Overzicht kleinere of mobiele vlak/vandiktebank

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Bedankt luuk
Ik had er overheen gelezen
Ik sta voor de keuze
Dus vandaar de vraag
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Welke machine is dit:

$_86.jpg

Staat op Marktplaats. Vraagprijs is minimaal 500- euro. Lijkt me aan de hoge kant.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Is een beetje afhankelijk van de staat van de machine en de mogelijkheden, maar lijkt me verder best reëel.

- - - Updated - - -

Is een beetje afhankelijk van de staat van de machine en de mogelijkheden, maar lijkt me verder best reëel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Rollen zijn behoorlijk roestig. Redelijk verwaarloosd. Wel 1100 watt en 300 mm schaafbreedte. Maar merk? Het heeft qua kleur weg van een nieuwere Sheppach. In het lijstje hierboven komt deze niet voor.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dit is toch een verzameltopic? Dit model kwam hier nog niet voor.

- - - Updated - - -

Dit is toch een verzameltopic? Dit model kwam hier nog niet voor.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ja zo kun je het ook bekijken alleen vraag je gelijk of dat model 500 euro waard is. Vandaar mijn opmerking :) niet kwaadaardig bedoelt maar meer om te voorkomen dat we vervuiling op dit draadje krijgen. Als je verder wilt discussiëren graag pm houden we dit draadje schoon!
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ik ga morgen eens langs bij Tendotools om naar een aantal vlak - vandiktebanken te kijken, zijn er zaken waar ik het best op kan letten?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Welke machine is dit:

Bekijk bijlage 91585

Staat op Marktplaats. Vraagprijs is minimaal 500- euro. Lijkt me aan de hoge kant.

Die lijkt veel op de HBM 200 die ik hier gereviewd heb. Dat is een generieke Chinese machine die onder meer namen wordt verkocht. Die zijn niet altijd exact hetzelfde, dus neem niet zomaar aan dat wat in mijn review staat ook voor deze machine geldt. Die ik heb gereviewd kan geen 300 mm breed schaven, dus mogelijk is het de HBM 300. 1100 W is wel heel weinig voor een vlak/vandiktebank van 300mm en dat lijkt mij eerder een fout in de advertentie. De HBM 200 en HBM 300 zijn 2250W.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Heb gisteren een DeWalt DW50 gevonden op marktplaats. Het is een verrassend goed gemaakte machine, bijna alles is van gietijzer (dus lekker zwaar). Ik zie veel pluspunten ten opzichte van vergelijkbare machines, dat had ik van te voren niet verwacht.

DeWalt 9.jpg

Pluspunten:

  • Meeste onderdelen (hele behuizing en tafels) gemaakt van gietijzer
  • Tafels vouwen omhoog, daardoor loop je geen kans op het verliezen van de precieze afstelling van je tafel zoals bij machines waar je de tafels er helemaal af moet halen om vandikte te schaven.
  • Tafels kunnen precies worden afgesteld
  • De vandikte-doorvoersnelheid heeft twee opties, 9 en 11 meter/s. Dit kan je doen door de riem op een andere poelie te leggen. Daarvoor zit er een handige hendel bij om de riem 'los' te maken.
  • Hoogte verstellen van de vandiktetafel gaat soepel en met een erg gebruiksvriendelijk handwiel (veel beter dan bijv. bij mijn Elektra Beckum)
  • Motor zit aan de zijkant, hierdoor kun je hem makkelijk op een lage tafel zetten en bijvoorbeeld onder je werkbank schuiven. Hierdoor is de machine wel iets breder, maar hij steekt niet enorm ver uit.

Minpunten:

  • Het grootste minpunt is de parallelgeleider. Die is moeilijk af te stellen (moet je met een steeksleutel wat moeren draaien om de hoek te veranderen, hier is geen knop oid voor). Dit is op zich geen probleem als je niet vaak op een hoek schaaft, maar het grootste nadeel is dat de parallelgeleider makkelijk verbuigt. Dit komt omdat het gewoon van een soort plaatstaal gemaakt is, zonder verdere versteviging.
  • De afzuiging is vrijwel niet bestaand. Volgens mij zat er origineel wel een afzuigkap bij voor het vlakken, maar voor vandikteschaven was er uberhaupt geen afzuiging. Zie onder een link voor het maken van een DIY afzuiging


Meer info


Filmpje van de DW1150.
Die machine is geloof ik voor 99% hetzelfde als de DW50. De meeste DW1150s (op google althans) hebben een veel betere parallelgeleider. De versie in dit filmpje heeft precies dezelfde als mijn DW50.


Extra foto's

DeWalt 2.jpgDeWalt 3.jpgDeWalt 4.jpgDeWalt 8.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
City, bedankt voor de toevoeging. Dat ziet er uit als een mooie machine! Ga je deze houden of jouw EB? Kun jij jouw keuze toelichten, want dat is interessant voor iemand die op zoek is naar een kleine/vlakvandiktebank. Kun je op de parallelgeleider geen vleugelmoeren (oid) zetten? Dat maakt het verstellen gemakkelijker.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
City, bedankt voor de toevoeging. Dat ziet er uit als een mooie machine! Ga je deze houden of jouw EB? Kun jij jouw keuze toelichten, want dat is interessant voor iemand die op zoek is naar een kleine/vlakvandiktebank. Kun je op de parallelgeleider geen vleugelmoeren (oid) zetten? Dat maakt het verstellen gemakkelijker.

Ik hou de EB, want de matige parallelgeleider is toch wel een groot nadeel. Ook is de EB wat krachtiger en heeft die al een onderstel, wat ik nog zou moeten maken voor deze DeWalt. Verder heb ik ook niet echt plek om hem ergens onder te schuiven, dus het zou ook geen ruimte besparen.

Vleugelmoeren zou inderdaad een oplossing zijn, goed idee! Ik weet alleen niet hoeveel het zou opleveren in de praktijk, want de geleider buigt niet alleen in de lengte, ook verticaal is hij krom. Dus als je van de zijkant kijkt heeft het deze vorm: ). Je zou er eigenlijk een extra plank oid voor moeten maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Enatii

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Heb je er niet toevallig een te veel?
Groet Timo

Heb vorig jaar mijn Bosch SHO 280 verkocht en heb nu alleen nog maar mijn Mafell AD 160 dus helaas...
Ga m binnenkort eindelijk gebruiken. Miste alleen nog de stofafzuiging dus die heb ik besteld. Moet nog even kijken of ik nieuwe messen erop moet zetten. Begrijp dat het afstellen wel lastig is...
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Heb vorig jaar mijn Bosch SHO 280 verkocht en heb nu alleen nog maar mijn Mafell AD 160 dus helaas...
Ga m binnenkort eindelijk gebruiken. Miste alleen nog de stofafzuiging dus die heb ik besteld. Moet nog even kijken of ik nieuwe messen erop moet zetten. Begrijp dat het afstellen wel lastig is...

Denk je dat de mafell AD160 nog zoveel kan opbrengen €360?
Waar koop je de losse onderdelen voor deze machine?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De Bosch en Mafell gebruiken wegwerpmessen die tweezijdig te gebruiken zijn. Die hoef je niet af te stellen, waardoor verwisselen een fluitje van een cent is. €360 voor een Mafell AD 160 of Bosch SHo 160 is niet weinig, maar wel een reële prijs.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Denk je dat de mafell AD160 nog zoveel kan opbrengen €360?
Waar koop je de losse onderdelen voor deze machine?

volgens mij kreeg ik voor de Bosch SHO 280 dik €400 vorig jaar
bij de Mafell heb ik nog de originele rekening, geloof dat ie in 2005 €553 kostte...

stofafzuiging had ik bij een webwinkel in Zwitserland besteld maar ook daar bleek ie uiteindelijk niet meer leverbaar... dan maar zelf iets fabriceren... of weet iemand of er een tekening van bestaat voor 3D printen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.