In deze bijdrage een uiteenzetting van de restauratie van mijn boot tot zo ver. In 2007 ben ik op zoek gegaan naar een boesch, specifiek een 560 ascona de luxe. Het model sprak me om verschillende redenen aan maar de voornaamste reden is dat dit model gangen gebouwd is in tegenstelling tot recente modellen welke een multiplex romp hebben. Tevens was het voor mij van belang dat het een origineel ongerestaureerd exemplaar was.
Omdat er 1001 meningen zijn over hoe je het moet doen (gewoon lijmen, epoxy, 1 of 2 component lakken enz. enz.) heb ik gezocht naar een leidraad om dit aan te pakken.
Hierbij kwam ik uit op de boeken van Don Danenberg (Don Danenberg’s complete wooden runabout restoration guide. http://www.danenbergboatworks.com) Hierin wordt beschreven hoe je een runabout restauratie aanpakt. Het werk doe ik in de avonduren en in het weekend, waarbij het voor mij geen dwang is om er wat aan te doen. Het moet een lange tijd leuk blijven..
Tevens het uitgangspunt gehanteerd dat ik niet weet hoe lang het gaat duren en wat het kost.
Als het de eerste keer is dat je zoiets doet kun je daar moeilijk een inschatting van maken.
Na aankoop eerst de hele boot gedemonteerd en alle gedocumenteerd om hem weer in elkaar te kunnen zetten. Hierna de boot omgedraaid en de bodem eraf gehaald. Dus verflagen eraf, proppen uitboren, schroeven en klinknagels eruit en ze voorzichtig loswrikken om later als mal te kunnen gebruiken. De Bodem is opgebouwd uit een mahonie planken buitenbodem ertussen een canvaslaag in een soort loodsubstantie en een hardboard binnenbodem (foto 1).
Vervolgens spanten losgehaald deze opnieuw gelijmd, waarnodig vervangen, en met RVS geschroefd. Bodem weer opgebouwd uit jumbo mahonie binnenbodem en nieuwe mahonie planken. Hierin de vrom van de boeg gestoomd en volledig verlijmd op de binnenbodem.
(foto 3 & 4). Bodem gepropt en geschuurd (foto 5) en in een onderwaterschip systeem gezet.
Na de bodem de boot gedraaid, gesteld en balken over het dek geschroefd om de constructie te borgen. Vervolgens eigenlijk dezelfde stappen gedaan als met de bodem, met het verschil dat voor de huid de gangen eraf gehaald zijn, schoongemaakt en evt. gerepareerd en er weer tegenaan gelijmd. De lijm welke ze in 1963 gebruikt hebben was “poeder” geworden.
Aan 1 kant een gang, welke over de gehele lengte gescheurd was, vervangen uit Honduras mahonie (foto 6 & 7 & 8).
Nu het dek verwijderd en nieuwe spiegel uit honduras gemaakt. Zal hier nog wat foto’s van bijvoegen. Hiervandaan gaat het globaal verder met het maken van een nieuw dek uit kwartiers gefineerd multiplex en sprayrails monteren waarna het schuren kan beginnen.
Ik denk dat ik ongeveer op de helft van het totale project ben dus jullie kunnen nog wel even meegenieten van de vorderingen.
Groeten, Paul
Attached files

Omdat er 1001 meningen zijn over hoe je het moet doen (gewoon lijmen, epoxy, 1 of 2 component lakken enz. enz.) heb ik gezocht naar een leidraad om dit aan te pakken.
Hierbij kwam ik uit op de boeken van Don Danenberg (Don Danenberg’s complete wooden runabout restoration guide. http://www.danenbergboatworks.com) Hierin wordt beschreven hoe je een runabout restauratie aanpakt. Het werk doe ik in de avonduren en in het weekend, waarbij het voor mij geen dwang is om er wat aan te doen. Het moet een lange tijd leuk blijven..
Tevens het uitgangspunt gehanteerd dat ik niet weet hoe lang het gaat duren en wat het kost.
Als het de eerste keer is dat je zoiets doet kun je daar moeilijk een inschatting van maken.
Na aankoop eerst de hele boot gedemonteerd en alle gedocumenteerd om hem weer in elkaar te kunnen zetten. Hierna de boot omgedraaid en de bodem eraf gehaald. Dus verflagen eraf, proppen uitboren, schroeven en klinknagels eruit en ze voorzichtig loswrikken om later als mal te kunnen gebruiken. De Bodem is opgebouwd uit een mahonie planken buitenbodem ertussen een canvaslaag in een soort loodsubstantie en een hardboard binnenbodem (foto 1).
Vervolgens spanten losgehaald deze opnieuw gelijmd, waarnodig vervangen, en met RVS geschroefd. Bodem weer opgebouwd uit jumbo mahonie binnenbodem en nieuwe mahonie planken. Hierin de vrom van de boeg gestoomd en volledig verlijmd op de binnenbodem.
(foto 3 & 4). Bodem gepropt en geschuurd (foto 5) en in een onderwaterschip systeem gezet.
Na de bodem de boot gedraaid, gesteld en balken over het dek geschroefd om de constructie te borgen. Vervolgens eigenlijk dezelfde stappen gedaan als met de bodem, met het verschil dat voor de huid de gangen eraf gehaald zijn, schoongemaakt en evt. gerepareerd en er weer tegenaan gelijmd. De lijm welke ze in 1963 gebruikt hebben was “poeder” geworden.
Aan 1 kant een gang, welke over de gehele lengte gescheurd was, vervangen uit Honduras mahonie (foto 6 & 7 & 8).
Nu het dek verwijderd en nieuwe spiegel uit honduras gemaakt. Zal hier nog wat foto’s van bijvoegen. Hiervandaan gaat het globaal verder met het maken van een nieuw dek uit kwartiers gefineerd multiplex en sprayrails monteren waarna het schuren kan beginnen.
Ik denk dat ik ongeveer op de helft van het totale project ben dus jullie kunnen nog wel even meegenieten van de vorderingen.
Groeten, Paul
Attached files