Renovatie oude werkbank

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
Via een veiling ben ik jaren geleden in het bezit gekomen van een meubelmakerswerkbank met voor- en achtertang en gereedschapsgleuf. Heeft jarenlang bij een bouwbedrijf in de werkplaats dienst gedaan en zat onder de lijm en verfresten en was ook gebruikt als schietschijf voor een tacker schijnbaar want er zat veel metaal in het blad. Daardoor kon ik het blad niet vlakschaven dus besloot ik de schuurmachine met korrel 40 in te zetten, maar dat was geen succes want de mix van verf en lijm begon te rollen tussen machine en werkblad. Toen heb ik maar de grootste oneffenheden geprobeerd met beitel weg te steken en er laminaat op gemaakt. De gereedschapsgleuf ligt nu dicht met een strook los gelegd tussen de rest van het blad zodat ik indien gewenst de gleuf kan gebruiken door simpelweg die ene strook er uit te lichten. Met het verwijderen van verf en lijm zag ik op de voortang ineens de naam Nooitgedagt verschijnen die in het hout geperst was, de bovenzijde van de voortang was menigmaal door een zaag geraakt dus heb ik die afgevlakt en van nieuw 2 cm dik beuken voorzien zodat ie ook meteen gelijk is met bovenkant werkblad. Ik ben nu helemaal blij met mijn werkbank die zonder schoren staat als een huis.
Hoi, ik sla even aan op je stukje over de werktang. Dat is dus exact wat ik voor ogen heb voor het restaureren van mijn eigen bankklem (werktang? Bankschroef?). Het slechte stuk er af en een nieuw stukje er op. Mag ik vragen hoe je beide gedaan hebt? Schaven? Lijmen? Speciale verbindingen?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Toen ik het werkblad vlak had, ben ik de voortang met de bovenfrees te lijf gegaan. De bovenfrees op een stevige vlakke plaat gemonteerd en met het freesje onderuit stekend de voortang afgevlakt tot de oneffenheden verdwenen waren. Een nieuw stuk beuken met lijm en schroeven vastgezet.
 

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
Toen ik het werkblad vlak had, ben ik de voortang met de bovenfrees te lijf gegaan. De bovenfrees op een stevige vlakke plaat gemonteerd en met het freesje onderuit stekend de voortang afgevlakt tot de oneffenheden verdwenen waren. Een nieuw stuk beuken met lijm en schroeven vastgezet.
Een bovenfrees heb ik niet, wel een rasp en een paar schaven. Maar het idee is me duidelijk, dank je wel! Daar kan ik wat mee!
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
de Haan said:
Is een, straight edge, een rij?
Is een, rij, een rei?

Ik vermoed dat met een rij inderdaad een rei wordt bedoeld. Ik ken het uit mijn timmeropleiding van het gereedschap reischaaf, die samen met 2 reilatten de methode waren om een stuk hout zonder schaafmachine te vlakken. De reischaaf die wij daarvoor ter beschikking hadden was nog langer dan degene op de foto in dit topic. De reilatten moesten op het hout gezet worden op verschillende plaatsen en dan door er overheen te kijken kon je controleren of het hout niet scheluw was.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Een bovenfrees heb ik niet, wel een rasp en een paar schaven. Maar het idee is me duidelijk, dank je wel! Daar kan ik wat mee!

Als 1 van de schaven een stalen sponningschaaf met diepte-aanslag is, kan het karwei daarmee misschien gedaan worden. Laat de diepte-geleiding over de bovenzijde van het werkblad glijden voor een gelijklopende bovenzijde van de bankklem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.