Ik heb deze zaag gekocht vanaf hij beschikbaar was.
Zat al lang te kijken voor een nieuwe tafelzaag. Komende van een Makita flipper van 2007 (jaartal maakt op zich niks uit, zelfde wordt nog steeds verkocht, maar hij had al afgezien en was niet zo accuraat meer ).
Ik doe algemene/totaal interieurrenovaties en werk met een combinatie pickup en remorque (eigen en meest gebruikt ongeremde gesloten, soms een geremde open die ik gebruik van concullega).
In mijn ervaring gebruikte ik die flipper amper omdat ik dan altijd de aanhangwagen moest meedoen. Aangezien het niet mijn gewoonte is om machines op een werf te laten staan moest ik dus vaak aanhangwagen meenemen puur voor de flipper in te steken (want als ik dat lomp 33kg wegend ding in de achterbak stak was 2/3 al ingenomen).
Die flipper is ook maar een 30ish cm breedte via geleider. Woog zoals gezegd 33kg en de afkortfunctie gebruikte ik nooit vanwege een betere opstelling afkortzaag. Voor een nieuwe tafelzaag was gewicht en compactheid dus belangrijkste.
Ik stond bijna op het punt om de Dewalt accu DCS7485T te kopen tot ik (via dit forum) de aankondiging van deze festool zag.
Dus even ogen dicht en gekocht -want ja, die prijs is absurd-. Denk ongeveer 2 maand later nu en ik heb hem al vaker gebruikt dan de flipper op 3à4 jaar. Gebruikt om keuken te plaatsen, deur en raamomlijstingen te maken, plafondlatten/kepers wat te versmallen etc. Zaken die ik ervoor probeerde op te lossen met handcirkelzagen, invalzagen etc om toch maar niet dat lomp ding te moeten uithalen.
De grote panelen verdeel ik adhv MFT's en invalzaag. Daarna via de festool.
Is de machine perfect? Totaal niet, had graag nog net iets meer dan 28cm gehad. Bij het kantelen naar 45* geeft hij vaak een foutmelding bij bepaalde hoogtes (moet dan eerst andere hoogte nemen, 45° zetten en terug juiste hoogte), batterijen gaan geen 100lm spaanderplaat mee maar wel lang genoeg. Gewoon als hij uitgestald staat en niet in gebruik is, maken dat de batterijen laden, dan heb je volgende keer altijd volle batterijen. Nog niet gehad dat ik pauze moest nemen om batterijen te laden.
De opzettafel is goed, al betwijfel ik of dat de mdf plaat lang zal meegaan (waar de voetjes in passen). Ook iets te lomp naar mijn zin (neem hem niet zovaak mee, vooral als ik ook de MFT's uitstal).
Dus wel content in mijn situatie gewoon goed toestel dat doet wat ik ervan verwacht. Iemand met een bestelwagen gaat mijn grootste voordeel al niet hebben (compatibel zijn met andere Makita/Festool Systainers zodat alles mooi in de pickupbak staat). Maar ik zie ook regelmatig collega's met een bestelwagen die hun mobiele tafelzagen laten staan omdat ze het de opzet ontzien voor één latje (vooral als ze er elektriciteit voor nodig hebben). Iets wat ik nu niet meer heb. Laadbak open, deksel systainer afhalen en dwars op laadklep zetten, zagen, systainer terug sluiten en terug laadbak in. (en stof uit laadbak blazen met blazertje

, stofzuiger werkt trouwens vrij goed vind ik, zeker beter dan de Makita mobiele tafelzagen.