Ik heb al zo'n 20 jaar de 30 cm schijfschuurmachine van HBM. De plakschijf maak ik heet met een schildersföhn. Lijmresten verwijder ik door een schraapstaal tegen de draaiende schijf aan te houden. Ok heb verschillende schraapstalen met widia van Sandvik. Maar je kunt ook het uiteinde van een metaalvijl vlak slijpen, dat werkt net zo goed als dat schraapstaal.Ik zie dat deze band/schijfschuurmachine met plakschuurschijven werkt.
Dat had mijn band/schijfschuurmachine ook. Dat is trouwens een goedkope Ferm. Ik heb die 20 jr terug gekocht toen ik weinig geld had. Hij doet het nog steeds goed genoeg om hem niet te vervangen.
Ik heb wel de schijf beplakt met klitteband (velcro als ik me niet vergis). Want ik werd er niet goed van om elke keer die lijmresten te verwijderen voor ik er een nieuwe schuurschijf op kon zetten.
Serieus? Ik wil me niet voorstellen wat er allemaal mis kan gaan, maar wellicht is dat mijn behoudende en voorzichtige leeftijd?door een schraapstaal tegen de draaiende schijf aan te houden.
Klittenband heeft zo zijn voordelen, maar mooi strak schuren is er daar niet een van. Daar heb je een harde ondergrond voor nodig. Daarom worden die schijven gelijmd. Het is allemaal niet zo dramatisch. Even het schuurpapier verwarmen en je trekt het zo van de schijf. Schijf even schoonmaken met een methode van keuze en competenties en er een nieuwe schijf op plakken.