Vandaag kwam er een pakketje met de post van
@Schaafnerd. Ik kon van hem een Stanley 80 schraapschaaf overnemen, waar ik toch wel erg blij mee ben! Hij was ook nog zo sympahtiek om er een schraapstaal bij te doen.
De schraapschaaf heb ik vanmiddag al even uitgeprobeerd om te laatste plank voor deze inbouwkast, deze plank is ook helemaal kierloos en mooi gelijmd. Ook het vlak-schaven ging nu makkelijker, op een gegeven moment krijg je een eigen voorkeur en krijg je door wat handige volgordes en werkwijzen zijn.
De schraapschaaf vind ik toch wel een verademing om mee te werken: eenvoudig in de bediening, en hij geeft mooie hele dunne krullen en inderdaad geen enkele vorm van hout-uitbreken.
Morgen ga ik het schraapstaal proberen. Hierbij wat foto's:

foto boven: het hout nog voordat het volledig bewerkt was met de schraapschaaf. Bij de noest rechts boven zie je nog uitgebroken hout. Dat is na de bewerking volledig verdwenen

foto boven: mooie krullen, die gaan de houtkachel in

foto boven: na bewerking, zelfs de noest geeft geen problemen - het enige is een verandering van frequentie - een vrij hoge toon als je er overheen gaat met de schraapschaaf

foto van dichtbij

Volgende vraag: waar zouden jullie deze noest mee opvullen?

Volgende vraag: in het midden van de foto zie je nog een klein stukje dieper uitgebroken hout. Niet erg storend, maar is hier evt. nog wat aan te doen (opvullen?). Of gewoon zo laten...
Morgen ga ik de andere planken schraapschaven!
Er is nog een noest en 1 klein stukje dat wat dieper uitgebroken is. Hebben jullie misschien nog een tip waar ik dit evt. mee kan opvullen? Ik heb al even ge-experimenteerd met zelfgemaakt vulbaar hout, pva lijm met zaagsel, maar ik lees dat pva lijm afgeraden wordt omdat niet alle lakken dan gaan hechten. Ik wil deze planken overigens niet lakken maar blank houden. Ik gebruik bij voorkeur iets op nauturlijke basis, dus liever geen epoxy. Hebben jullie hier misschien nog tips voor?
Samengevat ben ik dus erg blij met deze schraapschaaf en dankzij de hulp van de mensen op dit forum is het gelukt om mooie rechte nette planken te maken! Die gaan straks de 100 jaar oude inbouwkast in.