Piet Hein Eek stoel, vragen over constructie

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
404
190
56
Luzy Saint Martin
Verwacht bij Piet Hein Eek vooral geen technische of constructieve hoogstandjes !! (In zijn meubels)

Ik ken zijn werkplaats en wat van zijn. medewerkers die (wel) een gedegen meubel opleiding hebben gehad. En die verbazen zich toch ook wat over zijn constructies.

Ik ken hem zelf trouwens ook uit mijn studententijd aan de DAE, toentertijd nog academie industriële vormgeving, en dat afvalhout trucje van hem is eigenlijk een opdracht van een Belgische docent destijds. Hij is met dat idee afgestudeerd en werd razend populair. Had de tijd wat dat betreft mee toen: begin van recycling, zure regen, “kappen met kappen” in de regenwouden, etc.

Kortom; geen meubelmaker maar een designer. Niets mis mee uiteraard maar beschouw zijn meubels vooral als objecten en niet als praktisch bruikbare meubels.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en jaap

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
404
190
56
Luzy Saint Martin
Qua zitten ergonomisch niet nee. Maar het ging hier over constructie.

En als je duurzaamheid (dingen maken van sloopmateriaal) hoog in het vaandel hebt staan dan construeer je beter iets wat nog lang mee kan in z’n tweede leven. Zeker voor dat soort prijzen!!
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.976
858
Enschede, Twente
Kortom; geen meubelmaker maar een designer. Niets mis mee uiteraard maar beschouw zijn meubels vooral als objecten en niet als praktisch bruikbare meubels.
Mijn ervaring is dat PHE's crew best wel deskundig is. In zijn begintijd heb ik een eiken tafel besteld - klassiek model, je kon hoogte, lengte en breedte zelf bepalen - en die beviel zo goed dat ik later nog een langere besteld heb (drie meter, de eerste is twee bij 1). Ruim twintig jaar later doen die twee tafels het nog steeds prima. (Die van drie meter lang staat zelfs al die tijd op dezelfde plek, want in mijn eentje helemaal niet te tillen…).
Je kunt dus ook een designer zijn die zijn/haar ontwerpen in goede kwaliteit op de markt brengt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
404
190
56
Luzy Saint Martin
Oh ja zijn werkplaats team is zeker deskundig en vakbekwaam hoor!! Ik ken er een paar (eentje heb ik zelf opgeleid) en die weten echt wel wat ze aan het doen zijn en hoe ze de ontwerpen constructief beter kunnen krijgen!!

Het ging mij specifiek over het ontwerp van deze stoel in dit topic
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.249
1.888
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik hoop alleen dat Jaap wat heeft gehad aan mijn foto's. Want daar ging dit topic over!
Ik vind het super Jan dat je er naar toe bent gegaan en foto's hebt gemaakt! Een soort van positieve bedrijfsspionage, de goede dingen delen.

Persoonlijk vind het hele leuke stoelen qua ontwerp en ik ga er zeker eentje of 2 maken. 555 euro lijkt veel geld, maar ga maar eens rekenen. Je moet ze voor dit bedrag al in aardige series maken en wat mallen hebben gemaakt. Jammer dat er zo'n dikke blanke laklaag op zit, zo zijn ze niet heel gemakkelijk recyclebaar.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
11
1
Lelystad, Nederland
Ik denk dat dat nog is om splinters, elke keer dat je erop gaat zitten, te voorkomen.
Iemand die 555 euro voor een stoel neertelt heeft vast ook wel kleding van wat kwetsbaarder stoffen...
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.562
948
70
Veldhoven
Ik vind het super Jan dat je er naar toe bent gegaan en foto's hebt gemaakt! Een soort van positieve bedrijfsspionage, de goede dingen delen.

Persoonlijk vind het hele leuke stoelen qua ontwerp en ik ga er zeker eentje of 2 maken. 555 euro lijkt veel geld, maar ga maar eens rekenen. Je moet ze voor dit bedrag al in aardige series maken en wat mallen hebben gemaakt. Jammer dat er zo'n dikke blanke laklaag op zit, zo zijn ze niet heel gemakkelijk recyclebaar.

jaap
Er stonden er genoeg in de showroom. En dat terwijl er veel weg was naar de Dutch Design Week, volgende week, vertelden ze mij.
Er staat al jaaaaaaaren een bank, gemaakt van stukken leiding. Kosten 15000 euro, geloof ik. Maar die raakt hij misschien nooit kwijt. Ik vind die bank erg mooi omdat al dat leidingwerk een deel wan mijn werk was. Maar lekker zitten doet ie niet.5.-Buizenbank-in-showroom.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.