Afstelling roltafel bij (Hammer) formaatzaag

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
In het review topic van #LN werd een discussie gestart over de afstelling van de roltafel. Het ging met name om de vraag of deze aan de achterkant iets moet weglopen van het zaagblad. Kijk hiervoor vanaf #7 in dit topic. Op een discussie in de Felder Owner Group is dit momenteel ook aan de orde. Iemand plaatste een manual, met de aanwijzing waarover ik in het betreffende topic heb gesproken. onderstaand de foto die de aanwijzingen bevat.

Fons

BEE00B36-1474-4A3E-95E3-15B142440663.jpeg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Gelijk duidelijk dat er altijd voor deze afstelling gekozen wordt zoals ook om de ruimte tussen zaag en langsgeleider te divergeren, alleen als je nu afkort doormiddel van de roltafel je zaagsnede lelijker wordt door de opgaande tanden tenzij je de afkortgeleider ook marginaal uit het lood zet.

Ik merk vooral met bijvoorbeeld de "bossingmal" op de roltafel dat ik altijd e.e.a. nog even moet nastellen om bv een strakke slisverbinding te maken.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Deze redenatie kan ik niet goed volgen, zodra de zaagtanden aan de voorkant hout hebben doorsneden komt het toch vrij van het zaagblad?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Deze redenatie kan ik niet goed volgen, zodra de zaagtanden aan de voorkant hout hebben doorsneden komt het toch vrij van het zaagblad?
Je hebt helemaal gelijk, het is het reststuk wat geraakt wordt. Ik wilde eigenlijk meer aangeven dat doordat de roltafel of langsgeleider niet exact parallel aan het zaagblad staat je weliswaar veiliger werkt maar ook wat extra aandacht vereist als je precieze klusjes doet.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb het bij mijn K3 nog niet gecontroleerd, het klinkt op zich logisch, maar dien je dan je parallel geleider ook op dezelfde wijze in moet stellen?

Ik was altijd in de vooronderstelling (daar ga je al) dat de roltafel en de geleider parallel moesten staan aan het zaagblad. Maar dat is verkeerd volgens Felder dus?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Eigenlijk is het eenduidig, daar waar je zaagt moet de geleider "iets" van de zaag weglopen zodat je werkstuk niet klemt of aan de goede gezaagde kant door de achterzijde van het blad geraakt wordt.
In theorie zou het als je het exact parallel hebt staan ook moeten kunnen, als je het nu voor elkaar hebt dat alles goed werkt, zou ik er niet meer aan zitten.;)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Gelijk duidelijk dat er altijd voor deze afstelling gekozen wordt zoals ook om de ruimte tussen zaag en langsgeleider te divergeren, alleen als je nu afkort doormiddel van de roltafel je zaagsnede lelijker wordt door de opgaande tanden tenzij je de afkortgeleider ook marginaal uit het lood zet.

Ik merk vooral met bijvoorbeeld de "bossingmal" op de roltafel dat ik altijd e.e.a. nog even moet nastellen om bv een strakke slisverbinding te maken.

oef laatste x dat ik m’n zaag heb afgesteld ben ik daar 3 dagen mee zoet geweest.
Mijn zaag( Felder kappa 450) staat als volgt afgesteld. Roltafel 100-200ste mm hoger dan gietijzeren deel. Roltafel 4000ste mm verloop van voorzijde zaagblad tot achterzijde zaagblad. Parallel geleider ook 4000ste meer ruimte aan achterzijde zaagblad dan voorzijde zaagblad.
voor het vlak afstellen van de Roltafel tov gietijzeren tafel wordt vaak een lange rij voorgesteld. Mijn ervaring is dat een laser lijn veel sneller en nauwkeuriger werkt. (Als je iig een laser lijn tot je beschikking hebt. )
Zoek verder eens naar de unofficial Felder survival guide van david t best. Op de website van de beste man staat ook een gratis pdf waarop je kan zien hoe de procedure van het afstellen van je formaat zaag uitgevoerd kan worden.
Succes!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
oef laatste x dat ik m’n zaag heb afgesteld ben ik daar 3 dagen mee zoet geweest.
Mijn zaag( Felder kappa 450) staat als volgt afgesteld. Roltafel 100-200ste mm hoger dan gietijzeren deel. Roltafel 4000ste mm verloop van voorzijde zaagblad tot achterzijde zaagblad. Parallel geleider ook 4000ste meer ruimte aan achterzijde zaagblad dan voorzijde zaagblad.
voor het vlak afstellen van de Roltafel tov gietijzeren tafel wordt vaak een lange rij voorgesteld. Mijn ervaring is dat een laser lijn veel sneller en nauwkeuriger werkt. (Als je iig een laser lijn tot je beschikking hebt. )
Zoek verder eens naar de unofficial Felder survival guide van david t best. Op de website van de beste man staat ook een gratis pdf waarop je kan zien hoe de procedure van het afstellen van je formaat zaag uitgevoerd kan worden.
Succes!
4/1000 mm was je kleinste voelermaat? Je mag oppassen dat je hout niet meer krimpt tijdens het zagen, als gevolg van de warmte ontwikkeling.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je krijgt een nogal rottige zaagsnede, maar je kan je roltafel nog onder een hoek van 45 graden zetten. 0.004 mm, dan heb je het over 1/10 van een dunne haar. Het idee is gewoon puur dat de opkomende tanden je hout niet meer raken.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn

Bijlagen

  • Hammer-Table-Saw-Adjustments.pdf
    293,5 KB · Weergaven: 25
  • Hammer-machine-set-up-guide-V_1.09.pdf
    2 MB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Goed om een idee te hebben wat er komt kijken bij het afstellen van een professionele formaatzaag. Zo hoef ik me nog niet te schamen dat het naar wens afstellen van mijn nieuwe Festool TKS 80 (zonder een afstel handleiding) na een week nog niet helemaal optimaal is.

Wel leuk om te doen wanneer je het goed krijgt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Nee, dat is wat mij werd aangeraden. De bron weet ik overigens niet meer.
Ik zit net het Hammer-verhaal te lezen, en daar komt die 0,004 ook terug. Maar dan wel als Imperial maat. In mm is het echter tussen de 0,05 en 0,1 mm tussen de voorzijde en de achterzijde van het blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb een antwoord van David Best (Unofficial Felder survival guide), zie onderstaande. Ik heb gevraagd of het voor de K3 serie interessant is (ook al geeft hij het eigenlijk al aan), maar ben voorlopig niet van plan het aan te schaffen.

The Survival Guide is out of print and I do not plan to re-publish it in printed paper form. The original price was $150, and for a contribution of $75, I will make available the complete PDF for download under the stipulation that you do not copy or redistribute the PDF. If you are interested in this, you can send me an email with your agreement to that provision, and PayPal $75 to the following email address:

david@....

Please note that the Survival Guide deals with 700-series saws, shapers, and saw/shaper combination machines, and the K900 and Kappa 40 and 400 saws. It does not cover machines prior to the 700-series such as BF6 etc, nor does it cover jointer, planer or J/P combination machines such as a CF700. I have not updated the Survival Guide since it was originally published in 2004. Felder is constantly making minor changes to their equipment and I would be chasing my tail forever trying to keep photos of every screw and nut up to date. All the the concepts about how to approach commissioning, aligning and using the machine are still completely valid, but may or may not be helpful for Hammer equipment. A Table of Contents is attached FYI. The biggest changes in the Felder lineup are at the high end where they have introduced CNC controls into the equipment (like my Kappa 400 xMotion), and any new edition of the Guide would elaborate on those attributes.

The shaper section of the Guide remains the most comprehensive resource for the KF700 and F700 shapers ever produced. If I were to revise the book, I would introduce the user to the alternative for a digital phase converter like Phase Perfect as an alternative source of 3-phase power conversion in addition to the rotary converter idea discussed in the Guide. Also, several after-market alternatives for parallel fences, pneumatic clamps, etc. have been introduced and are not discussed in the Guide, but are thoroughly discussed on my Flickr pages. And I am always here and available to assist if you get stuck.


Also, if you are not already a member of the Felder Owners Group, you might find that to be a good resource. felderownersgroup groups.io Group

And I have tons of information relating to Felder equipment (and lots of other stuff) on my Flickr web site: David Best’s albums | Flickr
 

Bijlagen

  • Survival Guide TOC[8761].pdf
    135,6 KB · Weergaven: 24

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik zit net het Hammer-verhaal te lezen, en daar komt die 0,004 ook terug. Maar dan wel als Imperial maat. In mm is het echter tussen de 0,05 en 0,1 mm tussen de voorzijde en de achterzijde van het blad.
Haha 😂 o dat zou zomaar kunnen. Ik ben een onofficiële dislect dus kan best zijn dat ik daar zomaar overheen gelezen heb
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142

voor wie z'n tafel nog wil afstellen, daveid Best heeft nu een youtube filmpje geplaatst over het afstellen van zaggtafels met roltafels
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.