Printen van neusstukje voor tacker

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
829
207
Oss
Misschien gekke of rare vraag.
Ben op zoek naar iemand die een paar neusstukjes zou kunnen printen uiteraard tegen vergoeding.

Ik heb onlangs een tacker gekocht.
Alleen ik wil altijd de kop van nagels bovenop de plaat leggen ( ivm zwelling van plaat en verwerkingsvoorschriften ) alleen de plaat blijkt een stuk zachter of tacker te sterk.
Op zijn ondiepste stand schiet hij nog mm of 3 in het materiaal dus eigenlijk zou een nieuw neusstukje een mm of 4 langer moeten zijn om de kopjes op de plaat te kunnen leggen.
Zit zelf overigens in regio oss.
Heeft geen dringende spoed maar moet toch om tacker te gebruiken in deze werkzaamheden

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.801
3.197
Klein-Brabant, Vlaanderen
interessante vraag

je wil dus een langer neusstuk, waardoor de tacker verder van het materiaal komt ?

ondertussen behelp je jou met een opvullatje ter dikte van de gewenste bijkomende lengte van het neusstuk ?

je kan de tacker niet zachter zetten ?

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
829
207
Oss
De tacker staat al op zijn zachtst of maximaal in of uit. Net hoe je het wil benoemen.

Spijker nu eigenlijk alleen met accu tackers op lucht ben ik in principe mee gestopt.
Heb nog verschillende tackers op lucht maar spijkers zijn niet meer te krijgen of kopjes zijn te groot en lucht heeft minimale werkdruk overigens van 6,5 bar.

Het probleem is bij mij moeten de kopjes van de nagels op de plaat komt te liggen.
( dit ivm zwellen van plaat beter een gaatje in de toekomstige beton dan een bultje erop )
Nu gebruik ik regelmatig 4 mm berken B/BB.
Deze coating we altijd. Maar omdat deze triplex in allerlei rare vormen of kleine rondingen word gebruikt. Spijker is het laatste stukje met hand na ( ivm spanning in plaat en om kopje precies op hoogte te brengen )
Elk deukje in de plaat heeft een weerspiegeling op het uiteindelijke resultaat

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
96
59
Noordwijk
Het printen van zoiets kleins kan in de tijd van een goede kop koffie tegen de kosten van slechts een handje bonen.

Het ontwerpen van zoiets waarvan de passing redelijk nauw komt, neemt in mijn ervaring flink meer tijd in beslag en vereist de machine op je bureau om te meten en te passen.

Maar misschien heb je geluk en is er reeds iemand die een ontwerpje gemaakt en gedeeld heeft (zoek op machine naam + 3d stl op google). Dan is het juist weer relatief simpel om het bestaande model enkele mm dikker te maken.

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
829
207
Oss
@thomasz heb ik ook al geprobeerd.
Officieel kun je met deze tacker 32 tot 65 mm schieten ( 15 gauge ). Maar 25 mm nagels worden ook verkocht door leverancier met nadruk dat ze erin verwerkt kunnen worden.
Leverancier is geweest. Oplossing in neusstukje
Ik schiet overwegend 25 en 32 triplex die ik op latten op plex spijker is 4 + 18 mm.
Het probleem doet zich overigens bij elke lengte voor zowel 25 als 32 of zelfs 50.
Normaal moet kopje juist onder het oppervlak verdwijnen ivm afwerken hier juist erop of maximaal vlak liggen ( dit in verband met aftekeningen op beton)

• Leuk
Waarderingen: thomasz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.540
4.453
Zoek een tacker waarbij je de slagpen kan inkorten, of de slag kan inkorten door een dikke ring onder de zuiger te plaatsen. Tackers zijn niet allemaal exact het zelfde opgebouwd, dus je moet uitzoeken wat bij de door jouw gekozen tacker kan.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.882
1.059
Moordrecht
Het printen van zoiets kleins kan in de tijd van een goede kop koffie tegen de kosten van slechts een handje bonen.

Het ontwerpen van zoiets waarvan de passing redelijk nauw komt, neemt in mijn ervaring flink meer tijd in beslag en vereist de machine op je bureau om te meten en te passen.

Maar misschien heb je geluk en is er reeds iemand die een ontwerpje gemaakt en gedeeld heeft (zoek op machine naam + 3d stl op google). Dan is het juist weer relatief simpel om het bestaande model enkele mm dikker te maken.
Dit dus, ik wil best wel printen, maar mijn 3D ontwerpkunsten staan echt aan het begin, dus dat is wel echt een uitdaging. Het printen van zo'n miniding kost idd zelfs op de meest fijne stand minuten. Dus als je iemand hebt die t kan ontwerpen, maar niet printen, dan kunnen we wat regelen

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
622
108
Oostzaan
Het probleem doet zich overigens bij elke lengte voor zowel 25 als 32 of zelfs 50.
Als dit met dezelfde instelling van de tacker gebeurt dan gaat een neusstukje niet helpen denk ik.
Dus als de 50 met dezelfde kracht er ook te ver ingaat.
Dan zal je toch moeten zorgen dat kracht minder wordt zoals bv. Chevy66 beschrijft.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.540
4.453
Een neusstuk doet het zelfde. Maar die gaan bij mij vaak stuk, of ik raak ze kwijt. De inslagdiepte is bij genoeg druk, een vast gegeven. Met de druk verlagen, ga je een wisselende inslagdiepte krijgen, afhankelijk van de weerstand. De kracht is alleen afhankelijk van de druk.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.508
867
"...een tacker..."

Er wordt volop met je meegedacht maar misschien kan dat nog wat gerichter als je extra info geeft, zoals:
- merk (ik gok Hikoki ;))
- type

Is geprint kunststof bestand tegen het werk dat jij ermee doet?

• Leuk
Waarderingen: JochemK

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.997
1.150
Omgeving Eindhoven
Is geprint kunststof bestand tegen het werk dat jij ermee doet?
Dat is inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van de vraag.
De standaard gebruikte filamenten (PLA, PETG) zijn niet zo heel mechanisch sterk. Wel voldoende voor een ophangbeugeltje etc, maar met een tacker (en zeker met de intensiteit=hoeveelheid) waarmee TS deze gebruikt zal het vrees ik niet lang volhouden.
Natuurlijk zeker wel goed om het als prototype te testen (ook op pasvorm/werking) voordat het in sterk materiaal geprint wordt!

Als materiaal om te gebruiken zou ik zelf denken aan ASA, PC of nylon. En dan bij voorkeur nog de variant die "carbon reinforced" zijn. Die zijn moeilijk(er) te printen, vereisen vaak een meer geavanceerde printer en het is materiaal dat niet iedereen zomaar heeft liggen. Maar, als het prototype werkt kan je het natuurlijk altijd bij een printbedrijf laten maken, of bij iemand die deze materialen wel kan printen (als TS de stl = 3d-bestand ontvangt van degene die het ontwerp maakt, sowieso handig om later een vervangend onderdeel ergens te laten printen want het zal echt wel een keer sneuvelen).
Sterker is natuurlijk om het uit metaal te laten CNC-frezen!

De belangrijkste uitdaging is denk ik het ontwerpen en zorgen dat het stevig is, maar ook op de tacker vast blijft zitten. Daarvoor is idd meer info nodig van de tacker, en zal degene die het ontwerpt en het prototype print idd de tacker een tijdje bij zich moeten hebben liggen.
En bij het ontwerp zal ook rekening gehouden moeten worden (denk ik) met de beveiliging van de tacker. Bij veel modellen (zo niet allemaal ivm veiligheid = verplichting?) een palletje dat ingedrukt moet worden doordat de tacker op het hout wordt gezet, voordat er afgeschoten kan worden. Deze pal moet niet standaard worden ingedrukt omdat de tacker dan ineens onbedoeld spijkers in de lucht kan schieten. En aangezien TS de tacker bedrijfsmatig gebruikt komt ARBO en typegoedkeuring van de machine dan ook om de hoek kijken mocht er een ongeluk gebeuren omdat iemand is geraakt door een vliegende spijker.

Voor mij persoonlijk is het ook zo dat ik het misschien wel zou kunnen ontwerpen, maar dat ik alleen de basis-skills heb in Fusion. Het zou me dus veel tijd/energie kosten om dat te doen, en die heb ik op dit moment niet.

Als dit met dezelfde instelling van de tacker gebeurt dan gaat een neusstukje niet helpen denk ik.
Als je een tacker niet helemaal (goed) tegen het materiaal plaatst, gaat de pin/spijker er ook niet helemaal in. ik heb me wel eens afgevraagd waarom bij een bepaalde klus (waar ik niet helemaal lekker bij kon met de tacker omdat het binnen in een kastje was) de nagels toch allemaal bleven uitsteken, terwijl als ik dan op een proefstukje buiten die kast de instellingen controleerde alles goed ging. Bleek dat ik de tacker scheef hield doordat ik er slecht bij kon (=afstand tot het werkstuk).
Juist van dit effect wil TS gebruik maken door een afstandhouder te creeren.

@rolandvs Misschien een domme of overbodige vraag naar iets wat je vast al wel hebt uitgeprobeerd..., maar heb je (om te testen of de nagels met iets meer afstand van de neus van de tacker tot de plaat wel op de juiste diepte komen) al eens geprobeerd of het goed gaat als je zorgt dat de tacker iets van de plaat af blijft? Dus als je een dun latje (verfroerhoutje oid) op het hout legt en de tacker daar op zet, zodanig dat de pal van de tacker daarop rust (en dus de beveiliging wordt ingedrukt en deze kan schieten) maar dat de spijker zelf niet door het houtje gaat. Dan weet je in ieder geval zeker dat het werkt met een neusstukje/afstandhouder. En hoe hoog dat dat stukje moet zijn voor de juiste spijker(on)diepte.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.900
440
41
Enkhuizen
kun je niet een blokje/latje hout vast zetten onder het magazijn met dubbelzijdig tape zodat de neus hoger boven je werkstuk ligt?

Ik kan printen en ontwerpen maar dan heb ik wel de machine nodig.

Maak eens wat foto's van het neusstuk en het opzet stukje en de hele tacker

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
829
207
Oss
Dan zal je toch moeten zorgen dat kracht minder wordt zoals bv. Chevy66 beschrijft.

Als het neusstukje 4 mm langer zou zijn is het opgelost. Diepteinstelling op maximaal in of uit. Daarnaast is de druk niet verder te regelen. Voor normaal werk zou het altijd voldoen ( lijstwerk of plinten ) alleen bij ons moet kopje van nagel op de plaat liggen om vochtindringing tegen te gaan
Zal morgen wel een foto maken van neusstukje. Heb stukje triplex eronder geplakt ter test alleen omdat nagels aan voorkant eruit komen is het bijna niet vast te plakken.

Heb tacker aan voorzijde uit elkaar gehad in de hoop om waar diepte instelling het metalen beugeltje te kunnen aanpassen helaas is het beugeltje maar 2 mm staal terwijl er 4 mm zou moeten opschuiven.

Heb verschillende tackers op ouderwets lucht. 18 g brads hebben geen kopje dus geen houvast.
Voor tacker met kleine nagels zijn spijkers uit assortiment of moet per pallet afnemen.

Het neusstukje word er overheen geklikt en borgt zichzelf vast. De tacker heb ik nu toch alleen nog niet voor dit specifieke doel.

Misschien ook heel kort door bocht gedacht dat neusstukje 4 mm langer word het "probleem " zou zijn verdwenen

Bijlagen

• Screenshot_20260715_190609_Chrome.jpg
    Screenshot_20260715_190609_Chrome.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
829
207
Oss

Deze begrijp ik niet helemaal.
De diepteinstelling is toch bij elke lengte hetzelfde ongeacht lengte. Dus diepteinstelling is hetzelfde vanuit neusstukje dus zo zou je het denkbeeldige hoogte van werkstuk theoretisch verschuiven.
De diepteinstelling is bij elke lengte dus 25 40 of 65 mm hetzelfde dus dan als het dopje 4 mm langer zou zijn dan gaan nagels ook 4 mm minder diep.

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
829
207
Oss
kun je niet een blokje/latje hout vast zetten onder het magazijn met dubbelzijdig tape zodat de neus hoger boven je werkstuk ligt?

Ik kan printen en ontwerpen maar dan heb ik wel de machine nodig.

Maak eens wat foto's van het neusstuk en het opzet stukje en de hele tacker

Volgens mij moet er eventueel extra neusstukjes bijzitten.
Gewoon tekenen kan ik ook maar 3d word net iets teveel ben ook maar gewone timmerman.

Nu spijker is eigenlijk alle triplex die in het zicht komt ouderwets met de hand.
Dit is een voorbeeld moet nog gelakt worden met speciale lak

Bijlagen

• IMG_20211203_103723.jpg
    IMG_20211203_103723.jpg
    137,1 KB · Weergaven: 11

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.900
440
41
Enkhuizen
Als het neusstukje 4 mm langer zou zijn is het opgelost. Diepteinstelling op maximaal in of uit. Daarnaast is de druk niet verder te regelen. Voor normaal werk zou het altijd voldoen ( lijstwerk of plinten ) alleen bij ons moet kopje van nagel op de plaat liggen om vochtindringing tegen te gaan
Zal morgen wel een foto maken van neusstukje. Heb stukje triplex eronder geplakt ter test alleen omdat nagels aan voorkant eruit komen is het bijna niet vast te plakken.

Heb tacker aan voorzijde uit elkaar gehad in de hoop om waar diepte instelling het metalen beugeltje te kunnen aanpassen helaas is het beugeltje maar 2 mm staal terwijl er 4 mm zou moeten opschuiven.

Heb verschillende tackers op ouderwets lucht. 18 g brads hebben geen kopje dus geen houvast.
Voor tacker met kleine nagels zijn spijkers uit assortiment of moet per pallet afnemen.

Het neusstukje word er overheen geklikt en borgt zichzelf vast. De tacker heb ik nu toch alleen nog niet voor dit specifieke doel.

Misschien ook heel kort door bocht gedacht dat neusstukje 4 mm langer word het "probleem " zou zijn verdwenen
Is dat het neusdopje dat groene?
Als je die opstuurt kan ik daar eens naar kijken.
Is het hard of flexibel materiaal?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.