Q&D vliegendoosjes

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dan gok ik dat ik op de laatste open dag je “wikkel rig” voor het monteren van de ogen heb staan bewonderen (je was er even niet). Maar zou je daar eens een apart draadje voor aan willen maken?
Dat kan, maar dat was geen ogenwikkelaar, maar een glue binder - een apparaat om de 6 strips, na insmerenen met lijm strak bij elkaar te binden teneinde een goede hechting te krijgen. Hij is inmiddels overigens gemotoriseerd. Een recente afbeelding kun je zien in de blog op mijn splitcane website…
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je, ondertussen helemaal gelezen.
Prachtige manier om met je hobby , passie, bezig te zijn.
Mooie hengels.

groeten,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Die peddels die je vroeger maakte, zijn dat "accessoires " bij het vliegvissen?

Ik herinner mij niet meer of je ook een bootje of kano maakte?

Als je ook nog de Nylon maakt ben je helemaal zelfvoorzienend.
Mooi hoe je die vliegen maakt.

groeten,
Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ornament als jij die twee filmpjes op het you tube kanaal van Henk bedoelt dan kan ik je zeggen dat dit eenvoudige vliegen zijn. Ik heb henk zie binden bij Temming hengelsport in Utrecht en kan je vertellen dat de bindkunsten van Henk de middelmaat ruim overstijgen. Ik hou zelf niet zo van het kleine werk.
IMG20211227214146.png
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Wim, de foto is te klein om er iets op te zien.
Het over de vliegen hebben uit de vliegendoos, gemaakt door dezelfde persoon, is toch geen kaping van het onderwerp?

Ik zag inderdaad een filmpje waarin Henk bijzonder vlot aan het binden was. Motorische routine is makkelijk herkenbaar...

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je, Wim,

Een wonderbaarlijke creatie.
En dan nog met garen gebouwd, dat zal wel niet van de eerste keer lukken....
En om de vissen te verleiden moet je die lichtgewichten nog op de juiste plaats weten te knallen met een hengel.
Het doet mij denken aan een andere sport: schermen.

groeten ,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die peddels die je vroeger maakte, zijn dat "accessoires " bij het vliegvissen?
soms. Kanoën doe ik omdat ik dat op zichzelf leuk vind, maar ik combineer het kanovaren en vissen ook wel vaak - zeker in Noorwegen. Peddels maak ik dus voor het kanoën, niet voor het vissen, maar ze worden er wel bij gebruikt… ik maak peddels ‘omdat het kan’…
Ik herinner mij niet meer of je ook een bootje of kano maakte?
Nee. Staat nog wel ergens op de lijst, maar tamelijk onderaan ;-)
Als je ook nog de Nylon maakt ben je helemaal zelfvoorzienend.
zijden gevlochten lijn…
Mooi hoe je die vliegen maakt.
dank
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Marc Kropman

Nieuw lid
8 apr 2022
3
0
Amsterdam
Hoi Henk,

Leuk om te zien en te lezen dat je de splitcanebouwerij naar grotere hoogten hebt getild, inclusief de bamboebussen die je maakt.
De vliegendoosjes vind ik echt prachtig. Daar mag je me ooit eens een lesje in geven hoe je dat maakt.
Groet, Marc (die van de stalen mallen)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi Henk,

Leuk om te zien en te lezen dat je de splitcanebouwerij naar grotere hoogten hebt getild, inclusief de bamboebussen die je maakt.
De vliegendoosjes vind ik echt prachtig. Daar mag je me ooit eens een lesje in geven hoe je dat maakt.
Groet, Marc (die van de stalen mallen)
Niet zo heel moeilijk - vooral zorgen dat je een goede workflow ontwikkelt om eea nauwkeurig te houden. Dat heb ik nu aardig onder de knie. En voor mooi heb je minimaal een freestafel (of Woodrat) nodig, voor de afgeronde randen en de sponningen. En een futselplank met 45 graden 'helling' voor de verstekken ('miters'). Het zaagwerk _kan_ met de hand, maar een goeie lintzaag en tafelzaag maken eea wel eenvoudiger. En een vlakbank en vandikte bank om alle plankjes en latjes vanuit ruw hout op dikte te maken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.