Renovatie oude werkbank

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Toen ik een aantal jaren terug startte met houtbewerking tipte iemand me dat ik een gratis werkbank kon krijgen. Deze kwam van een school waar de houtbewerkinsgafdeling hun oude banken wegdeed.

Ik gebruikte er vooral de bankvijs van, het werkvlak zelf werd vooral voor ruw werk gebruikt want het was zeer oneven. Nu besloot ik om het terug vlak te schaven en er dogholes in te voorzien zodat ik een vlakke referentie heb om werkstukken precies op te verlijmen.

Nu heb ik een vraag:
van de oorspronkelijke dikte ongeveer (6,5cm -niet overal gelijk, midden was serieus uitgehold) heb ik 1,5cm afgeschaafd. Ik plan er om er terug een goeie 1cm op te lamineren, om zou een werkblad te krijgen dat +/- 6cm dik is. Maar centraal vooraan zit er nog een uitholling (40cm lang, 20cm breed, 3mm diep). Ik zou natuurlijk verder kunnen schaven, maar goed, ik vraag me af of ik dat niet zou kunnen opvullen met lijm.

Zou dat lukken met gewone houtlijm gemengd met zaagsel, of dien ik epoxy te gruiken , of zelfs parketlijm?

Wat zouden jullie doen?

20210117_185630.jpg
(voor)





20210213_134947.jpg
(toestand nu - met straight edge)

20210213_135026.jpg
(holte vooraan - midden; intussen nog een mm verminderd)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Als je niet verder wilt schaven, Kan je er niet plaatselijk een stuk hout uithalen (beitel, bovenfrees?) en daar een nieuw stuk hout inlijmen? De spleet lijkt me wat te groot om op te vullen met lijm oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Waarom zoveel moeite doen? Het is toch veel simpeler om er 3 nieuwe stokken op te mikken? En een vuren balkje lijkt me geen betrouwbaar meetinstrument.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als je niet verder wilt schaven, Kan je er niet plaatselijk een stuk hout uithalen (beitel, bovenfrees?) en daar een nieuw stuk hout inlijmen? De spleet lijkt me wat te groot om op te vullen met lijm oid.
Ik denk dat je er dan (nog) meer werk aan hebt. Ik denk dat ik in dit geval nog even verder zou schaven tot het hele oppervlak vlak is en dan het nieuwe op te lamineren hout iets dikker kiezen. Je geeft zelf aan bij de laatste foto dat de overgebleven holte nu nog maar 2 mm is...
Je hebt nu al zoveel werk in het vlakken van de bovenkant gestoken: wellicht een overweging om het blad aan de onderkant op te dikken? Even afhankelijk van de staat aan de onderzijde natuurlijk....
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Ik denk dat je er dan (nog) meer werk aan hebt. Ik denk dat ik in dit geval nog even verder zou schaven tot het hele oppervlak vlak is en dan het nieuwe op te lamineren hout iets dikker kiezen. Je geeft zelf aan bij de laatste foto dat de overgebleven holte nu nog maar 2 mm is...
Je hebt nu al zoveel werk in het vlakken van de bovenkant gestoken: wellicht een overweging om het blad aan de onderkant op te dikken? Even afhankelijk van de staat aan de onderzijde natuurlijk....
Ja, dit is het meest logische natuurlijk. Ik weet niet goed waarom ik precies een aversie heb om nu nog verder tegaan. Ik vrees ergens te veel weg te nemen en dan te gaan over-corrigeren. Tot nu toe verliep het goed, maar was een heel werk om alle punten van de bovenkant in hetzelfde vlak te houden (behalve die uitholling).

En de onderkant is een ramp: verschrikkelijk oneven.

Maar dat uitfrezen zette me aan het denken: als ik nu enkel op die uitholling een dun stukje lamineer, dan kan ik dat evenvoudig vlakschaven. En geen gepruts met extra lijm.
 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Waarom zoveel moeite doen? Het is toch veel simpeler om er 3 nieuwe stokken op te mikken? En een vuren balkje lijkt me geen betrouwbaar meetinstrument.
Mja, maar die stokken gaan krom plooien door die uitholling eronder.

Ik begrijp dat je m'n straight edge wantrouwt ;-) Maar hij is aan de onderkant vlak geschaafd. Net nog eens gecheckt met mijn langste stalen straight edge. Het handige is dat deze houten versie de lengte van mijn werkbank heeft.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Dit was een werkbank met heel veel karakter zonder verfvlekken
die had best eens een leuk bedrag had kunnen opbrengen als meubelstuk

Maar goed dat is nu gepasseerd station.
persoonlijk had ik ook gewoon het complete blad vervangen en daar iets anders van gemaakt.

Haal er plaatselijk nog twee cm. af met de bovenfrees en lijm hier een een stukje hout in voordat je de nieuwe planken over de hele werkbank aanbrengt
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Dit was een werkbank met heel veel karakter zonder verfvlekken
die had best eens een leuk bedrag had kunnen opbrengen als meubelstuk

Maar goed dat is nu gepasseerd station.
persoonlijk had ik ook gewoon het complete blad vervangen en daar iets anders van gemaakt.

Haal er plaatselijk nog twee cm. af met de bovenfrees en lijm hier een een stukje hout in voordat je de nieuwe planken over de hele werkbank aanbrengt
Inderdaad, ik heb dit nog gehoord. Ik vond dit steeds een goeie werkbank en voor mij primeert de functionaliteit. Ik zou natuurlijk deze kunnen te koop gesteld hebben en met dat geld een andere gebouwd, maar goed, dat kost dan weer tijd.

Intussen de holte lokaal aan het egaliseren door er fijne latjes op te lamineren. Ik hou jullie op de hoogte!
 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
20210214_125726.jpg
Een eiken plint verzaagd naar latjes van 3mm dikte en dan verlijmd op de uitholling.

20210215_192225.jpg
Resultaat na bijschaven.

20210215_192248.jpg
Gelukt!

Door het lamineren van de eiken latjes zag ik het contrast met de bank en besefte ik dat de bank uit beuk gemaakt is. Voor de afwerking van de top ga ik nu op zoek naar beuken planken.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Via een veiling ben ik jaren geleden in het bezit gekomen van een meubelmakerswerkbank met voor- en achtertang en gereedschapsgleuf. Heeft jarenlang bij een bouwbedrijf in de werkplaats dienst gedaan en zat onder de lijm en verfresten en was ook gebruikt als schietschijf voor een tacker schijnbaar want er zat veel metaal in het blad. Daardoor kon ik het blad niet vlakschaven dus besloot ik de schuurmachine met korrel 40 in te zetten, maar dat was geen succes want de mix van verf en lijm begon te rollen tussen machine en werkblad. Toen heb ik maar de grootste oneffenheden geprobeerd met beitel weg te steken en er laminaat op gemaakt. De gereedschapsgleuf ligt nu dicht met een strook los gelegd tussen de rest van het blad zodat ik indien gewenst de gleuf kan gebruiken door simpelweg die ene strook er uit te lichten. Met het verwijderen van verf en lijm zag ik op de voortang ineens de naam Nooitgedagt verschijnen die in het hout geperst was, de bovenzijde van de voortang was menigmaal door een zaag geraakt dus heb ik die afgevlakt en van nieuw 2 cm dik beuken voorzien zodat ie ook meteen gelijk is met bovenkant werkblad. Ik ben nu helemaal blij met mijn werkbank die zonder schoren staat als een huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Herkenbaar! Ik haalde uit mijn werkbank ook een handvol nagels en vijzen. De beitel van de handschaaf is wat korter geworden door al dat bijslijpen.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Herkenbaar! Ik haalde uit mijn werkbank ook een handvol nagels en vijzen. De beitel van de handschaaf is wat korter geworden door al dat bijslijpen.
Idem; oude werkbank van beuken zelf vlak(?) geschaafd. Ik dacht dat ik alle spijkers gevonden had maar binnen een half uur had ik er een te pakken. Goede reden om te gaan oefenen om mijn beitel weer recht te krijgen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.