Raamluiken maken

Uitheemse boomsoorten van inlands bodem kan een gok zijn . (Gewaterde)Grenen heb ik voor opklap deuren voor binnen gebruikt en de spint is door houtworm flink aangetast - de kern niet. ik heb de zelfde ervaring als jouw met het maken van kozijnen met inlands Douglas een zogenoemde hoog duurzaamheid geclassificeerde houtsoort. Zou ik nooit meer gebruiken voor in de buitenlucht. Aan de andere kant Western red cedar van 80 oude bomen uit Duits bodem is een verassende mooi en duurzaam hout ook voor buiten. Ik vind het zelfs beter als geïmporteerde .

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.867
589
Dordrecht
Uitheemse boomsoorten van inlands bodem kan een gok zijn . (Gewaterde)Grenen heb ik voor opklap deuren voor binnen gebruikt en de spint is door houtworm flink aangetast - de kern niet. ik heb de zelfde ervaring als jouw met het maken van kozijnen met inlands Douglas een zogenoemde hoog duurzaamheid geclassificeerde houtsoort. Zou ik nooit meer gebruiken voor in de buitenlucht. Aan de andere kant Western red cedar van 80 oude bomen uit Duits bodem is een verassende mooi en duurzaam hout ook voor buiten. Ik vind het zelfs beter als geïmporteerde .
WRC is qua duurzaamheid zeker een prima optie, ook lekker licht. Nadeel is alleen wel dat het vrij zacht is en dus sneller beschadigd.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.216
1.078
Enschede
ingoogni.nl
Stel dat ze kiezen voor massieve planken, nu is de breedte van een luik 79 cm, verdeeld over 4 planken. Dat betekent dat de planken zo'n 20cm breed zijn. Zulke brede planken gaan toch geheid kromtrekken?
Maar als ik planken van 10cm breed ga gebruiken krijg je wel een hele andere aanblik.
Planken van 20cm kun je maken uit meerdere smalle en dan zodanig dat je geen schotels krijgt maar een wat meer hobbelige contour (nerf om en om). Watervaste D4, niet bruisende, lijm is er ook of je maakt het zelf. An de zo gemaakte planken veer en groef.

Alles goed impregeneren, goed gronden en goed schilderen. Als alles zo mooi beschut hangt als de luiken in de fotos zou ik me om de houtkwaliteit niet al te veel zorgen maken. Wel ieder jaar de verf even nalopen op beschadigingen en die opknappen. Dan iedere 5 jaar licht schuren, het oppervlak breken en dun over schilderen. Als het verfsysteem goed is opgezet op z'n vroegst over 20 jaar, als de verf begint te "versoffen", kaal maken en helemaal opnieuw schilderen.

Als de ramen gelapt worden ook de luiken lappen. In vuil blijft vocht zitten.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.039
1.392
Riemst
Een fijne kwaliteit RND (rood Noors Grenen). Ik heb er een voorraadje van liggen. Dunne jaarringen en weinig noesten. Niet gemakkelijk te vinden. Geen idee of die houthandel het nog in voorraad heeft.

Over dat inlands (gewaterd) grenen heb ik in 2011 deels van de schutting op mijn schuur vernieuwd met kraaldelen van die hout. Hij zit flink in de weer en is nog steeds gaaf, mankeerde er niks aan. Hij is om de paar jaren geteerde met hout teer heet opgezet. Ik heb geen probleem met het buiten gebruik and dit hout.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.867
589
Dordrecht
Met luiken gaat dit dus bewezen niet goed met hout van Twickel en die snappen het best heel goed gezien hun samenwerking met TNO om de voordelen van gewaterd hout te onderzoeken.
Nogmaals; waarom risico nemen als je voor hetzelfde geld een veel hogere duurzaamhedsklasse kunt kopen waar je zeker geen problemen mee gaat krijgen?

Zou ik best wel willen weten waarom in de ene geval de grenen is mislukt en de andere niet. Tot nu toe is het moeilijk te generaliseren Vind ik Verder dan dat in mijn ervaring ik zie geen reden waarom niet Voor grenen te kiezen.

Zolang je het niet over een of andere exotische houtsoorten hebben ben ik met je eens dat er zijn andere/meerdere keuzen. Goed kwaliteit Larix bijvoorbeeld zoals boven is al gesuggereerd.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
603
144
Oss
Zou ik best wel willen weten waarom in de ene geval de grenen is mislukt en de andere niet. Tot nu toe is het moeilijk te generaliseren Vind ik Verder dan dat in mijn ervaring ik zie geen reden waarom niet Voor grenen te kiezen.

Zolang je het niet over een of andere exotische houtsoorten hebben ben ik met je eens dat er zijn andere/meerdere keuzen. Goed kwaliteit Larix bijvoorbeeld zoals boven is al gesuggereerd.

Denk dat hout ondergeschikt is. Of multiplex.
Kern is bijhouden.
Elk hout werkt. ( behalve )
Vroeger was het hout misschien beter.
Daarnaast zit in het overgrote deel in het bijhouden en goed bijhouden. Als het goed in verf staat kan het jaren mee.
Vroeger werd alles in beits gezet maar wel met verstande dat het elk jaar opnieuw in beits werd gezet. Nu is het eigenlijk gemakzucht. Verfleveranciers zeggen 5 jaar maar niemand geeft de garantie.
Op gegeven moment dat er scheurtje door werking ontstaat is de bescherming beschadigd en kan vocht etc zijn gang gaan met alle gevolgen.
Daarnaast is vocht slecht maar zon is in mijn ogen nog erger. Niet voor verkleuring maar door ontstaan van werking.
Dus je moet roeien met de juiste riemen en proberen kans te verkleinen. Voorkomen zal waarschijnlijk niet slagen.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en mathieu

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.867
589
Dordrecht
Probleem van grenen is werken en uitbloei. Donkere kleuren van schilderwerk in combinatie met zon doen ook veel schade, daarnaast is de constructie van een luik verre van ideaal vanuit onderhoudsperspectief Je weet bijna zekere dat er ergens problemen in de afwerklaag gaan komen tenzij je extreem hoog frequent gaat onderhouden, dus is extra zekerheid door een hoge duurzaamheidsklasse van het basismateriaal aan te raden om schade ivm voornoemde te vookomen/beperken en een accepabele onderhoudsfrequentie te bewerksteligen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
603
144
Oss
Probleem van grenen is werken en uitbloei. Donkere kleuren van schilderwerk in combinatie met zon doen ook veel schade, daarnaast is de constructie van een luik verre van ideaal vanuit onderhoudsperspectief Je weet bijna zekere dat er ergens problemen in de afwerklaag gaan komen tenzij je extreem hoog frequent gaat onderhouden, dus is extra zekerheid door een hoge duurzaamheidsklasse van het basismateriaal aan te raden om schade ivm voornoemde te vookomen/beperken en een accepabele onderhoudsfrequentie te bewerksteligen.

Dus afwachten wat klant wil.
En mpx is ook nog steeds mogelijkheid

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.867
589
Dordrecht
Dus afwachten wat klant wil.
En mpx is ook nog steeds mogelijkheid
Idd, maar de klant wel juist informeren over de te verwachten voors en tegens zodat deze een onderbouwde weging kan maken.

Plex vs massief is esthetisch anders en de randen zijn kwetsbaar, goed materiaal is duur, arbeid is minder, onderhoud redlijk vergelijkbaar mits heel goed geseald.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.