Piet Hein Eek stoel, vragen over constructie

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
404
187
56
Luzy Saint Martin
Verwacht bij Piet Hein Eek vooral geen technische of constructieve hoogstandjes !! (In zijn meubels)

Ik ken zijn werkplaats en wat van zijn. medewerkers die (wel) een gedegen meubel opleiding hebben gehad. En die verbazen zich toch ook wat over zijn constructies.

Ik ken hem zelf trouwens ook uit mijn studententijd aan de DAE, toentertijd nog academie industriële vormgeving, en dat afvalhout trucje van hem is eigenlijk een opdracht van een Belgische docent destijds. Hij is met dat idee afgestudeerd en werd razend populair. Had de tijd wat dat betreft mee toen: begin van recycling, zure regen, “kappen met kappen” in de regenwouden, etc.

Kortom; geen meubelmaker maar een designer. Niets mis mee uiteraard maar beschouw zijn meubels vooral als objecten en niet als praktisch bruikbare meubels.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
404
187
56
Luzy Saint Martin
Qua zitten ergonomisch niet nee. Maar het ging hier over constructie.

En als je duurzaamheid (dingen maken van sloopmateriaal) hoog in het vaandel hebt staan dan construeer je beter iets wat nog lang mee kan in z’n tweede leven. Zeker voor dat soort prijzen!!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.975
856
Enschede, Twente
Kortom; geen meubelmaker maar een designer. Niets mis mee uiteraard maar beschouw zijn meubels vooral als objecten en niet als praktisch bruikbare meubels.
Mijn ervaring is dat PHE's crew best wel deskundig is. In zijn begintijd heb ik een eiken tafel besteld - klassiek model, je kon hoogte, lengte en breedte zelf bepalen - en die beviel zo goed dat ik later nog een langere besteld heb (drie meter, de eerste is twee bij 1). Ruim twintig jaar later doen die twee tafels het nog steeds prima. (Die van drie meter lang staat zelfs al die tijd op dezelfde plek, want in mijn eentje helemaal niet te tillen…).
Je kunt dus ook een designer zijn die zijn/haar ontwerpen in goede kwaliteit op de markt brengt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
404
187
56
Luzy Saint Martin
Oh ja zijn werkplaats team is zeker deskundig en vakbekwaam hoor!! Ik ken er een paar (eentje heb ik zelf opgeleid) en die weten echt wel wat ze aan het doen zijn en hoe ze de ontwerpen constructief beter kunnen krijgen!!

Het ging mij specifiek over het ontwerp van deze stoel in dit topic
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.