Als je een goede scherpe zaag in je zaagmachine hebt en je zaagt langs een liniaal is meestal één kant rafelvrij (bij een cirkelzaag de onderkant, bij een zaagtafel de bovenkant) Als je de gerafelde kant uit het zicht werkt heb je geen probleem

Verder is een vlaktand- daktand zaagblad prettig bij het zagen in met HPL bekleed materiaal, maar zelfs dan heb je nog wat rafel. Een zaagtafel met voorritser is het beste, mja, kost een paar centen.
Overigens zaag ik kleinere stukken ook op de lintzaag, waarbij ik een keurige zaagsnede krijg met bijna geen rafels. Wel een goed scherp lint gebruiken en bedenken dat dit naar een flink aantal meters HPL lekker bot is geworden.
Mooie truck trouwens! Succes!!
Groets, Rob.
Ik lees net je post hierboven: een voorritser tref je aan op formaatzagen. Het zaagblad steekt net iets boven het tafelblad uit en trekt (als een en ander tenminste goed is afgesteld) een spoor door de onderkant van je materiaal waardoor de eigenlijke zaagsnede niet meer rafelt. Nogmaals, dure grap, zelfs gebruikt zijn die machines aan de prijzige kant. Als je uit de hand wil gaan voorritsen is dat een kwestie van HEEL precies meten! De rits moet precies onder de uiteindelijke zaagsnede liggen, anders raak je van de wal in de sloot. Iets afwijking en het rafelt nog veel meer dan zonder rits.
Trouwens, als je het probleem helemaal wil voorkomen kan je natuurlijk ook je HPL platen in een frame verwerken (paneeltjes maken), dan zie je geen zijkanten en het smoelt ook nog aardig.