Paul Sellers maakt een houten hulpstuk om kleine maat beitels handmatig te slijpen onder een hoek

nicodemus

Actieve deelnemer
2 mrt 2023
26
12
Ede
Ik heb veel geoefend en ik slijp al mijn beitels en schaafbeitels uit de vrije hand. Gaat prima. De kleintjes niet en ik steek mijn spaarzame vrije tijd nu liever in mooie dingen maken. Ik vind het oprecht jammer dat je het nodig vind om anderen hier een slecht gevoel over te geven

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
850
228
Ook dat is dus een keuze. Er bestaan ook cnc machines waarbij dat malletje niet nodig zou zijn. Punt is dat je slecht kunt verwachten dat iedereen dezelfde vaardigheden en/of mogelijkheden heeft.

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
78
65
Beitels slijpen is toch juist meerdere keren exact hetzelfde maken? Ik heb een natslijpsteen met beugels en klem om mijn beitels te slijpen, omdat ik er anders niks van bak en ze steeds in een andere hoek staan. Om over de haaksheid maar te zwijgen. Iedereen kan weer wat anders.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
1.001
328
Twello
Want jij maakt nooit ergens een malletje voor?
Volgens mij zijn er bijna geen houtbewerkers die geen hulpstuk gebruiken en diegenen die frezen gebruiken hebben ook vaak een mal nodig. Nu moet ik wel zeggen dat al die hulpstukken een rommeltje geven. Maar het is goedkoop, het maken is goed voor je vaardigheden en als het je helpt, waarom niet...

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.934
2.983
Terkaple
www.woodworking.nl
We halen nog wel eens het doel en de weg er naar toe door elkaar. Als het doel is ,een scherpe, haaks geslepen beitel, dan zijn daar verschillende manieren voor, allemaal prima, je zoekt er eentje die bij je past, bij de spullen die je al hebt etc.
En daar komt het gezegde bij:" hij die het gemak niet zoekt is een luiaard". Kijk hoe anderen het doen, leer daar van, pas eventueel je denk en werkwijze aan. Als je uitgeleerd bent is het leven zo ongeveer over..

jaap

• Leuk
Waarderingen: Voorhetplezier en Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.