heb als vervolg op mijn opmerking en de daarop volgende dialoog een nieuw topic aangemaakt waarin de informatie uit het Hammer manual is geplaatst. Wie geïnteresseerd is kan daar verder kijken en reageren.

Fons

 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoi @L.N. , ik stel de vraag even hier, want dat is ook overzichtelijker voor iedereen.

Als jij de zaag van HBM had gekocht voor de geldende vraagprijs, maar inclusief de verbeteringen die jij zelf hebt aangebracht, welke negatieve punten zouden dan nog overblijven? Ik noteer o.a. dat je noemt dat je steeds opnieuw moet stellen als de dwarsgeleider eraf is geweest? Ik las ook ergens dat de miter sleuf niet een standaard maatvoering gebruikt, en een slede maken dus iets meer 'gedoe' gaat zijn?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Door de aanpassing hoef je de dwarsgeleider niet meer opnieuw te stellen als deze eraf is, dus dat negatieve punt valt weg. De andere negatieve punten ( stofafzuiging, geen noodstop, het wisselen van het zaagblad en de maataanduiding langsgeleider bij smalle stukken) blijven bestaan.

De miter sleuf is inderdaad niet standaard, waardoor je geen passende aftermarket verstekgeleider kunt gebruiken. De vraag is of je met een roltafel nog wel een slede gebruikt. Op mijn SCM doe ik dat niet. Maar mocht je toch een slede willen maken, dan kan dat zeker. Ik zou de slede aan de roltafel bevestigen en niet door de miter sleuf laten lopen, want dat loopt soepeler. Mocht je toch de mitel sleuf willen gebruiken, dan zul je zelf de runners moet maken want die van bv Incra passen niet.
 

rutgervanderleeuw

Nieuw lid
4 aug 2023
1
0
nederland
hoi toen je die zaag kocht krijg je die wielen er dan bij lijkt me fijn dat ik hem aan de kant kan zetten of moet je die ergens los kopen op jou foto's zie ik wel met wielen op de site zelf niet
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Het onderstel zit er niet bij als je de zaag koopt. Op de foto’s staat de machine op een onderstel van HBM. De meeste van deze onderstellen zijn universeel, waardoor een ander merk ook past. Je moet wel op letten of het onderstel het gewicht kan dragen. De machineonderstellen hebben een minimale en maximale maat en deze moet overeenkomen met de maat van de machine.
 

wyced4

Nieuw lid
30 aug 2020
8
0
Heemstede
Bedankt voor deze uitgebreide review. Het spouwmes steekt boven het zaagblad uit. Kan deze eenvoudig worden verwijderd (en vervangen) om de zaag te gebruiken voor het niet volledig doorzagen (tennons, box joints)?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Bedankt voor deze uitgebreide review. Het spouwmes steekt boven het zaagblad uit. Kan deze eenvoudig worden verwijderd (en vervangen) om de zaag te gebruiken voor het niet volledig doorzagen (tennons, box joints)?
Ja, het spouwmes kan eenvoudig verwijderd worden. Je haalt de bout los op deze foto en dan haal je het spouwmes er af.

z25-jpeg.103976
 
  • Leuk
Waarderingen: wyced4

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.