Wellicht een onbeleefde vraag maar uit interesse voor eenieder die ook ergens een paar leuke stammen heeft liggen. Wat kost dat nu zo'n mobiele zagerij laten langskomen (voorrijskosten, prijs per stam)?
Daar ben ik ook wel naar geïnteresseerd. We want details
Is ook onbeleefd
, maar ik snap de vraag. Er zal genoeg hout als brandhout eindigen, omdat men vooraf al denkt dat het heel duur is. Dat heet als men er al aan denkt om planken te zagen. Als je de kuubprijs van het gedroogde hout ernaast legt valt het erg mee.
Voor echt kleine stammetjes is het niet interessant genoeg, dan kan je beter zelf met een flinke lintzaag aan de gang.
Op de foto's lijken de afmetingen van mijn stammen wat klein.
Ik heb bij meerdere zagerijen geïnformeerd, waarbij sommigen het best graag willen doen, maar sommige ook echt niet. Er zijn er die zelfs reclame maken met een "van boom tot meubel" concept en bellen je op als jouw hout aan de beurt is om te zagen.
Weer andere, maar dat is dan heel industrieel, willen het wel achter een andere partij aan doen. Dan stellen ze hun zaag niet bij en dan is maar de vraag wat voor afmetingen je terug krijgt, niet iedereen kan met luciferhout aan de slag.
Zijn de stammen smerig of zit er metaal in dan komt dat er nog allemaal bij, binnen 1 uur ben je bij een zagerij echt wel klaar voor zo'n kleine partij als de mijne. Het uiteindelijke zagen is daar natuurlijk zo gepiept.
Een zaagloon van 120 euro per uur is volgens mij een gangbare prijs, maar dan moet je wel het hout nog naar de zagerij zien te krijgen.
Ik had geluk dat deze meneer zo'n Peterson Swingblade had, een van de weinige (enige?) in Nederland...
Dat is een zaag die op een trailer/aanhanger achter een gewone auto past, en die je op locatie op moet bouwen. Dat maakt het voor de particulier, zonder vrachtwagen, met één of slechts enkele bomen een stuk interessanter. Ook zijn er nagenoeg geen beperkingen wat betreft zaagmogelijkheden. Een zagerij, zoals een normale zagerij, maar dan mobiel, loont zich niet denk ik. Zo iemand huur je voor een week of paar dagen, als je van het bos in je tuin af wil. Dat kan met deze machine trouwens ook.
Totale kosten zijn afhankelijk van hoeveel stammen; waar de zaag naartoe moet (15km in mijn geval, valt dus mee); hoe je het gezaagd wilt hebben (double-cut slices is meer werk), en hoeveel spijkers de zaag tegenkomt. Voor een boom waar nooit een spijker is ingeslagen, viel me dat tegen. Er waren bij mij toch 3 ingekropen, en dat is voor een cirkelzaag ook niet fijn. De schade bleek mee te vallen, als ik 3 keer een nieuwe lintzaag had moeten kopen was het kostenplaatje minder rooskleurig geweest.
Ik weet niet wat vervoer van stammen naar een zagerij kost.
De totale kosten, in mijn geval voor een ochtend zagen, lijkt me wel vergelijkbaar met vervoer en een behoorlijk uur zagen op 'n zagerij.
Auw, sorry