Raadsel tacker spijkerdiepte

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Heren woodworkers,

Een paar weken geleden ben ik verblijd met een compressor en een tacker. Jawel van HBM, maar ik ben geen pro doch een eenvoudige amateur die zo nu en dan een spijkertje schiet.

Nu deed zich het volgende fenomeen voor. Ik wilde twee stukjes hardhouten muliplex (bouwmarktkwaliteit) op elkaar bevestigen. Het was multiplex van 18mm. Ik had mijn tacker geladen met 30 mm spijkers. Na het spijkeren bleek dat de spijkers en een paar (1,5 a 2) mm doorheen kwamen! Ik dacht dat ik de tacker verkeerd geladen had, met 40 mm maar dat was dus niet zo. Ik dacht dat 6 mm speling wel voldoende was. De druk uitgaand van de compressor stond op 7, dat stond zo in de handleiding van de tacker.

Hoe is dit te verklaren en belangrijker, hoe zouden jullie dit oplossen?

Vriendelijke groet,
Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Het kopje van spijker verdwijnt onder het maaiveld. Hoe ver dat gebeurt dat ligt aan je (diepte)afstelling.
Als je kopje dus 6 mm verdwijnt, dan is er kans dat die er onderuit komt.
Gewoon het afstelschroefje wat verdraaien en op een vergelijkbaar reststuk uitproberen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als het goed is,zit er op de tacker een instelknop waarmee je de slagkracht kunt instellen (afhankelijk van het soort nagel of kram, kun je die dan zwaarder of lichter instellen). Is om te voorkomen dat je door bijv. gipsplaat of zacht board heen gaat, terwijl je ook diep genoeg wilt kunnen komen in geval van hardhout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Koop spijkertjes van 25mm. Elk hout is anders. De slagkracht van je tacker is een min of meer vast gegeven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik doe in zo'n geval een proefje. Komt de nagel er door, maar is dat ongewenst, dan probeer ik een 5mm kortere nagel. Is het probleem dan opgelost, dan gebruik je die nagels.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Veel tackers werken niet goed op een te lage druk. Er zit een constructie in om de zuiger met een puls uit te sturen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zo'n knopje zit niet op mijn tacker.
aan tackers ben ik niet rijk
op de ene voor brads van 18G zit een wieltje om de diepte te regelen
op de andere voor naaldjes van 0.6 mm zit geen diepteregelingsmechanisme
de fabrikant geeft de raad om voor het instellen van de diepte de uitgaande druk van de compressor te veranderen
ivm los door het materiaal schieten heb ik mij steeds weten te redden
samengevat heb je 4 parameters die je al dan niet kan veranderen:
1) het materiaal waarin je schiet: totale dikte, plaatselijke hardheidsverschillen + holle lagen
2) de lengte van de spijkers
3) de diepteregeling op je pistool
4) de uitgaande druk van de compressor
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Een paar weken geleden ben ik verblijd met een compressor en een tacker. Jawel van HBM, maar ik ben geen pro doch een eenvoudige amateur die zo nu en dan een spijkertje schiet.
...
De druk uitgaand van de compressor stond op 7, dat stond zo in de handleiding van de tacker.

Hoe is dit te verklaren en belangrijker, hoe zouden jullie dit oplossen?
Ik heb even snel gekeken naar de tackers op de HBM website en daar staat bij vrijwel allemaal een werkdruk van 4 tot 7 bar. Als je ons kunt vertellen welke tacker je hebt kunnen we je misschien meer specifiek advies geven.

Voor nu zou ik zeggen: probeer het eens met wat minder druk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Bij mij staat de druk standaard op 8 bar.
Heb redelijk wat tackers liggen die ik gebruik.
Als ik een nieuwe tacker krijg/koop schiet ik eerst zonder spijkers/nietjes.
Dan kan ik zien hoever de slagpen uitsteekt.
Dat meet ik op en slijp ik af tot de juiste lengte (als het nietje te diep gaat heb ik kans dat het door me stof heen schiet en dat levert meer problemen op dan nodig)

Weet niet of dit kan met de tacker in kwestie.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Oke, dank voor de bruikbare tips. Ik heb de uitgaande druk van de compressor van 8 naar 7 gezet. In de handleiding van de tacker staat dat het tussen 5 en 7 moet zijn. Bij 2 bar verminderde druk slaat de compressor weer aan kwam ik achter. Dus zou het zo moeten kunnen.

Schuin erin en even ' proefschieten ' gaat ik zeker doen.

Ik heb wat rest-mulitplex bekeken. De lagen zien er idd heel verschillend uit. Dus daar kan het ook nog aan liggen. Het was maar bij één stukje van 60 cm.

Ik ben verder gegaan met het werkstuk, ze komen er nu niet doorheen in ieder geval......

Dank mannen!
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de uitgaande druk van de compressor van 8 naar 7 gezet. In de handleiding van de tacker staat dat het tussen 5 en 7 moet zijn. Bij 2 bar verminderde druk slaat de compressor weer aan kwam ik achter.
wanneer ik dit lees, vermoed ik dat je een verband legt tussen de druk in de compressor en de uitgaande druk
mijn ervaring is dat beide los van mekaar staan
natuurlijk kan de druk in de compressor nooit lager zijn dan de uitgaande
bv ik heb er eentje dat tot 8 gaat - die zal volgens jouw vaststelling bij 8 - 2 = 6 weer aanslaan - maar de uitgaande druk kan ik los daarvan instellen - bv om ramen te kitten heb ik een pistool waar de voorgeschreven werkdruk 4 is
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Heb je ook gekeken naar de lengte van de brads. Te kleine bradjes blijven boven het hout omdat de slagpen niet lang genoeg is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.