repair care <> alsibois

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Glas er uit . Nieuwe onderdorpel met zo te zien neuten en dan glas er weer in. Ik zie het probleem niet . Dit is toch een heel gangbare manier van repareren? Vooral bij monumentaal werk , krijg je vaak geen toestemming om het hele kozijn te vervangen. Zit de ruit in de stopverf? Dan wordt het hakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity en Emilio

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij repair care moet je uitfrezen tot op gezond hout. Dit is gewoon deelvervanging en geen reparatie.
het lijkt me logisch dat je tot op gezond hout moet uitfrezen
het probleem is dat ook onder het glas het hout er nog met een pennemesje uit gehaald kan worden
vervangen van de regel is geen eenvoudige klus omdat die ompleisterd is + het glas met stopverf vastgezet is
je kan het deelvervanging noemen
volgens repair care mag de laag tot 50 mm dik zijn
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou zeggen eruit met dat kozijn en nieuw erin.
Ben je overal vanaf. Glas moet in principe ook worden vervangen omdat het lekt
dat is ook mijn keuze
klant hoopt dat herstellen eenvoudiger is en minder kost
de klant heeft het verzaakt onderhoud te plegen en iemand anders mag het oplossen, niet te duur dan
ik mag niet met de vinger naar de klant wijzen, want die heeft het huis een paar jaar geleden gekocht
het staat er 50 jaar denk ik
met dure materialen gebouwd
de ramen zijn met zandsteen afgeboord + in kruisvorm geplaatst
een echt authentiek ontwerp
volgens mij waren de ramen vakkundig geverfd, zodat een koper geen argwaan zou hebben
trouwens, mooi hout zoals eik, overschilder je bij zo'n gebouw niet, tenzij je wat te verbergen hebt
Als ik de foto's zo kijk zou ik voor complete vervanging gaan van het kozijn kiezen.
dat krijgt ook mijn voorkeur, maar ja . . .
Vooral bij monumentaal werk , krijg je vaak geen toestemming om het hele kozijn te vervangen. Zit de ruit in de stopverf? Dan wordt het hakken.
je mag het monumentaal noemen
waarom geven ze bij monumentenwerk geen toestemming om het hele kozijn te vervangen ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
De kleuren zijn dan ook “50 (12?) tinten bruin” met namen als eik, beuk noten, … Geen RAL kleuren die evt met ramen overeenkomen Waardoor je niet meer moet schilderen.
Als je Alsibois al buiten mag gebruiken (zou ik op de aanwijzingen moeten checken) dan toch enkel na gelijkaardige behandeling als blank hout, veronderstel ik (olie, lak, …).
de kleuren zijn inderdaad niet ral, maar volgens alsibois mag je hun 12 kleuren + de neutrale in alle verhoudingen mengen
ze schrijven ook dat het voor binnen + buiten is
volgens de verkoper bestaat het uit minstens 80 % hout & behandel je het zoals hout
ik citeer hem 'het enige verschil met echt hout is dat er geen tekening in zit'
in dit geval wordt het grijs geverfd (50 tinten ?), omdat de eiken ramen reeds grijs geverfd zijn
toch wat er van over schiet 😭
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan al het rotte hout wegfrezen en er dan nieuw hout tegen aan zetten met epoxy. Je gaat geen hele nieuwe onderdorpel kleien van epoxy. Daar is het te duur voor. En door de warmteontwikkeling moet je bij zulke grote secties een hele trage harder gebruiken, waardoor het een meerdaags project gaat worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je kan al het rotte hout wegfrezen en er dan nieuw hout tegen aan zetten met epoxy. Je gaat geen hele nieuwe onderdorpel kleien van epoxy. Daar is het te duur voor. En door de warmteontwikkeling moet je bij zulke grote secties een hele trage harder gebruiken, waardoor het een meerdaags project gaat worden.
Zoals eerder door meerderen incl. mij gemeld is dit een deelvervanging en geen reparatieklus. Herstel middels repair care is voor kleine delen, niet voor hele dorpels.
Als repair care zelf een rapportage maakt, waardoor garanties kunnen worden gegeven, is dat ook uitgangspunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Repair care is gewoon hele dure epoxy met een vulmiddel volgens mij. Als je van epoxy boten kan maken, kan je er ook nieuwe onderdorpels van maken. Je kan het prima in lagen opbouwen. Modeleren op het moment dat het begint te geleren bespaart je heel veel schuurwerk. .
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je kan al het rotte hout wegfrezen en er dan nieuw hout tegen aan zetten met epoxy. Je gaat geen hele nieuwe onderdorpel kleien van epoxy. Daar is het te duur voor.
dé fout die bij het ontwerp gemaakt is, is dat de onderdorpel achter én lager dan de zandsteen (gele deel links van + onder 'het hout') zit
bijkomende fout was dat de neus van de dorpel niet bovenop de steen lag
op de nieuwe sectie (tekening hier onder) heb ik wel een opliggende neus voorzien (het deel links van de vertikale stippellijn)
door de fouten in het ontwerp + slechte dichting tussen natuursteen en dorpel (+ waterdoorlatendheid van de zandsteen), heeft de regen zich in al die vele jaren een weg naar het onderste deel gezocht (de sectie van 30 hoog & 28 diep)
dat heeft als een dakgoot zonder afvoer gewerkt
de dorpel is onderaan beginnen rotten, zonder dat men dat opmerkte
het vocht is ook horizontaal naar binnen gedrongen, want aan de binnenkant zijn zelfs de onderste glaslatten zijn aangetast
van buitenaf kan ik door de vorm van de dorpel horizontaal niet dieper frezen dan het glas, want de steen zit in de weg (wat nu weggefreesd is, heb ik eigenlijk vertikaal gefreesd of weggeschraapt)
@Ambidexterity heeft reeds aangeraden om uit financiële overweging in de epoxy ook stukken hout te steken
ik wacht nog op de kijk van @Kees78 om mij aan deze oplossing te wagen
stop ik er hout bij, dan moet het wel volledig ingebed zijn, want anders ligt het weer in die goot te soppen

1634890066182.png
 

Bijlagen

  • 1634889716617.png
    1634889716617.png
    26,7 KB · Weergaven: 1
  • 1634889963772.png
    1634889963772.png
    35,3 KB · Weergaven: 1

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Herstel middels repair care is voor kleine delen, niet voor hele dorpels.
Repair care is gewoon hele dure epoxy met een vulmiddel volgens mij. Als je van epoxy boten kan maken, kan je er ook nieuwe onderdorpels van maken.
de afweging tussen uitbreken + volledig nieuw maken & herstellen met repair care blijft door mijn hoofd spoken
de afspraak is dat ik morgen 1 van de dorpels met repair care herstel & we zien hoe dit lukt
op het bovenste punt is de sectie 55 mm hoog
dat zit 5 mm boven de grootste dikte die repair care voorziet (en dan moet het kouder dan 10° zijn)
als ik met een tussentijd van een week 2 lagen kan leggen die perfect aan mekaar hechten, dan raak ik er 🤞

1634890982981.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De reden dat je het niet dikker dan aangegeven moet verwerken is de warmteontwikkeling bij het uitharden. Daardoor krijg je haarscheurtjes in de epoxy. Als je het in meerdere lagen op bouwt is dat geen probleem. Ik kom het ook regelmatig tegen ,dat men het kozijn heeft ingestuct. Resultaat is een weggerotte onderdorpel, omdat het water niet weg kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kom het ook regelmatig tegen ,dat men het kozijn heeft ingestuct. Resultaat is een weggerotte onderdorpel, omdat het water niet weg kan.
morgen maak ik foto's van het geheel
het ontwerp met zandsteen in kruisvorm, waarbij er 2 onder- + 2 bovenramen zijn, is - als je van de stijl houdt - smaakvol
helaas technisch verkeerd uitgevoerd
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
Ik heb heel regelmatig repaircare gebruikt bij reparatie van houtrot. Als ik een nieuwe laag repair care op de reparatie deed kon ik die er na uitharding eraf trekken. Het schuurt goed als je heel lang wacht. En dat is geen dagen. Ik wacht meestal 2 dagen dan is het redelijk te schuren (16 uur variant).
Dit is niet iets om met repaircare te doen. Gewoon deel vervanging. Glas eruit en dan nieuw hout aanlassen met repaircare.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Een van de eerste keren dat ik het gebruikte heb ik dat ook geprobeerd met een tweede laag, maar dat is inderdaad geen succes te noemen.
Het schuren in de termijn wat repair-care aangeeft is in mijn optiek niet goed, het schuurt niet fijn.
Daarom doe ik het zo glad mogelijk afwerken, na schuren en gronden werk ik het fijn af met een dun laagje lakplamuur.
Het langer laten drogen heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, ik heb onlangs een gat dicht gemaakt (±2 weken), dit heb ik nog niet verder afgewerkt. Ik ga even dit weekend kijken hoe dat schuurt (y)
Uiteraard meld ik even mijn ervaring hier.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het duurt vaak behoorlijk lang voordat epoxy goed is doorgehard. Als de buiten laag nog wat kleverig is moet je langer wachten voordat je een tweede laag aanbrengt. Als het goed te schuren is, is de hechting voor een volgende laag ook goed.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Vervelend voor de klant, maar daar moet het bij blijven: het moet niet ook vervelend voor jou worden.
Straks stop je er een hoop tijd en materiaal in en vervolgens lever je iets af waar je zelf ook niet content mee bent. Bovendien is het wel duidelijk dat zo'n reparatie je jaren zal blijven achtervolgen en je er dus dik verlies op maakt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus 5mm en meer trek je er niet vanaf, begrijp ik dat zo goed?
in #30 heb ik een deel van de brochure van repaire care geplaatst
onder en boven 10° beginnen de vermelde laagdiktes telkens bij 5 mm
mijn groothandelaar heeft geen mm's vermeld, maar hij zei wel dat je velletjes en pelletjes er nadien zo weer aftrekt
hij doelde vooral op onvolkomenheden of uitvloeiïngen aan de rand bij het afmessen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.