Raam past niet.

Bastiaan.

Nieuw lid
25 jan 2026
23
6
Den Haag
Die ruit hoort in een deur met een smaller paneel. Je hebt dus of een deur nodig met dikkere stijlen, of je maakt deze deur pas op de ruit, maar dan moet je je kozijn smaller maken. Aan de knieren te zien is deze deur simpel uit elkaar te halen om hem aan te passen.
Die ruit hoort zeker in een deur met een smaller paneel. Als ik die deur had, dan had ik 'm ook gebruikt, nietwaar? :sneaky: Nu moet ik roeien met de riemen die ik heb, doe ik graag :)

Als je hebt over knieren, dan begrijp ik dat je het hebt over het hang- en sluitwerk. Maar.... dat is toch niet relevant irt de casus? Of begrijp ik het verkeerd.

Bastiaan.

Nieuw lid
25 jan 2026
23
6
Den Haag
Die man heeft een oud huis. Die wil geen prutsoplossing. Maar dat het er uit ziet, alsof het er altijd zo gezeten heeft. Ik heb ook vooral van dat soort klanten. Dan moet je wel eens iets aanpassen
Klopt ;-) Het huis dateert van 1896. Het glas komt uit een tochtdeur die nu een houten plaat heeft (moest geen doorkijk meer hebben). Nu staat dat geëtste glas maar nutteloos te wezen en mijn vrouw wil deze wegdoen (😱, never nooit authentiek spul wegdoen!). Dus dan zie ik dit maar als een mooi project. Al moet ik van ver komen want veel termen (knier, silstop, v-tje) ken ik niet. Nu wel, dus thanks guys!

Ik begrijp nu dat hier over scharnieren gesproken wordt omdat deze zwaar belast worden door het glas. Nieuwe uitdaging dus. (Zo geraakt deze thuisklusser nooit klaar :-(.)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.142
4.163
Het soort scharnieren dat in je deur zit, heten knieren. Silstop is een vervanger voor stopverf van de fabrikant den braven.

Bastiaan.

Nieuw lid
25 jan 2026
23
6
Den Haag
Het soort scharnieren dat in je deur zit, heten knieren. Silstop is een vervanger voor stopverf van de fabrikant den braven.
dat had ik al door ;-)
Dus... het glas is zwaarder dan het originele wat er in hoorde. Vandaar het verhaal over de scharnieren. Snap ik, klusje erbij. Ik ga opzoek in mijn voorraad architraafkoplatten om vervolgens daarvan een neuslat of iets dergelijks te maken, zodat de verticale tussenruimtes opgevuld worden.

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
613
20
Ik zou eerlijk gezegd gewoon een passend stuk figuurglas laten snijden, kost de kop niet. Maar als je toch deze ruit erin wil hebben zou ik het zo doen zoals in bijgevoegde tekening.

Bijlagen

• IMG_9663.JPG
    IMG_9663.JPG
    91 KB · Weergaven: 21
  • Geweldig
Waarderingen: Bastiaan.

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
613
20
Een andere optie, iets meer uit de box denkend is om aan beide zijden een H profiel om het glas te klemmen, ruit en aluminium te zetten met stopverf en het geheel dekkend af te lakken. Er zijn van dit soort profielen in de handel om platen te verbinden van vergelijkbare dikte als het glas.

Bijlagen

• Bildschirmfoto 2026-02-12 um 15.17.00.png
    Bildschirmfoto 2026-02-12 um 15.17.00.png
    129,4 KB · Weergaven: 19

Bastiaan.

Nieuw lid
25 jan 2026
23
6
Den Haag
Een andere optie, iets meer uit de box denkend is om aan beide zijden een H profiel om het glas te klemmen, ruit en aluminium te zetten met stopverf en het geheel dekkend af te lakken. Er zijn van dit soort profielen in de handel om platen te verbinden van vergelijkbare dikte als het glas.
Ja, kijk, out tha box denken houd ik van! Een H-profiel klinkt efficiënt. Ik denk dat ik van oude koplatten van architraven zelf een U-profiel ga maken. Of een L/neuslat. AI Gemini maakt er een chaos van 🤪

Bijlagen

• Gemini_Generated_Image_bx76o3bx76o3bx76.png
    Gemini_Generated_Image_bx76o3bx76o3bx76.png
    1 MB · Weergaven: 12

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.328
843
‘s-Hertogenbosch
Was me niet opgevallen dat je ruit te smal is…🫢 misschien ook een oplossing om het platte gedeelte van de duivenjager weg te frezen en hier een bredere aanslag voor terug te lijmen … aan de andere zijde een iets bredere glaslat, kun je de duif toch door laten lopen en als je glas 3 mm achter de glaslat zit moet dat voldoende zijn als je de ruit erin lijmt….
Hoeveel is de ruit eigenlijk te smal? Het mooiste is als de geëtste rand rondom even groot is.
Op de ene foto lijkt het alsof de onderste sponning anders is dan de bovenste.
Misschien heb ik weer niet goed gekeken 🫣

• Leuk
Waarderingen: Bastiaan.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
628
145
Oss
Of kijken voor nieuwe sponning lat om aanslag te maken en met bovenfrees nieuwe glaslat en sponning lat gebruiken zodat het dezelfde stijl heeft. Dan heb je eerder het idee dat het bedoeld is. Aanpassen op bestaande lukt bijna nooit dus zou profilering geheel opnieuw doen. Sponning Aanpassen en eenzijdig lat erop met nieuwe profilering en dezelfde profilering gebruiken om glaslat te gebruiken. Glas er met band en topafdichting met kit ivm trillingen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.