Je kunt ook een kleine lasermachine overwegen?Dit project heeft me wel doen besluiten dat ik nu echt werk wil maken van een brandstempel.
Dat is zeker creatief gedacht, maar ik ga geen IT introduceren in mijn werkplaats (daar heb ik al genoeg van in mijn werk). Ik wil gewoon lekker ouderwets zo'n gloeiijzer in het hout drukken. Dan krijg je namelijk ook reliëf, weet niet of een laser dat ook kan.Je kunt ook een kleine lasermachine overwegen?
Dan heb je meer flexibiliteit, bv. als je je logo in verschillende groottes wil aanbrengen.
Weet je dat wel zeker? Ik weet niet hoe veel beuken werkt, de kans is dat je verstekken van de schort op den duur open gaan staan.Deze schort zal rondom verlijmd worden, zodat hij één geheel word met het bestaande blad
Die zijkant (dwarshout op langshout) gaat niet goed komen. Ik heb zonder nadenken iets gelijkaardig gedaan bij mijn werkbank (voor de bevestiging van de klem) en heb het geweten.Mijn werkbank staat bol. Als die zijkant niet toelaat dat het blad vrij kan werken, gebeurd het met geweld. Of je blad gaat krom, of er kraakt iets in de zijkant.We gaan het meemaken. De kopse kanten heb ik uiteindelijk verzonken geschroefd (naast het lijmen overal) en daar komen houten pluggen in om het te verbergen. Ondanks dat mijn tafelzaag niet heel lenig is en het echt lastig was om hem strak op 45 graden te krijgen (intern mechanisme vond het niet zo leuk, straks even checken waarom) heb ik de hoeken redelijk strak gekregen. Hier en daar een miniscuul kiertje waar een beetje D3 + zaagstof dienst moet gaan doen. Zodra deze bende droog is ga ik de top afwerken, dus kantjes breken en de bovenzijde vlakken.
Bekijk bijlage 133526
Alle mogelijk bezwaren meegenomen, ik vind zo'n verstekrand eromheen wel erg tof staan.
Ik ga je niet tegenspreken - jouw werkbank zal ongetwijfeld bol staan en ik twijfel er ook niet aan dat de door jouw aangedragen reden hier debet aan is. Maar ik twijfel of dit in 100% van de gevallen gebeurt.Die zijkant (dwarshout op langshout) gaat niet goed komen. Ik heb zonder nadenken iets gelijkaardig gedaan bij mijn werkbank (voor de bevestiging van de klem) en heb het geweten.Mijn werkbank staat bol. Als die zijkant niet toelaat dat het blad vrij kan werken, gebeurd het met geweld. Of je blad gaat krom, of er kraakt iets in de zijkant.
Die zijkant moet echt vrij kunnen bewegen. Ofwel met slobgaten, of met een schuifzwaluwstaart.
Mocht dit zich hier voordoen is het mijn voorspelling inderdaad dat de kopste kant het begeeft (die heeft daar in deze constructie volgens mij de meeste 'ruimte' voor) maar mocht de bank opnieuw gevlakt moeten worden heb ik daar een frame voor liggen om dit met de bovenfrees te doen. Ik maak me niet al te druk.ik ben het eens met @mathieu, ook al zet het blad maar 1mm uit, die moeten ergens naar toe. En in het 'beste geval' barst de kopse lat uiteen, maar worst case is dat je blad bol gaat staan en dan heb je er ook niks meer aan (of veel werk om het weer te vlakken).
Kijk anders ook naar "breadboards ends" (of anders een goed vlaams woord hiervoor ?).
Ik zou er niet aan twijfelen, het gaat mislopen. Zulk een constructie kan enkel met plaatmateriaal dat niet werkt. Bij massief gaat het blad uitzetten of krimpen. Daar is geen ontkomen aan zoals je gemerkt hebt met je snijplank.Mocht dit zich hier voordoen is het mijn voorspelling inderdaad dat de kopste kant het begeeft (die heeft daar in deze constructie volgens mij de meeste 'ruimte' voor) maar mocht de bank opnieuw gevlakt moeten worden heb ik daar een frame voor liggen om dit met de bovenfrees te doen. Ik maak me niet al te druk.
De snijplank is net een bewijs van wat iedereen hier zegt. Daar lijm je langshout tegen een kopshouten snijplank, daar 'zondig' je dus zelfs in twee richtingen. Ik vermoed dat je die in de zomer hebt verlijmd, en dat de barsten in de winterperiode zijn ontstaan?Dus ik wil maar zeggen, het kan ook gewoon netjes blijven zitten. Deze plank ligt dus al anderhalf jaar in mijn werkplaats, in weer en wind, warm of koud, soms in de zon en soms begraven onder troep. Hij krijg dus echt wel werking te verduren.