Planken aan elkaar lijmen en kier

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.228
3.928
Gaanderen
Bij eiken is het, bij noesten ed, nauwelijks te zien hoe je moet schaven. Althans ik zie het niet. Een schraapschaaf doet het wel goed. Soms lukt het ook met een anders geslepen beitel. Normaal is de schaafbeitel op 25 gr geslepen. Bij 40 of 50 graden kan het resultaat beter zijn.
Vertrouw je jezelf niet dan pak ik liever schuurpapier dan ik mijn werkstuk vernaggel. Wat ook prima lukt met schuurpapier als je te lang op een plek schuurt.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
447
80
hoi, bedankt voor alle reacties!

Ik vraag mij nog het volgende af: wat is het verschil tussen schraapstaal en een schraapschaaf? Is het laatstgenoemde een schaapstaal ingeklemd in een schaafbody, zodat je meer stabiliteit hebt? Ik kan mij voorstellen dat voor het bewerken van grotere oppervlakken, zoals in mijn geval, een schaapschaaf comfortabeler werkt dan een schraapstaal.

Dan vraag ik mij ook nog af, of de schaapschaaf (of schaapstaal) in staat is om voldoende materiaal te verwijderen: ik heb even met de schuifmaat gemeten om een idee te krijgen van de diepte van het uitgebroken hout. Dat varieert tussen de 0,3 en 1 mm. Is een schaapschaaf, of schraapstaal, geschikt om zo veel weg te nemen?

Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
632
303
Om de verwarring nog groter te maken: je kan een schraapstaal ook in een houder zetten maar dan is het niet per se een schraapschaaf.
Het blad van een schraapschaaf wordt iets anders geslepen. Maar het voornaamste verschil hier is dat een schraapschaaf vanwege de zool meer geschikt is voor vlakke stukken. Een schraapstaal kan je heel lokaal inzetten.

ik heb even met de schuifmaat gemeten om een idee te krijgen van de diepte van het uitgebroken hout. Dat varieert tussen de 0,3 en 1 mm. Is een schaapschaaf, of schraapstaal, geschikt om zo veel weg te nemen?
Tja, hoe diep wil je gaan? Als je de volledige 1 mm lokaal wegneemt zal dat ook een zichtbare kuil geven in het paneel.
Ik zou met een schraapstaal lokaal de oneffenheden zoveel mogelijk wegwerken en dan zo laten.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
447
80
@Paul90 Dank voor je reactie! Het lijkt er op dat een schaapschaaf voor mijn situatie dan het handigst is.

Hebben jullie nog suggesties voor welk model geschikt is? Zelf heb ik goede ervaringen met Veritas. Ik zag bijvoorbeeld deze:

Maar iets betaalbaarder is deze:

Tweedehands koop ik ook graag, vanwege hergebruik. Ik heb alleen geen idee, hoe goed die zijn in verhouding tot een moderne Veritas:

Stanley 83:

Of een Stanley 12:

Voor een goede tweedehands Stanley ben je ook al snel meer dan honderd euro kwijt...

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
156
195
Vlijmen
Je kan ook een (stanley) nummer 80 “cabinetscraper” nemen. Dit is een houder voor je schraapstaal en prima betaalbaar. misschien heb ik er nog een liggen, maar weet het niet zeker…als je wilt kan ik morgen even voor je zoeken

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
447
80
@Schaafnerd
Je kan ook een (stanley) nummer 80 “cabinetscraper” nemen. Dit is een houder voor je schraapstaal en prima betaalbaar. misschien heb ik er nog een liggen, maar weet het niet zeker…als je wilt kan ik morgen even voor je zoeken
Dank voor het aanbod! Zit daar ook een schaapstaal bij? In dat geval ben ik geinteresseerd om hem van je over te nemen. Ik hoor het wel, alvast bedankt!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.