Radar over het oplossen van zolen van werkschoenen

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ter info en best interessant:

Avro/Tros uitzending van Radar behandelt het oplossen van de zool van dure wandelschoenen.
Heb dit echter onlangs ook meegemaakt met m'n werkschoenen. Erg vervelend.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ter info en best interessant:

Avro/Tros uitzending van Radar behandelt het oplossen van de zool van dure wandelschoenen.
Heb dit echter onlangs ook meegemaakt met m'n werkschoenen. Erg vervelend.

Zeer interessant. Doet mijn denken aan de zool van mijn festo ras 115/ Die gebruik ik nauwelijks. Nieuwe zool (ik had een oude nauwelijks gebruikte gekocht) van 15-20 jaar was binden minuten een plakkerige brei.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Daarom gaan mijn dagelijkse Lowa schoenen zo lang mee.. :)
Ik gebruik ze dagelijks, en ze lopen heerlijk.

Maar wel een vervelend probleem inderdaad
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
De laatste keer dat mijn zolen plakte was omdat ik op een gloeiend heet stuk staal stond. Voordeel is wel dat je het eerst ruikt en dan pas merkt.
Ach, al zouden ze datbij aankoop gezegd hebben. Je zult vast een goede reden hebben om ze niet te dragen. Om nou elke keer een zinloze wandeling te maken omdat dan je schoenen langer meegaan 🤷‍♂️
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Laat ik beginnen met verklappen dat ik geen fan ben van Radar - te veel desinformatie, halve informatie, geschreeuw in plaats van wol, en zo meer.

Dat geldt, gedeeltelijk, ook hier. Er wordt, onterecht gesuggereerd dat het veel dragen van (dure) bergschoenen met PU (tussen)zolen GOED is voor de levensduur van deze zolen. Da's klinkklare lariekoek. Het beschreven proces, desintegratie van PU als gevolg van hydrolyse is echt - maar dat wordt niet beinvloed (iig niet positief) door veel lopen/belasting. Hydrolyse van PU is een proces dat redelijk constant doorgaat in de tijd, onafhankelijk van belasting, en leidt tot een grosso modo standaard levensduur van PU-zool schoenen - een aantal jaar, tussen, zeg, 5 en 10.

Dat proces wordt wel versneld door hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid. Een korte (korter dan verwachte) levensduur, zeker bij het sporadisch gebruiken wordt dan ook veroorzaakt door 'verkeerd' opslaan (in vochtige warme ruimtes), niet door 'niet belopen'.

Zie, bijvoorbeeld: Why do shoe soles disintegrate?

Een beetje googlen levert nog veel meer achtergrondinformatie op.

Zoals gewoonlijk presenteert Radar dus weer veel halve, en desinformatie (mensen die klagen over snel desintegrerende schoenen die niet gebruikt zijn zijn dus niet voor het lapje gehouden door verkopers/fabrikanten, maar hebben hun schoenen, die ze kennelijk ook niet echt nodig hadden (?) 'gewoon' verkeerd opgeslagen).

Overigens - ditzelfde proces is ook verantwoordelijk voor de verkleuring en verkruimeling van PURschuim... PU is in zijn algemeenheid gewoon een 'onaantrekkelijke' polymeer.

Random trivia: polyurethanen zijn in de jaren 30-40 van de vorige eeuw in Duitsland ontwikkeld als alternatief voor nylon/polyamide, omdat ze als gevolg van octrooien en politieke omstandigheden geen nylon (specifiek Nylon 6-6) konden/mochten maken. Later zijn ze wel aan de slag gegaan met Perlon / Nylon 6, dat niet van diamines en dizuren gemaakt wordt maar van een zuuramine (caprolactam), dat niet onder het Dupont octrooi viel...
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Vibram zolen lopen prima. Maar je hebt elk jaar nieuwe nodig. En schoenen verzolen kost een derde van de nieuwprijs.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vibram zolen lopen prima.
Ja, de huidige wel, maar die van 40 jaar geleden veel minder... Die waren echt bedoeld voor klauterwerk op rotsen, niet voor wandelcomfort... ;-) Mijn eerste paar, Raichle, van rond 1978, had nog lichte zolen, maar toen die versleten waren dacht ik (helaas onterecht) dat ik zwaardere nodig had - dat werden dus van die lompe, waarbij het bovenstuk uit 1 stuk leer was gesneden, en met zware, bijna stijgijzervaste Vibramzolen. Hopeloos - niet op te wandelen. Die zijn uiteindelijk alleen gebruikt als mountainbike schoenen in zwaar bergachtig terrein (lees: Atlasgebergte in Marokko...).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Dat soort D schoenen loop ik dus al 30 jaar dagelijks op. Ik vind ze fijn lopen. Ze moeten er alleen eens wat slijt vastere zolen voor maken. Het duurt even voordat ze naar je voeten staan, maar dan gaan ze een jaar of drie mee. Daarna is het bovenwerk ook aan gort. Ik ben al weer een paar aan het inlopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.