Vandaag nog wat verder gewerkt aan de zaag. Om de tanden weg te vijlen en nieuwe te maken moest ik eerst iets maken om het zaagje te klemmen. Ik kon ofwel twee plankjes Padouk op de juiste breedte zagen, ofwel in de plankjes een uitsparing maken voor de rug. Het laatste is natuurlijk veel leuker. Na wat gerommel in m'n werkkoffer/schatkist de gepaste houten schaaf gevonden.
Een beetje zoeken en een beetje spelen met de diepte-stop en maar lekker schaven, wat in het harde Padouk nog niet echt meeviel.
Beetje creatief inklemmen:
Beetje bij beetje krijgt de uitsparing vorm:
Nu kan de zaag veilig in bankschroef.
Ik had nog foto's gemaakt van het wegvijlen van de tanden, maar deze waren helaas te onscherp.
Na nog wat zoekwerk op het forum besloten om de zaag op 15TPI te vertanden. Met dank aan de duidelijke uitleg van Ornament in een eerder zaag-topic van mij
.
Even een sjabloon afdrukken en op maat knippen.
Opnieuw inklemmen, alles comfortabel plaatsen, krukje erbij. Klaar om te vijlen.
Daar gaan we dan. De eerste inch heb ik de tanden minder agressief geslepen, vanaf de tweede inch de vijl een beetje gedraaid.
Een uurtje later is alles gevijld.
In close-up zijn niet alle tanden mooi gelijkmatig, maar het ging in elk geval beter dan vorige keer. Ik denk wel dat een kleinere maat zaagvijl beter zou zijn.