Problemen met de automatic schaafas van Hammer

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
117
13
Berkel en Rodenrijs
Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een hammer a2 26 en heb al een aantal keer mijn messen gewisseld. Nou is deze machine in het bezit van de zogenaamde "automatic schaafas". Hammer claimt hier het onderstaande over;

De 3-messen-automatic-schaafas van Hammer garandeert uitstekend geschaafde houtoppervlakken en maximaal bedieningscomfort. Sinds 1987 zorgen we er met het schaafassysteem met omkeerbare messen voor dat onze duizenden klanten wereldwijd geen extra geld voor traditionele strookschaafmesassen moeten uitgeven. Het schaafassysteem met omkeerbare messen krijgt u exclusief in de schaafmachines van Felder. Uw voordelen op een rijtje:
  • Schaafmessenwissel in een mum van tijd zonder instelwerkzaamheden
  • Wegwerpschaafmessen met telkens twee snijkanten, gunstige prijs
  • Geen dure instelapparaten zoals bijvoorbeeld voor strookschaafmessen nodig
  • Geen tweede schaafmespaar nodig tijdens het slijpen

Ik heb helaas nog geen één keer mijn messen kunnen wisselen zonder uren bezig te zijn met instellen. Ik gebruik de methode waarbij je met een rij op het mes een verplaatsing van 2-3mm mag hebben. Na wisselen van het mes heb ik in plaats van 2-3mm verplaatsing geregeld meer dan 6mm verplaatsing... Met o.a. snipe als gevolg.

Kortom; het mechanisme doet niet wat het claimt te moeten doen, óf ik doe iets niet goed. Is er hier iemand met soortgelijke ervaring of iemand die mij de gouden tip kan geven zodat ik het wel voor elkaar krijg...?!

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
640
209
Zutphen
Ik gebruikte geen rei maar een licht stukje recht hout. Aan beide zijden moet het stukje hout dan gelijk verplaatst worden ( gebruik streepjes op het hout). Wel eerst rei gebruiken om te kijken of aanvoertafel evenwijdig loopt aan uitvoertafel, zowel met weinig als met veel afname.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
744
147
Stiens
Als ik dit zo lees denk ik dat het met de afstelling van de uitvoertafel te maken heeft. Die lijkt te laag te zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat je de messen verkeerd monteert.

Zover ik heb begrepen, ontstaat snipe op het moment dat het hout de invoertafel verlaat en het laatste stuk op de messen 'valt' omdat de uitvoertafel te laag zit. Dus onder de hoogte van de messen.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.041
895
Oss
Uitvoertafel te laag lijkt me onwaarschijnlijk, hij stelt de messen af op de uitvooertafel.
Vind het alleen merkwaardig dat bij de afstelling 2-3mm wordt ingesteld en deze dan na het vastzetten opeens meer dan het dubbele is. Lijkt erop dat het mes omhoog komt bij het vastzetten.

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
117
13
Berkel en Rodenrijs
Mijn uitvoertafel staat volgens mij gewoon goed... De messen staan na instellen prima en het schaafbeeld is goed. Maar na het omkeren van de beitel ben ik mijn hoogteinstelling helemaal kwijt. Sommige beitels liggen hoger dan de tafel, andere weer lager. Oftewel, geen touw aan vast te knopen.

Ik heb de sleufjes in de beitels gecontroleerd, deze zitten mooi gecentreerd. Binnen toleranties van honderdsten mm.

Misschien zijn er mensen met de hammer beitelas die dit probleem herkennen?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Misschien even foto's maken van de as met de messen. Ik kan me er niets bij voorstellen, want bij mijn a3-31 is wisselen een klusje van niets, dus de kans is zeker aanwezig dat je iets niet goed doet. Dit gesterkt doordat het blijkbaar alle messen zijn en niet specifiek 1 als ik het goed begrijp.

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
117
13
Berkel en Rodenrijs
Misschien even foto's maken van de as met de messen. Ik kan me er niets bij voorstellen, want bij mijn a3-31 is wisselen een klusje van niets, dus de kans is zeker aanwezig dat je iets niet goed doet. Dit gesterkt doordat het blijkbaar alle messen zijn en niet specifiek 1 als ik het goed begrijp.

Bijlagen

• IMG_20250421_092219.jpg
    IMG_20250421_092219.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20250421_092146.jpg
    IMG_20250421_092146.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20250421_092140.jpg
    IMG_20250421_092140.jpg
    72 KB · Weergaven: 43

jorisvh

Post veel
ik ken het "automatic" systeem van Felder niet maar op basis van je fotos lijkt het gelijkaardig aan mijn Robland.
het idee is dat je de messen altijd op identieke positie stelt tov de schaafas. als je uitvoertafel 1x goed gesteld is tov de as moet je daar verder nooit aankomen.
de messen (3) worden naar buiten gedrukt door een stel veertjes (2). je houdt het mes op z'n plaats met een stelstripje (4) terwijl je ze vastschroeft (1)
1745222502874.png1745222767673.png
zit er bij je hammer een hulpstukje bij om de messen telkens identiek tov de as vast te zetten?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Je hoeft geen stelgereedschap oid te gebruiken. Je stel 1x het onderblok in, waar de messen middels een groef op positioneren, door de stelschroeven in de as te gebruiken. Dan is het verder alleen de schroeven losdraaien, mes wisselen of draaien en blok weer terugzetten en vastschroeven. Dat komt dan op dezelfde positie terug in de as en dus het mes ook.
Eerste vraag is daarom of ts die procedure juist volgt, want ik zie zo snel even niet waar het fout kan gaan buiten dat je het blok niet goed vastschroeft in de as.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
366
153
want ik zie zo snel even niet waar het fout kan gaan.

Zou ik ook denken.

Misschien zit de uitvoertafel niet goed vast ??

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
117
13
Berkel en Rodenrijs
Je stelt iedere keer dus die boutjes in het beitelblok die je op je laatste foto ziet?
Op onderstaande foto is een beetje te zien hoe het werkt. Met de blauwe boutjes stel je de hoogte van de meshouder af. En de grote rode bout draait de houder vast in de as.

In theorie perfect en geen speld tussen te krijgen. In de praktijk moet ik elke keer met de blauwe bouten de messen opnieuw op de juiste hoogte stellen.

Tafels etc. Staan goed.

Bijlagen

• IMG_20250421_123325.jpg
    IMG_20250421_123325.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 32

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik weet hoe het werkt, gebruik het zelf ook.
Het kan in principe niet dat die blauwe bouten slippen of iets anders slipt in dit systeem indien juist gemonteerd. De blokken/meshouders zitten na verschuiven nog wel goed in hun sparingen, dus zonder speling?

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
117
13
Berkel en Rodenrijs
Ik heb alle mogelijke speling etc. Grondig gecontroleerd.

Ik heb nu zelf nog 2 opties waar het aan zou kunnen liggen:

1. De sleuf in de schaafas is niet goed vlak. Als de meshouder iets verschoven zit t.o.v. de voorgaande keer dan resulteert dat in een andere hoogte.
2. De stelboutjes zijn aan de onderkant niet goed vlak. In de as is nog een extra sleuf voorzien voor het mes. In bijgevoegde foto's is te zien dat het stelboutje niet geheel op de beitelas rust. Doordat het boutje scheef is geeft dit problemen.

Heeft de beitelas voor de duurdere machines ook zo'n extra sleuf?

Ik heb deze machine onder andere gekocht omdat de beitels snel gewisseld zouden kunnen worden. Waardeloos dus.

Bijlagen

• IMG_20250421_130542.jpg
    IMG_20250421_130542.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20250421_131454.jpg
    IMG_20250421_131454.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 30

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Ik heb ook zo een as op mijn C31. Mes er uit; omdraaien of nieuw mes en vastschroeven. Nooit problemen mee gehad of moeten bijstellen. Zelfs met de Robland was het een klusje van niets met het hulpstuk.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
ik ken het "automatic" systeem van Felder niet maar op basis van je fotos lijkt het gelijkaardig aan mijn Robland.
het idee is dat je de messen altijd op identieke positie stelt tov de schaafas. als je uitvoertafel 1x goed gesteld is tov de as moet je daar verder nooit aankomen.
de messen (3) worden naar buiten gedrukt door een stel veertjes (2). je houdt het mes op z'n plaats met een stelstripje (4) terwijl je ze vastschroeft (1)
Bekijk bijlage 155999Bekijk bijlage 156009
zit er bij je hammer een hulpstukje bij om de messen telkens identiek tov de as vast te zetten?
Neen, geen hulpstuk nodig. Mes tegen spaanbegrenzer zetten en het geheel in de as plaatsen. Dan zitten de messen correct. Zal straks even kijken, maar als ik het goed heb wordt de instelling door de spaanbegrenzer bepaald, niet door het eigenlijke schaafmes.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik heb alle mogelijke speling etc. Grondig gecontroleerd.

Ik heb nu zelf nog 2 opties waar het aan zou kunnen liggen:

1. De sleuf in de schaafas is niet goed vlak. Als de meshouder iets verschoven zit t.o.v. de voorgaande keer dan resulteert dat in een andere hoogte.
2. De stelboutjes zijn aan de onderkant niet goed vlak. In de as is nog een extra sleuf voorzien voor het mes. In bijgevoegde foto's is te zien dat het stelboutje niet geheel op de beitelas rust. Doordat het boutje scheef is geeft dit problemen.

Heeft de beitelas voor de duurdere machines ook zo'n extra sleuf?

Ik heb deze machine onder andere gekocht omdat de beitels snel gewisseld zouden kunnen worden. Waardeloos dus.
1 is simpel te controleren, maar zal nooit grote afwijkingen geven.
2. In de breedte dezelfde plek geeft dat het boutje ook op dezelfde plek terecht komt met dezelfde hoogte. Kan ook geen grote afwijkingen geven.
Geen idee waar het fout gaat, maar dat wisselen is simpel en ik heb nog nooit iemand gehoord waar het problemen gaf. Zal dus of iets defect zijn, of iets fout gaan, want het is niet machine eigen voor zover ik dus weet.....

• Leuk
Waarderingen: keestenk

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
366
153
Stel je, als de beitels een tijdje gebruikt zijn, de (uitvoer)tafels wel eens bij ?

Als mijn tersa messen een tijdje gebruikt zijn, merk ik ook dat de uitvoertafel net iets te hoog staat.
(er is wat van het tersa mes weggesleten). Heb ik hardhout te schaven, dan stel ik het uitvoerblad wat naar beneden, maar ik weet, dat het dan tijd wordt om de messen om te draaien (of te vervangen)

Als ik de tafel naar beneden heb gezet, moet ik (natuurlijk) bij het gebruik van nieuwe messen, de tafel weer iets onhoog zetten (gaat bij mijn vlakbank heel gemakkelijk)

Ik zou sowieso denken, messen/beitelas éénmaal instellen en daarna afblijven en eventueel verschil oplossen met de uitvoertafel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.