repair care <> alsibois

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik sta voor een grondige + omvangrijke herstelling van een reeks onderste delen van houten kozijnen ('vensterbanken' ?) van ramen

kunnen jullie mij de weg wijzen ?

repair care is me redelijk bekend
neem ik de dry flx 4, dan komt dat bij deze herstelling op 3 euro per lopende cm

gisteren stootte ik op alsibois
dat is meer betaalbaar

een ander verschil is de kleuring
repair care moet je schilderen
alsibois bestaat in 12 kleuren + neutraal

de herstelling is volumerijk, want de doorsnede bedraagt 4 x 3 cm + over de volledige horizontale lengte van de regel (50 cm)

voor repair care werd mij afgeraden om die doorsnede met gezond eikenhout op te vullen, omdat er dan te veel overgangen tussen repair care en oud/nieuw hout zijn
voor alsibois waren er geen redenen om in die doorsnede een stuk hout te stoppen

de herstelling moet het nog vele jaren uithouden, want het alternatief is nieuwe eiken ramen op maat
 
Laatst bewerkt:

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
ik werk dagelijks met repair care dus voor mij is de keuze makkelijk. kwalitatief is het heel goed en voorstrijk is bij eiken niet nodig. of een paar euro voor epoxy of een nieuw kozijn
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
bij eikenhout is het niet nodig de voorstrijk te gebruiken ivm. de hardheid van het hout. hoe groot is de inhoud van de gaten van de reparatie ongeveer. il doe dit werk namelijk professioneel en een nieuw kozijn is toch wel wat duurder denk ik
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij eikenhout is het niet nodig de voorstrijk te gebruiken ivm. de hardheid van het hout. hoe groot is de inhoud van de gaten van de reparatie ongeveer. il doe dit werk namelijk professioneel en een nieuw kozijn is toch wel wat duurder denk ik
het eikenhout was zodanig verrot dat een soeplepel volstond om de slechte delen weg te halen
ik kan nog dieper gaan, maar dan zit ik onder het glas
ook daar is het pulp in stroken
er is dus geen harde onaangetaste rand
het vocht heeft zelfs de glaslatten aan de binnenzijde aangetast, zodat ik er een paar moet vervangen
de dorpel is 50 cm lang, waardoor een herstelling met repair care voor het materiaal alleen reeds op 150 euro uitkomt
een nieuw kozijn is inderdaad duurder
maar omdat er een reeks identieke ramen is & ik die zelf (prijsbewust) kan maken, is dit een twijfelsituatie
hier onder de doorsnede die ik moet opvullen
de repaire care gaat aan de rechterkant vertikaal 15 mm tegen het glas komen
repaire care + glas ? komt dat goed ?
als het fout loopt & ik moet herbeginnen - of nieuwe ramen maken - dan moet ik proberen om het glas (dubbel met loodinleg) te recupereren
anders moet er ook nieuw glas in (isolatiegewijs wel aangeraden, maar financieel ?)
1634845830055.png
 

Bijlagen

  • 1634845795122.png
    1634845795122.png
    15,6 KB · Weergaven: 9

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Niet opvullen met hout? Ik geloof dat niet zomaar. Wat zegt het gebruiksblad van repair care daarover? En wat zegt het gebruiksblad over het niet gebruiken van voorstrijk? Als ik me goed herinner zegt het dat voorstrijken moet (geen uitzonderingen).

Verder is denk ik de 4 uur versie beter dan de 16 uur versie (ivm de seizoenstemp). Ook daarover zegt het gebruiksblad wat meen ik.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Hoe het is afgelopen?
Gewoon goed, die repair care is geweldig spul en ik gebruik het echt veel (ik moet weer bestellen bedenk ik me nu)
Ze geven aan dat het goed schuurbaar is, persoonlijk denk ik daar anders over, ik smeer en modeleer het gelijk zo glad mogelijk.
Voordeel van dit spul, je kan goed zien of het goed of niet goed is gemengd, het scheurt niet om dat het goed het hout volgt. Andere 2k spul van albestine wat ik eerst gebruikte schuurde heel goed, maar het schuurt 9 van de 10 keer.
Een tweede laagje dry fix kan je beter niet doen, eenmaal uitgehard hecht een tweede laag niet goed.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Oja, grote gaten opvullen met het zelfde soort hout natuurlijk, anders kan je beter gelijk naar de bank gaan voor een lening.

Ik smeer een klodder dry-fix in het gat, duw er een stukje hout in, weer een kloddertje, stukje hout en zo vul ik het op.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niet opvullen met hout? Ik geloof dat niet zomaar. Wat zegt het gebruiksblad van repair care daarover?
grote gaten opvullen met het zelfde soort hout natuurlijk, anders kan je beter gelijk naar de bank gaan voor een lening.
1 herstelling van 50 cm lang kost 150 euro aan repair care
ik had het idee om repair care uit te sparen door nieuwe stukken hout in de repair care te duwen
wel wil ik niet het risico lopen om achteraf 'onder garantie' te moeten herbeginnen omdat ik de geldbeugel van de klant heb willen sparen
ik heb het al meegemaakt dat een klant om de kosten te drukken om een andere ingreep vroeg dan degene die ik voorstelde, ik daarop ingegaan ben, maar die alternatieve benadering toch onvoldoende efficiënt bleek, waarna de klant verwachtte dat ik het probleem 'binnen het oorspronkelijke budget' (mooie omschrijving van 'gratis') oploste
de doorsnede van de herstelling is best groot, maar de vorm is grillig, waardoor de kans bestaat dat hout niet volledig door de repair care omsloten wordt, waardoor ik weer rotting krijg
aan de voorzijde moet de neus over de poreuze natuursteen (geel) komen
aan de achterzijde tegen het glas (roze) + het tot pulp vergane eikenhout van de onderzijde van het kozijn (groen)
dus alom zwakke kanten
1634850137828.png
 

Bijlagen

  • 1634849821705.png
    1634849821705.png
    15,9 KB · Weergaven: 14

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is waarschijnlijk lastig om het glas te verwijderen?
Als dat mogelijk is, zou het dan een optie zijn om de gehele onderregel te vervangen?
het glas bestaat uit 2 lagen met rechthoeken in lood er tussen
op een andere plaats blijkt ooit een minder succesvolle herstelling gedaan te zijn, waardoor er condensatie tussen de 2 glazen is
waarschijnlijk omdat de randdichting niet meer afsloot
als ik probeer om het glas te verwijderen, dan haal ik mij een ander probleem op de hals, waar het verhaal van 'binnen het oorspronkelijke budget' weer de kop op kan steken

om de onderregel te vervangen moet het kozijn er uit
dat is aan de binnenzijde ingepleisterd, waardoor ook het pleisterwerk uitgekapt + hersteld moet worden
vervang ik de onderregel, dan maak ik beter een volledig nieuw kozijn
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waarom zaag je de hele onderdorpel niet weg en vervang je hem voor een nieuwe?
ik vermoed dat ik me verkeerd uitgedrukt heb
het is een vast raam, waarin het glas ingewerkt is, dus geen kozijn met losse vleugel
op deze foto: bovenaan het glas (met in het lichtgrijs een deel van het ingewerkte lood), in het midden de regel die volledig vergaan is, onderaan de natuursteen (met de spikkels)

1634851825424.png

het hout van de regel is volledig vergaan
1634851960579.png

na het uitschrapen van het vergane hout
1634852017127.png

de eik is tot pulp verworden
1634852080312.png
 

jorisvh

Post veel
repair care moet je schilderen
alsibois bestaat in 12 kleuren + neutraal
Alsibois is ontwikkeld voor kleine herstellingen in massief hout. Daar heb ik het al tot tevredenheid voor gebruikt (barstjes in noest in eiken opvullen). Kan inderdaad als massief hout bewerkt worden (schaven, schuren).
De kleuren zijn dan ook “50 (12?) tinten bruin” met namen als eik, beuk noten, … Geen RAL kleuren die evt met ramen overeenkomen Waardoor je niet meer moet schilderen.
Als je Alsibois al buiten mag gebruiken (zou ik op de aanwijzingen moeten checken) dan toch enkel na gelijkaardige behandeling als blank hout, veronderstel ik (olie, lak, …).
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nu ik die foto's zie denk ik dat Emillo gelijk heeft.
Ik begrijp nu dus ook dat dit bij een klant is.
Dat is leuk, de klant heeft het verzaakt onderhoud te plegen en iemand anders mag het oplossen, niet te duur dan.
Dit kozijn is klaar, einde verhaal.
Geheel vervangen of een stuk er tussen uit en een nieuw stuk er tussen.
Het glas zou er uit moeten, dat is niet anders, misschien gelijk nieuw glas met de isolatie waarde anno nu.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Als ik de foto's zo kijk zou ik voor complete vervanging gaan van het kozijn kiezen. Bij herstel met repair care moet je tot het gezonde hout wegfrezen, zo niet dan gaat de rot gewoon verder omdat de schimmels erin blijven zitten. Afdichting van het dubbelglas zal ook niet heel goed meer zijn; bij niet correct uitgevoerd herstel zijn over een paar jaar de problemen groter: weer rotte plekken en lek isolatieglas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.