platen zagen met invalzaag, waarop leg je de plaat?

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
125
77
Zuid Holland
EPS en XPS werken makkelijk, maar ik raad het ook af vanwege het micro plastic dat je produceert. Een paar vuren latten of een overgebleven stuk houten plaat werken net zo goed.

Je zegt dat je nu al met balken werkt, en ik geloof dat je de balken in dezelfde richting als je zaagsnede legt. Draai ze eens 90 graden en zaag gewoon een paar mm door die balken heen, dan heb je precies wat je zoekt.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
289
68
Grönnen
Eens, ipv balken is dit een mooie functie voor reststroken.

Zagen op een onderplaat ( snij-, opoffer-, verlies- plaat ) waar je net aan in zaagt kan ook weer voordelen hebben, ( met een slepend (negatieve tanden) zaagblad ).

Maar bij sommige materialen kan het beter zijn om de zaag zo diep mogelijk er door heen te laten gaan. Dan is een vrije zaagruimte weer wel noodzakelijk.

Bij zagen met invalzaag op de rand van een tafel draai ik aan het eind van de zaagsnede de plaat zo dat het afgezaagde stuk op de tafel ligt. (soms, als het kan)

Bij moeilijk materiaal (rafel) en/of bij een nauwkeurige maatvoering : iets te groot zagen en nafrezen met een lat als mal, met kopieer frees (kogellager) en/of compressiefrees.

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
671
321
Het Groene Hart
Zorg er trouwens wel voor dat je de diepte instelling terug zet als je van dik materiaal weer terug gaat naar plaatmateriaal zagen. Anders krijg je dit, en dat doet toch wel een klein beetje pijn.
2024-08-26 18.31.15.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.