Probleem bij afkortslede voor de cirkelzaag

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik ben al enige dagen bezig met het maken van een afkortslede voor mijn erika 85. Maar ik krijg het ding niet afgesteld zoals ik het zou willen.
Hier de twee foto's en dan komt de uitleg/vraag.
IMG20210818145342.jpgIMG20210818145347.jpg
De bodem is van 18mm beton plex. Er zit geen speling op de geleiders die in de sleuven lopen deze zijn van eiken. Alles glijd als een zonnetje.
De aanslag is van 40mm garantieplaat. Deze is volledig vlak. Het "pijlvormig" stukje hout is voor het afstellen met voelermaat.
De aanslag zit aan een zijde vast met een schroef en aan de andere zijde met de lijmklem.
Hoe ik hem ook afstel met de vijf methode krijg ik hem niet goed. Als de afstelling in de buurt zit van wat ik acceptabel vind en doe een tweede test dan zit er zo weer een afwijking in van 1mm ( tussen boven en onder over 25cm)

De boel is wel mooi haaks als ik niet over de zaagsnede heen kom. Alles wat aan de andere kant van de zaagsnede zit is niet haaks. De aanslag is niet doorgezaagd en is door mij met een rei en voelermaat gecontroleerd.
Wat doe ik niet goed/zie ik niet?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Is de huidige zaagsnede in de horizontale plaat wel nog “recht” of wijkt die over de lengte af? Is ie gelijk aan de dikte van het zaagblad?
Misschien niet juist teruggerekend m.b.t. De afwijking over 5-snedes en de verhouding draaipunt, aanslag (pijl), zaagsnede?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Eerste wat in mij opkomt , staat het zaagblad wel haaks afgesteld?
precies mijn gedachte! Als je zaagblad niet exact gelijk staat met de sleuven in het werkblad, dan blijf je compenseren. Dan ga altijd een soort van diagonaal over je zaagtafel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
De erika 85 mag volgens Mafell niet parallel staan. Deze staat altijd een fractie scheef.
Is de huidige zaagsnede in de horizontale plaat wel nog “recht” of wijkt die over de lengte af? Is ie gelijk aan de dikte van het zaagblad?
Misschien niet juist teruggerekend m.b.t. De afwijking over 5-snedes en de verhouding draaipunt, aanslag (pijl), zaagsnede?
Ik ben met stapjes van 0.05 mm gaan verstellen en heb niets uit gerekend. De linker zijde was na 4 proefstukjes haaks. Er is na heel veel proefstukjes aan een zijde wel wat speling op de snede.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Ik heb zelf geen ervaring met Mafell maar er ging wel een belletje rinkelen, een vriend cq ex werkplaatsbuurman is daar enorm mee bezig geweest al weer een tijdje terug.
Hij heeft uiteindelijk bij een ander contact van mij andere busjes (oid) laten maken ( ik meen excentrisch, de details weet ik niet ) om dit goed te krijgen.
Nu is hij heel tevreden met deze machine, voor zeer intensief zaag werk in moeilijk materiaal, voor z'n werk.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
voor mijn begrip: dit is in combi met de In2Tools ?

de breedte vd zaagsnede in je betonplex is nog steeds 2,85mm of breder omdat de zaag niet parallel zou staan ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
voor mijn begrip: dit is in combi met de In2Tools ?

de breedte vd zaagsnede in je betonplex is nog steeds 2,85mm of breder omdat de zaag niet parallel zou staan ?
Deze loopt inderdaad op de In2tools maar dit is nog niet de setup die ik in gedachten heb. Of de snede nog steeds 2.85 mm is? Zeker niet want ik te veel dingen uitgeprobeerd. Ik zal er een nieuw stuk inzetten en dan weet ik meer.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Wellicht te overvloede.
Neem een lange stalen liniaal en zet die met de korte kant tegen de zijkant van het zaagblad, dat moet oplijnen met je aanslag.
( en draai de liniaal ook even om om die te controleren )

Zoals je ziet zijn er meerdere aanwijzingen om de machine te verdenken.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Wellicht te overvloede.
Neem een lange stalen liniaal en zet die met de korte kant tegen de zijkant van het zaagblad, dat moet oplijnen met je aanslag.
( en draai de liniaal ook even om om die te controleren )

Zoals je ziet zijn er meerdere aanwijzingen om de machine te verdenken.

Volgens David Best (meester tech bij Felder) mag je zaagbladen niet als “recht” beschouwen. Dit mag je alleen doen met 1 specifieke tand die je ‘voor’ en ‘achter’ gebruikt als meetpunt. Zowel in de as als het blad zelf kunnen namelijk kleine afwijkingen zitten, uiteraard afhankelijk van de tolerantie waarna je op zoek bent.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik neem de opmerking mee en laat wel weten wat ik er verder mee doe. Een kant werkt perfect. Het vermoeden dat het zaagblad niet parallel staat, wat ik ook op andere fora zag, zal wel de oorzaak zijn.
We gaan ermee verder.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
Een kant werkt perfect. Het vermoeden dat het zaagblad niet parallel staat, wat ik ook op andere fora zag, zal wel de oorzaak zijn.
Als dat zou zijn, dan wordt toch enkel je zaagsnede breder. Dus ipv de standaard 2,85mm wordt er bv 5mm weggezaagd maar dat heeft dan geen invloed op de haaksheid vd afkortslede.
of zit ik er nu compleet langs ??
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ja charel09 wijsheid komt met de jaren en ik ben denk ik nog niet oud genoeg. Ik dacht dit dus ook.
We zoeken nog even verder. Het is wel een trekzaag misschien heeft dat er iets mee te doen.
 

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Als ik de rechterkant gebruik met de parallel aanslag, wat mijn voorkeur heeft gezien ik rechts ben, zet ik de achterkant verder dan de voorkant van de parallel aanslag. Niet de meest nette manier, en ik zou de zaag liever recht hebben, maar dat werkt wel redelijk.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Bij mijn collega ( zie bijdrage #8 ) stond de zaag inderdaad scheef, 'tis alweer een poosje terug dat ik daar een heel verhaal over aan hoorde, de details zijn me ontgaan.
Meten is weten !
Als dat zou zijn, dan wordt toch enkel je zaagsnede breder. Dus ipv de standaard 2,85mm wordt er bv 5mm weggezaagd maar dat heeft dan geen invloed op de haaksheid vd afkortslede.
of zit ik er nu compleet langs ??
Da's een goeie, in zo'n geval bedenk ik wat er zou gebeuren als je de zaak flink overdrijft, als de zaag 5 of 10 gr. scheef zou staan, dan duw je het materiaal opzij. Als de tanden breder zijn dan de schijf en de scheefstand is maar heel weinig dan zal dat niet gebeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.