Raamluiken maken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.482
1.258
Ulvenhout
Ok, als ik het kort samenvat zijn er grofweg 2 mogelijkheden.

Multiplex plaat, groeven frezen (al dan niet doorlopend onder de klampen), klamp van multiplex maken voor het esthetische aspect. Randen sealen, klamp voorzien van een schuine kant.

Planken met mes en groef, brede klampen nemen en deze met nagels aan elkaar verbinden. Nagels aan de achterzijde omslaan het hout in. Ook hier de klampen voorzien van een schuine kant ivm afwateren.

Klopt dat een beetje? Zou in het geval van multiplex een 18mm plaat volstaan? Ik ga nog na wat de huidige dikte is van de panelen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
566
135
Oss
Ok, als ik het kort samenvat zijn er grofweg 2 mogelijkheden.

Multiplex plaat, groeven frezen (al dan niet doorlopend onder de klampen), klamp van multiplex maken voor het esthetische aspect. Randen sealen, klamp voorzien van een schuine kant.

Planken met mes en groef, brede klampen nemen en deze met nagels aan elkaar verbinden. Nagels aan de achterzijde omslaan het hout in. Ook hier de klampen voorzien van een schuine kant ivm afwateren.

Klopt dat een beetje? Zou in het geval van multiplex een 18mm plaat volstaan? Ik ga nog na wat de huidige dikte is van de panelen.

Ja klopt goed samengevat.

Losse delen heb je eerder kan van werken en vochtindringing dat ben je met deel uit 1 stuk kwijt.
En meestal is frezen ook geen uren tijd. En tijd win je terug door het niet hoeven samen te stellen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.030
2.893
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Musicus
goed samengevat

Zou in het geval van multiplex een 18mm plaat volstaan?
als alle groottes zoals op de tekening zijn, dan zou ik mpx 18 mm nemen
25 kan uiteraard ook
(kwaliteitsvolle) duroply verlijming klasse 3 plaat 250x122 cm kost bij mijn houtboer 83 incl voor 18 mm en 112 voor 25 mm
klampen ook in mpx, want die werkt het minst
verbinden zou ik met rvs-brads doen
en het is mijn gewoonte om altijd eerst een proefstuk te maken
zowel jij als de klant kunnen oordelen of dat de beste keuze van materiaal + ontwerp is

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
566
135
Oss
@Musicus
goed samengevat

als alle groottes zoals op de tekening zijn, dan zou ik mpx 18 mm nemen
25 kan uiteraard ook
(kwaliteitsvolle) duroply verlijming klasse 3 plaat 250x122 cm kost bij mijn houtboer 83 incl voor 18 mm en 112 voor 25 mm
klampen ook in mpx, want die werkt het minst
verbinden zou ik met rvs-brads doen
en het is mijn gewoonte om altijd eerst een proefstuk te maken
zowel jij als de klant kunnen oordelen of dat de beste keuze van materiaal + ontwerp is

Buiten bevestiging sowieso rvs gebruiken maar dat snapt musicus wel.
Alleen jou keuze van je plaat kan ik het niet echt vinden hardhout plaat en vrij grof en dikke lagen.
Alleen 18 of 25 heb je wel toename van circa 30% in gewicht

En bestaand lijkt 18 mm dus zoveel mogelijk proberen te benaderen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.030
2.893
Klein-Brabant, Vlaanderen
Buiten bevestiging sowieso rvs gebruiken maar dat snapt musicus wel.
Alleen jou keuze van je plaat kan ik het niet echt vinden hardhout plaat en vrij grof en dikke lagen.
Alleen 18 of 25 heb je wel toename van circa 30% in gewicht
En bestaand lijkt 18 mm dus zoveel mogelijk proberen te benaderen
de dikte van de huidige luiken ken ik niet
25 is sowieso dikker dan 18
de prijzen die ik aanhaalde zijn die van mijn houtboer in VL
op basis van de foto vermoed ik dat de 18 mm 7 lagen heeft
alhoewel de 25 mm er ook 7 lijkt te hebben (zelfde foto ?)
type plaat kies je op basis van de kwaliteit, prijs, afwerking, stabiliteit, verwerkingsgemak, tijd, enz
eliotis pine kost mij voor 250x122 39 euro incl
duroply 83
voor een bureaublad binnen heb ik onlangs betonplex 18 mm 250x125 13 lagen aan 173 incl gekocht

Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.479
1.167
Enschede, Twente
Kies vooral een goede kwaliteit multiplex als je die kant op wilt. Bij infrezen komen vezeleinden bloot te liggen en vergroot je de kans op delamineren als er niet genoeg bescherming op zit. Dwz serieus schilderwerk!
Zelf zou ik marine grade multiplex gebruiken. Is wel gruwelijk duur, maar ook hier geldt dat alle waar naar zijn prijs is. En peace of mind is ook wat waard.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
566
135
Oss
de dikte van de huidige luiken ken ik niet
25 is sowieso dikker dan 18
de prijzen die ik aanhaalde zijn die van mijn houtboer in VL
op basis van de foto vermoed ik dat de 18 mm 7 lagen heeft
alhoewel de 25 mm er ook 7 lijkt te hebben (zelfde foto ?)
type plaat kies je op basis van de kwaliteit, prijs, afwerking, stabiliteit, verwerkingsgemak, tijd, enz
eliotis pine kost mij voor 250x122 39 euro incl
duroply 83
voor een bureaublad binnen heb ik onlangs betonplex 18 mm 250x125 13 lagen aan 173 incl gekocht
18 mm = 9 lagen
25 mm = 13 lagen
Althans voor die duroply
Iets verder stond produkt blad met alle informatie.

Berken betonplex heeft maar mijn weten altijd laagdikte van 1,5 mm dus inderdaad 18 mm berken heeft dan 13 lagen. Schijnt een afspraak te zijn die ooit is gemaakt.

Prijzen van gewone platen heb ik zo niet in hoofd paraat.
Betonplex weet ik wel ongeveer. Er zijn verschillende varianten kwa maat en dikte van coating. Zelfs kleur we hebben nu finse met speciale gele 450 grams coating maar ook iets groter dan standaard.
Dus lastig om zo prijs over forum te gooien.
Is geloof ik nog container of 15 onderweg.

Elliotis gebruik ik maar sporadisch. Voor schenkels gebruik ik meestal betonplex ( goedkopere variant) omdat sterkte hetzelfde is en mooier vlak en op dikten.

Weet toevallig dat die leverancier van jou ook betonplex duroply heeft maar was volgens mij ook geen berken maar iets andere opbouw. Kwam rechtstreeks uit Antwerpen uit haven voor werk in Nederland met combinatie werk vanuit Vlaanderen/ Nederlandse aannemer combinatie

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.020
1.375
Riemst
Nieuwe luiken voor een oude woning in multiplex? Ik vind het een gruwelijk idee. Gewoon terug maken zoals ze het vroeger deden. Die luiken hebben hun jaren dienst gedaan. Als j ze spijkert kan je de spijkers omslaan (klampen). Dat gaat heel snel. Spijker die ongeveer 1 cm langer is als de dikte van het hout, doorslaan en dan omkrullen om een schroevendraaier of dergelijke. De krul sla je in het hout. Is steviger en duurzamer dan schroeven.
Houtsoort goede kwaliteit grenen, maar mogelijk is het ook populier.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en John1969
En ik maar denken dat die kieren een feature waren.

Ik lees in verschillende posts hierboven 'plamuren'. Maar het liefst zou ik zover mogelijk weg blijven van plamuren omdat dat redelijk vaak een zwakke schakel blijkt in het geheel.

Hoe maakte men in het verleden de verbinding tussen de planken? Koud tegen elkaar, mes en groef verbinding, verlijmen?
Als ik 4 planken verlijm dmv hardhouten domino's en ik zet er daarna 2 klampen op welke ik vastzet met nagels kan het paneel toch niet meer werken in de breedte? (in de lengterichting werkt het bijna niet begreep ik).
De klampen voorzien van een schuine kant voor aflopen van water had ik inderdaad al bedacht. Het lijkt me een slecht idee om de rand tussen klamp en paneel af te kitten om dit waterdicht te maken, maar hoe voorkom je dat daar toch water in kan komen? Juist v-groeven maken in het paneel zodat er water doorheen kan lopen?
Je heb gelijk. Op een gegeven moment komt scheuren tussen hout en plamuren.
De verbreding komt meestal dmv veer en groef maar er zijn andere mogelijkheden bv loose veer… Geen lijm voor buiten werk gebruiken. Met minimal 5 (taai)spijkers per plank in allebei de klampen heb je voldoende vermogen ombuigen en verzinken boven en onder. Hartkant van de klampen naar buiten plaatsen.Kanten met veer en groef eerste in de verf voordat je ze in elkaar zetten.
pa0711191.jpg
In de beeld zit een deur met spiegelklamp, datheb jij hier niet zo te zien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.