Q&D vliegendoosjes

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Niet zo heel moeilijk - vooral zorgen dat je een goede workflow ontwikkelt om eea nauwkeurig te houden. Dat heb ik nu aardig onder de knie. En voor mooi heb je minimaal een freestafel (of Woodrat) nodig, voor de afgeronde randen en de sponningen. En een futselplank met 45 graden 'helling' voor de verstekken ('miters'). Het zaagwerk _kan_ met de hand, maar een goeie lintzaag en tafelzaag maken eea wel eenvoudiger. En een vlakbank en vandikte bank om alle plankjes en latjes vanuit ruw hout op dikte te maken...
M.a.w, wat heb je nodig, gewoon een complete werkplaats;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Schaven met een blokschaaf kan ook na geruime oefening. En dan op dikte schuren maar een vlak-en vandiktebank is veel makkelijker.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Zonder vlak- en vandikte bank kun je dit niet doen - tenzij je hout op de juiste diktes gaat aanschaffen...
Dit klopt toch niet helemaal. Voor zo'n kleine kistjes zijn handschaven een waardig alternatief om het hout op dikte te krijgen. Door de kleine oppervlakte die geschaafd moet worden, kost je dit hoogstens een uurtje of 2. Voor grote projecten zou ik het niet (meer) aanraden. Ik denk dat ik een maand gespendeerd heb aan het schaven van al mijn hout voor een tuintafel :p
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Agreed, maar met al die verschillend dunne plankjes, en de vereiste 'nauwkeurigheid' en herhaalbaarheid zou ik het toch niemand echt aanraden.
Wat ik wel met de hand doe is het op breedte maken van de wandjes, binnenwandjes, en latjes voor het raamwerk. Daarvoor klem ik alle wandjes (of binnenwandjes, of latjes) tegelijkertijd in de bankschroef en schaaf ze in 1 keer op breedte. (En natuurlijk de verstekken op de futselplank)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Agreed, maar met al die verschillend dunne plankjes, en de vereiste 'nauwkeurigheid' en herhaalbaarheid zou ik het toch niemand echt aanraden.
Wat ik wel met de hand doe is het op breedte maken van de wandjes, binnenwandjes, en latjes voor het raamwerk. Daarvoor klem ik alle wandjes (of binnenwandjes, of latjes) tegelijkertijd in de bankschroef en schaaf ze in 1 keer op breedte. (En natuurlijk de verstekken op de futselplank)
Klopt, het vereist wel een zekere leercurve. Als beginner moet je beetje kiezen wat je liefst investeert: tijd of geld. Als je de ruimte niet hebt, is de keuze voor handgereedschap wel snel gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Volgens mij is Marc geen "echte" beginner meer. Hij bouwt ook splitcane vliegenhengels. Deze worden door hem met de hand geschaafd. Bamboe driehoekjes schaven met een puntje kleiner dan 1 mm is toch wel kunde.
Ja wel met een mal maar toch. Dus schaven is een optie. Bovendien zijn er schaven waar je de dikte van het plankje kan instellen. (die kleine van bridge city is nog wel te betalen maar die grote doet wel auw in de beurs)
 

Marc Kropman

Nieuw lid
8 apr 2022
3
0
Amsterdam
Helaas, geen freestafel oid beschikbaar. Futselplank moet kunnen. Verder zal het vooral allemaal handwerk blijven (meer ruimte heb ik niet), ;>)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.