Overzicht kleinere of mobiele vlak/vandiktebank

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De jet JPT 10B


Op zich ben ik wel tevreden over de algehele kwaliteit van de machine.
Zeker voor de prijs die ik er voor gegeven heb.
Natuurlijk had ik maar wat graag een dikke gietijzeren kollos van een vvd bank willen hebben die je helemaal kon afstellen naar wens maar dat past niet in mijn klushok.
Dus daarom een kleine.
Er is vooral veel troep te koop.
Chinese bankjes welke allemaal het zelfde zijn met een ander kleurtje.
Uiteraard komt de Jet ook uit china en volgens mij lijkt hij veel op alles wat er voorbij komt in deze klasse.
Ik heb de machine bij aankomst eerst opengehaald om te zien waar we mee van doen hadden.
De volgende verbeter punten gevonden plus fix.
-geen vet tussen de tandwielen maar op het uiteinde van de assen.
*Alle tandewielen eraf en goed vet op de assen.
-1 groot kunstof tandwiel welke van goede kwaliteit is maar had liever staal.
*schoongemaakt en tanden licht ingevet.
-Ketting welke gesmeerd moest worden.
* met een dunne olie gesmeerd.
-veel openingen waardoor stof in de tandwielkast kon komen.
*alle mogelijk gaten dicht gemaakt met alu tape.
Alle glijlagers van de aandrijfrollen gesmeerd met een dunne olie

Na deze punten draaide de machine heel soepel.

Dan de afstelling van de tafel.
Hier is alleen de invoertafel verstelbaar.
De uitvoertafel is zo goed als niet verstelbaar.
De invoertafel wordt vastgezet mbv 2 draaiknoppen aan de zijkant welke de tafel dmv lange assen vastklemmen tussen de zijwanden van de machine.
Hierbij werdt 1 van de assen krom geduwd door de hoogte verstelling en als ik die vastklemde trok de invoer tafel licht omhoog.
Oplossing voor nu, tafel naar beneden drukken bij vast zetten.
De manier waarop de klemming werkt is erg simpel te noemen en kan verbeterd worden.

Ik heb ook alle meegeleverde kunstof spangrepen vervangen voor metalen versies (www.verpas.nl) zodat ik alles goed vast kan zetten want de plastic grepen kraakte soms.

Het vandikte deel heb ik alleen verlengd met een grote plank melamine om zo een langere in en uitvoer tafel te krijgen voor fineer stukken.

De bovenbladen zijn gevlakt met een frees en keurig recht maar wel erg ruw.
Hout glijdt er niet makkelijk overheen.
Deze wil ik nog glad schuren / pollijsten.

Ook heeft de machine last van snipe bij zowel vlakken als vandikte maken.
oplossing is messen lager afstellen zodat ze niet boven de uitvoertafel komen en het meteriaal langer laten dan nodig (+4cm voor en achter)
Of zoals ik soms deed een blokje hout van gelijke dikte er aan lijmen met hotglue.

Stofafzuiging is prima met bijgeleverde afzuigmond maar met 50 naar 100mm te klein voor mij.
Dus zelf een bakje gemaakt met 125mm buis.
Er komt nog steeds wat grove schaafsel uit maar het meeste + fijnstof wordt goed afgezogen.
Hierbij heb ik wel de beveiliging tegen aanzetten zonder afzuigkap verwijderd.

Maar dan nu na al deze "klachten"
De machine vlakt prima.
Vandikte werkt erg goed.
Kon op 0,3mm dikte vlakken dus dat werkte prima.

Prijs kwaliteit is goed voor wat ik er voor betaald heb.
Had ik hem voor ruim €800 gekocht in Nederland had ik hem waarschijnlijk terug gestuurd en iets anders gezocht.
Alleen weet ik niet wat.
Mogelijk de HBM 12"
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt voor de aanvulling! Met dik vet in dergelijke machines moet je oppassen en niet gebruiken op plekken waar veel stof/zaagsel komt. Dan krijg je een mix van vet en stof die voor extra weerstand en slijtage zorgt. Het kan er zelfs voor zorgen dat plastic tandwielen afbreken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Klopt helemaal vandaar dat ik ook alle openingen heb dicht gemaakt en vooral vet tussen de assen heb gedaan ipv erop.
Maar wellicht is het nodig om eens per jaar te controleren of het nog goed is.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Dat is wat lastig te zeggen omdat het ene stuk hout van 2 meter het andere niet is. Gaat het al om een relatief vlakke plank, dan lukt het wel, maar een dik relatief gebogen stuk wordt al behoorlijk lastig. Zeker als je het in jouw eentje wil doen. Op de Inca heb ik eiken planken van 200 x 20 x 2,4 cm gevlakt en door de vandiktebank gehaald. Maar dat ging niet handig en was de belangrijkste reden om de Inca te vervangen voor een Metabo. Die heeft een 25 cm langere tafel en vooral de langsgeleider is langer, waardoor het vlakken gemakkelijker is. De Metabo kon ik goedkoop krijgen en dat maakte de beslissing gemakkelijker.
Dag L.N, prima initiatief om kleie machines op deze manier te beschrijven.
ik zag recent een vlak vandikte bank van JET 10b. Er zijn verschillende prijzen. Mijn allereerste vraag is eigenlijk wat je van deze machine vindt. Waardering, dank en groet, Crossbow.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Die Jet heb ik nog niet in het echt gezien, dus daar kan ik weinig over zeggen. Jet laat een aantal machines, waaronder deze, in China maken. Wat ik heb gehoord zijn dan de kwaliteitseisen dan hoger zijn. Ik vermoed daarom dat het een betere versie van de HBM 10” is. Maar zeker weet ik dat niet.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Heb vorige week EB 260 M gekocht, uit '89, maar amper gebruikt. Variant met onderstel met twee wielen. Was zonder stofafzuiging, maar heb er zelf één gemaakt volgens recept op
. Dat werkt prima, ook met een Metabo stofzuiger als afzuiging.

Heb geen ervaring met vlak/vandiktebanken, maar deze bevalt me tot nu toe prima. Zag een paar dagen later nog één aangeboden, ouder, en duidelijk behoorlijk gebruikt, en daar werd ook al flink op geboden. Is inmiddels ook al verkocht kennelijk, vind hem niet meer.

Overigens had ik dit topic nog niet gezien toen ik de koop sloot, maar ik heb niet de indruk dat het een miskoop is....
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Door een recente vraag op het forum werd weer eens op dit topic gewezen. Dit is zo waardevol dat ik er een sticky topic in dit forum van heb gemaakt. Het zou mooi zijn als we ook van de verschillende zaagmachines een dergelijk overzicht krijgen. Daar wordt ook bijna dagelijks naar gevraagd!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en Aeolos

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Fons, fijn om te horen dat het onderwerp wordt gewaardeerd!

In de nabije toekomst wil ik ook weer meer machines gaan reviewen, aangezien daar ook veel vraag naar is. In dat licht is het misschien ook leuk om te vermelden dat mijn review van de HBM 10" vlak/vandiktebank 12.000 keer is gelezen. Dat is HBM opgevallen en waarschijnlijk ga ik een aantal van hun machines reviewen*. We zijn nog in gesprek welke dat zijn. Zaagmachines zijn een mogelijkheid, al zou het dan eerder over een groter model met roltafel gaan. Tips over welke machine te reviewen zijn welkom!

* Voor de duidelijkheid: ik krijg geen geld voor een review, enkel de machine. Betaald worden is besproken, maar ik vind dat ethisch niet kunnen omdat je dan niet meer onafhankelijk bent.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Fons, fijn om te horen dat het onderwerp wordt gewaardeerd!

In de nabije toekomst wil ik ook weer meer machines gaan reviewen, aangezien daar ook veel vraag naar is. In dat licht is het misschien ook leuk om te vermelden dat mijn review van de HBM 10" vlak/vandiktebank 12.000 keer is gelezen. Dat is HBM opgevallen en waarschijnlijk ga ik een aantal van hun machines reviewen*. We zijn nog in gesprek welke dat zijn. Zaagmachines zijn een mogelijkheid, al zou het dan eerder over een groter model met roltafel gaan. Tips over welke machine te reviewen zijn welkom!

* Voor de duidelijkheid: ik krijg geen geld voor een review, enkel de machine. Betaald worden is besproken, maar ik vind dat ethisch niet kunnen omdat je dan niet meer onafhankelijk bent.
Afhankelijk van de machine is "enkel de machine" soms ook al goed betaald. Al met al wel super fijn om dit op ons forum te zien. Ik lees ze graag!
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Fons, fijn om te horen dat het onderwerp wordt gewaardeerd!

In de nabije toekomst wil ik ook weer meer machines gaan reviewen, aangezien daar ook veel vraag naar is. In dat licht is het misschien ook leuk om te vermelden dat mijn review van de HBM 10" vlak/vandiktebank 12.000 keer is gelezen. Dat is HBM opgevallen en waarschijnlijk ga ik een aantal van hun machines reviewen*. We zijn nog in gesprek welke dat zijn. Zaagmachines zijn een mogelijkheid, al zou het dan eerder over een groter model met roltafel gaan. Tips over welke machine te reviewen zijn welkom!

* Voor de duidelijkheid: ik krijg geen geld voor een review, enkel de machine. Betaald worden is besproken, maar ik vind dat ethisch niet kunnen omdat je dan niet meer onafhankelijk bent.
Dag L.N,
als je een mening wilt geven kun je dat het beste onafhankelijk doen. Daar is volgens mij niets mis mee. HBM doet dit op meerdere fronten. Voor wie het interesseert Harry the Ferryman doet soortgelijke dingen. De opmerking betaalde promotie is wat dat betreft een zinnige waarschuwing. Ik stel een onafhankelijke mening van iemand met ervaring op prijs. Daarnaast HBM weet heel goed waar ze aan begint, net als jij. Ik denk dat een onafhankelijke mening HBM veel meer oplevert dan betaalde reclame. Daarnaast de onervaren gebruiker is er goed mee. Duurbetaalde rommel is er voldoende in deze wereld, succes met je verslagen. Ik heb de vvdb- verslagen met erg veel interesse gelezen, dus ik kijk uit naar de zaagmachine verslagen, groeten, Crossbow1958
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Jullie hebben natuurlijk gelijk dat ik door het krijgen van de machine ook op een manier betaald wordt. Toch zit er voor mij een verschil in, maar misschien is dat wat kunstmatig. Het is een andersoortige relatie, want de vergoeding is van te voren niet helemaal vastgelegd. Natuurlijk weet ik welke machine ik krijg en wat die kost. Maar als die machine een slechte review krijgt, dan daalt de waarde flink. Voor mij is de machine dan waarschijnlijk niet bruikbaar en voor de verkoopswaarde zal het ook geen goed doen. Dan zou ik dus een minimale vergoeding krijgen voor de review. Mocht ik er (ook) een financiële vergoeding voor krijgen, dan zou het natuurlijk anders zijn. Maar wees gerust, dit zal de onafhankelijkheid niet beïnvloeden.
 

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Scheppach HM1 / HM 2
Om eerlijk te zijn ben ik van alle vlak/vandiktebanken die hier beschreven worden het minst gecharmeerd van de Scheppach HM1 en HM2. Dat komt omdat ze wat anders in de mark zijn gezet. Ze zijn meer bedoeld voor op een mobiele bouwplaats en moeten dus meer mishandeling kunnen weerstaan. Hierdoor zijn ze wat grover, maar degelijker gebouwd. Het maakt wel dat wel nog meer van te koop zijn en dat de prijs lager is dan van een Kity, Inca of Elektra Beckum. Maar op bepaalde zaken hebben ze, naar mijn mening, toch verkeerde keuze gemaakt. Zo zijn de vlaktafels van plaatstaal en niet van gevlakt aluminium. Hierdoor zijn ze minder recht en is het moeilijker om zeer exacte resultaten te behalen. Het te behalen resultaat zal in veel gevallen nog steeds voldoende zijn, maar de toleranties zijn hoger dan bij de andere merken. Door het gebruik van plaatstaal is de Scheppach ook vatbaarder voor roest. De Scheppachs hebben echter een groot voordeel en dat is dat ze uitbreidbaar zijn. Er zijn zaag-, frees-, schuur-, en langgatmodules te krijgen. Zelfs een draaibank-module is er! Deze worden aan de zijkant van de machines gemonteerd en maken de machine veel breder inzetbaar. De motor van de Schappach hangt onder in de machine. De HM2 is de opvolger van de HM1 en heeft wat kleine verbeteringen. De verschillen zijn echter klein, waardoor het meeste voor beide modellen geldt.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 250 mm
Hoogte vlakbank:160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 800 mm
Vermogen: 1,5 of 2,2 KW (230V)

De Scheppach is, voor mijn gevoel, wat minder doordacht en is er meer bezuinigd op onderdelen. Zo wordt de uitvoertafel vastgezet met een draaihendeltje dat de tafel op zijn plek klemt. Echter kan door het trillen van de machine deze weer los komen. Mijn vader heeft de HM1 en “borgt” dit hendeltje daarom met een elastiek. Het klemmen maakt ook dat de tafel niet elke keer exact op dezelfde plek zit, waardoor je nauwkeurigheid mist. De in- en uitvoerrol is voorzien van een rubber laag en die is vaak door de tijd verduurt. Vervangende rollen voor de HM1 zijn erg duur (voor de HM2 iets minder duur). Op Marktplaats zijn enkel aanbieders die de rollen kunnen voorzien van een nieuwe laag rubber en ook zijn er gebruikers die een stuk tuinslag op de rollen hebben gezet.

Bekijk bijlage 74472

Bekijk bijlage 74473

Bekijk bijlage 74474

Bekijk bijlage 74489

Bekijk bijlage 74475

Bekijk bijlage 74476

Bekijk bijlage 74477

Bekijk bijlage 74478

Bekijk bijlage 74479

Bekijk bijlage 74480

Bekijk bijlage 74481

Bekijk bijlage 74482

Bekijk bijlage 74483

Bekijk bijlage 74484

Scheppach HM1 / HM 2
Om eerlijk te zijn ben ik van alle vlak/vandiktebanken die hier beschreven worden het minst gecharmeerd van de Scheppach HM1 en HM2. Dat komt omdat ze wat anders in de mark zijn gezet. Ze zijn meer bedoeld voor op een mobiele bouwplaats en moeten dus meer mishandeling kunnen weerstaan. Hierdoor zijn ze wat grover, maar degelijker gebouwd. Het maakt wel dat wel nog meer van te koop zijn en dat de prijs lager is dan van een Kity, Inca of Elektra Beckum. Maar op bepaalde zaken hebben ze, naar mijn mening, toch verkeerde keuze gemaakt. Zo zijn de vlaktafels van plaatstaal en niet van gevlakt aluminium. Hierdoor zijn ze minder recht en is het moeilijker om zeer exacte resultaten te behalen. Het te behalen resultaat zal in veel gevallen nog steeds voldoende zijn, maar de toleranties zijn hoger dan bij de andere merken. Door het gebruik van plaatstaal is de Scheppach ook vatbaarder voor roest. De Scheppachs hebben echter een groot voordeel en dat is dat ze uitbreidbaar zijn. Er zijn zaag-, frees-, schuur-, en langgatmodules te krijgen. Zelfs een draaibank-module is er! Deze worden aan de zijkant van de machines gemonteerd en maken de machine veel breder inzetbaar. De motor van de Schappach hangt onder in de machine. De HM2 is de opvolger van de HM1 en heeft wat kleine verbeteringen. De verschillen zijn echter klein, waardoor het meeste voor beide modellen geldt.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 250 mm
Hoogte vlakbank:160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 800 mm
Vermogen: 1,5 of 2,2 KW (230V)

De Scheppach is, voor mijn gevoel, wat minder doordacht en is er meer bezuinigd op onderdelen. Zo wordt de uitvoertafel vastgezet met een draaihendeltje dat de tafel op zijn plek klemt. Echter kan door het trillen van de machine deze weer los komen. Mijn vader heeft de HM1 en “borgt” dit hendeltje daarom met een elastiek. Het klemmen maakt ook dat de tafel niet elke keer exact op dezelfde plek zit, waardoor je nauwkeurigheid mist. De in- en uitvoerrol is voorzien van een rubber laag en die is vaak door de tijd verduurt. Vervangende rollen voor de HM1 zijn erg duur (voor de HM2 iets minder duur). Op Marktplaats zijn enkel aanbieders die de rollen kunnen voorzien van een nieuwe laag rubber en ook zijn er gebruikers die een stuk tuinslag op de rollen hebben gezet.

Bekijk bijlage 74472

Bekijk bijlage 74473

Bekijk bijlage 74474

Bekijk bijlage 74489

Bekijk bijlage 74475

Bekijk bijlage 74476

Bekijk bijlage 74477

Bekijk bijlage 74478

Bekijk bijlage 74479

Bekijk bijlage 74480

Bekijk bijlage 74481

Bekijk bijlage 74482

Bekijk bijlage 74483

Bekijk bijlage 74484

Scheppach HM1 / HM 2
Om eerlijk te zijn ben ik van alle vlak/vandiktebanken die hier beschreven worden het minst gecharmeerd van de Scheppach HM1 en HM2. Dat komt omdat ze wat anders in de mark zijn gezet. Ze zijn meer bedoeld voor op een mobiele bouwplaats en moeten dus meer mishandeling kunnen weerstaan. Hierdoor zijn ze wat grover, maar degelijker gebouwd. Het maakt wel dat wel nog meer van te koop zijn en dat de prijs lager is dan van een Kity, Inca of Elektra Beckum. Maar op bepaalde zaken hebben ze, naar mijn mening, toch verkeerde keuze gemaakt. Zo zijn de vlaktafels van plaatstaal en niet van gevlakt aluminium. Hierdoor zijn ze minder recht en is het moeilijker om zeer exacte resultaten te behalen. Het te behalen resultaat zal in veel gevallen nog steeds voldoende zijn, maar de toleranties zijn hoger dan bij de andere merken. Door het gebruik van plaatstaal is de Scheppach ook vatbaarder voor roest. De Scheppachs hebben echter een groot voordeel en dat is dat ze uitbreidbaar zijn. Er zijn zaag-, frees-, schuur-, en langgatmodules te krijgen. Zelfs een draaibank-module is er! Deze worden aan de zijkant van de machines gemonteerd en maken de machine veel breder inzetbaar. De motor van de Schappach hangt onder in de machine. De HM2 is de opvolger van de HM1 en heeft wat kleine verbeteringen. De verschillen zijn echter klein, waardoor het meeste voor beide modellen geldt.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 250 mm
Hoogte vlakbank:160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 800 mm
Vermogen: 1,5 of 2,2 KW (230V)

De Scheppach is, voor mijn gevoel, wat minder doordacht en is er meer bezuinigd op onderdelen. Zo wordt de uitvoertafel vastgezet met een draaihendeltje dat de tafel op zijn plek klemt. Echter kan door het trillen van de machine deze weer los komen. Mijn vader heeft de HM1 en “borgt” dit hendeltje daarom met een elastiek. Het klemmen maakt ook dat de tafel niet elke keer exact op dezelfde plek zit, waardoor je nauwkeurigheid mist. De in- en uitvoerrol is voorzien van een rubber laag en die is vaak door de tijd verduurt. Vervangende rollen voor de HM1 zijn erg duur (voor de HM2 iets minder duur). Op Marktplaats zijn enkel aanbieders die de rollen kunnen voorzien van een nieuwe laag rubber en ook zijn er gebruikers die een stuk tuinslag op de rollen hebben gezet.

Bekijk bijlage 74472

Bekijk bijlage 74473

Bekijk bijlage 74474

Bekijk bijlage 74489

Bekijk bijlage 74475

Bekijk bijlage 74476

Bekijk bijlage 74477

Bekijk bijlage 74478

Bekijk bijlage 74479

Bekijk bijlage 74480

Bekijk bijlage 74481

Bekijk bijlage 74482

Bekijk bijlage 74483

Bekijk bijlage 74484
Beste L.N., Dank voor je mooie overzicht van vlak- en vandiktebanken. Ik heb zelf een Scheppach Kombi HM2 en ben het met je eens dat het best lastig is om heel nauwkeurig te werken. Mijn grotere probleem is dat de HM2 altijd een hap uit het hout neemt vlak voor het de uit de vandiktebank wordt gedreven. Weet jij, omdat je ervaring hebt met reparaties en onderhoud, wat de oorzaak kan zijn? Is het de tweede aandrijfrol die niet goed is afgesteld en weet je in dat geval waar ik kan vinden hoe ik 'm goed moet afstellen? Ik hoor het graag, groet! Menno
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
@Menno: Dat wordt in het Engels "snipe" genoemd en kan door een aantal zaken komen. Het strakker afstellen van de aanvoerrol kan dit (gedeeltelijk) verhelpen. Hoe je dat bij de HM2 doet durf ik niet te zeggen. Daarvoor is het te lang geleden dat ik een HM2 in mijn handen heb gehad.

 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Beste DitchDeurne, ik lees nu dat je op zoek was / bent naar een echte of een model de stofkap voor de AD 160. Bij mijn machine zit een, gezien de goede werking, originele stofkap. Mocht je die een keer willen zien / opmeten dan ben je welkom. Helaas woon ik niet in de buurt van Z.O. Brabant maar in Kennemerland, maar wie weet.

IMG_5200.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.