Nee, de barsten kwamen vrij direct na het maken vanwege niet genoeg klemmen. Maar wat ik wil zeggen is, ja, hij is gebarsten, maar de verstek rand is intact en de plank zelf is ook niet bol gaan staan (als gevolg van de druk die nergens heen kan). Als de werkbank iets gaat uitzetten maar de verstekrand intact blijft... perfect recht zal het nooit zijn, want het is hout, maar zelfs mijn douglas bank waarvan de balken zo ongeveer uit kwart boomdelen bestaat is in dat jaar dat hij er staat slechts een millimeter bewogen (net gemeten).De snijplank is net een bewijs van wat iedereen hier zegt. Daar lijm je langshout tegen een kopshouten snijplank, daar 'zondig' je dus zelfs in twee richtingen. Ik vermoed dat je die in de zomer hebt verlijmd, en dat de barsten in de winterperiode zijn ontstaan?
Qua koppigheid ga je het niet snel winnen van massief hout Felder heeft een leuke app waarmee je de uitzetting of het krimpen kan berekenen. Er zitten ook een paar andere handige calculators bij, zeker een must have op je slimme telefoon
Ik snap helemaal wat jullie zeggen - hout is dwars en heeft verschrikkelijk veel kracht als het gaat werken, maar die kracht is niet oneindig, toch? . Ik hoop gewoon dat het meevalt bij mij.