Als ik materiaal van een DHZ (bouwhandel) haal dat niet al op maat verzaagd is*, krijg ik bij vrijwel allemaal helemaal gratis een bestelwagen mee voor een uurtje (of zo). Die zijn zelden heel netjes, dus eigen bescherm- en bevestigingsmateriaal meenemen is dan wel nodig (soms kan je ter plaatse karton meekrijgen).
Vrijwel alle DHZ-zaken hebben ook een zaagservice, van alle zaken die ik Vlaanderen weet zitten, is er exact één die daar ook een goed resultaat voor levert (Brico Kapellen, was vroeger een schrijnwerkerij en werkt nog steeds met een CNC-gestuurde opdeelmachine, professionele kantenlijmer en voor wat kleiner werk een Altendorf F45. Dirk en Jason zijn bovendien twee vakmensen die ook met die machines kunnen werken).
Intussen probeer ik alleen nog bij echte houthandels te gaan en dan neem ik een aanhangwagen mee die een volle plaat (122 x 250) kan vervoeren. Langere panelen legde ik vroeger op het ladderrek, maar mijn huidige auto is wat hoger en dan veren die platen af en toe tegen het dak van de auto, dus neem ik nu een accu-cirkelzaag mee om de plaat grofweg op te delen zodat ik ze kan meenemen. Preciezer verzagen gebeurt thuis in de werkplaats.