Overzicht haakse slijpers 76 mm.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.599
2.388
Terkaple
www.woodworking.nl
Een haakse slijper met een blad van 76mm. Ik kende ze niet, maar alle grote fabrikanten maken er eentje. Ik heb met belangstelling het filmpje gezien, maar zie nog geen aanleiding om er zelf eentje aan te schaffen. Wie heeft en gebruikt er eentje?

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.084
3.595
Die machientjes zijn toch vooral bedoeld voor mensen die wat aan de geparkeerde fietsen overlast doen. Die zie ik er in ieder geval regelmatig mee aan het werk. Hoewel de gewone accu slijptol ook zijn diensten bewijst. Ideaal voor het snel verwijderen van kinderzitjes, accu's en sloten.

• Haha
Waarderingen: klaas0639 en jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.084
3.595
Auto's zijn hier vies bah. Iedereen een elektrische bakfiets. Zie wel regelmatig auto's staan zonder koplampen.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
372
122
Enschede
voor doorslijpen ben je met een 76mm schijfje in 2 minuten door je schijfje heen :rolleyes:
Geen idee wat het praktisch nut in de werkplaats is.

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
111
139
Toevallig 2 weken geleden een Bosch 12v gekocht, eigenlijk vooral om kleine dingetjes te slijpen zoals een bout die te lang is of staaldraad wat te dik was om te knippen. Bleek ook erg handig om PVC elektrabuis te slijpen met de multi-cut schijf die erbij zat.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.412
224
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vind deze blauwe Bosch 12 volt serie met o.a het boormachientje (wat een handig dingetje) , het cirkelzaagje (ok, die is op het randje), de verbeterde dremeltje (wat een verschil met de ""gewone" Dremel) en dit haaks slijpertje. Prachtmachientjes. Kan het er zonder? Jazeker, maar heel plezierig om te gebruiken.

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.141
489
Alphen aan den Rijn
Gebruik al enkele jaren deze Bosch slijpmachine ( werk en prive ) en ben er zeer tevreden mee .
Onder andere kleine schroeven inkorten , 1 toers schroeven inslijpen en dan losdraaien .
Gebruik hem met een 3 Ampere accu .
Uiteraard niet voor het zware werk gemaakt .

Willem

Laatst bewerkt:

G73

Nieuw lid
13 jan 2024
4
2
NL
Ik heb deze slijper als eerste gekocht in mijn Bosch 12V verzameling en vind het een bijzonder handig apparaat. Ik gebruik het voor allerlei ‘klein aanpaswerk’ zoals even iets passend maken, uitstekende spijker afslijpen, voegje of cementrandje bijwerken, bout inkorten. Ik was zelf verrast hoe vaak ik hem gebruik. Staat voor mij naast de boorschroefmachine op nr. 2. Idd niet voor zwaarder werk, maar dat geldt voor de hele (Bosch) 12V serie. Wat ik doorslaggevend vind is gewoon het gemak en compactheid. Koop er wel kwalitatief goede schijven bij dat maakt veel verschil.

• Leuk
Waarderingen: TheJVH

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.174
2.567
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik word helemaal gek van links
deze dus

• Leuk
Waarderingen: ornament

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.928
635
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik vind deze blauwe Bosch 12 volt serie met o.a het boormachientje (wat een handig dingetje) , het cirkelzaagje (ok, die is op het randje), de verbeterde dremeltje (wat een verschil met de ""gewone" Dremel) en dit haaks slijpertje. Prachtmachientjes. Kan het er zonder? Jazeker, maar heel plezierig om te gebruiken.

Die 12V Dremel bevalt goed? Beter dan eentje van het merk Dremel zelf?

Ik ben me aan de hand van dit draadje eens wat verder aan het verdiepen in de andere machines van de Bosch blauw 12V serie. Lijken leuke dingen tussen te zitten.

Ik heb zelf al de boormachine. Maar de kwaliteit valt me tegen. De boorkop is al een keer kapot gegaan en het motortje doorgebrand. Alles is gerepareerd met onderdelen van Kruis.nl maar het viel me tegen van Bosch blauw.

Laatst bewerkt:

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
266
103
Delft
Deze tools worden ook bij auto reparatie gebruikt omdat ze lekker klein zijn. Er zitten wel enorme verschillen in hoeveel vermogen die apparaten kunnen leveren:

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.533
829
Moordrecht
Ik heb zelf al de boormachine. Maar de kwaliteit valt me tegen. De boorkop is al een keer kapot gegaan en het motortje doorgebrand. Alles is gerepareerd met.onderdelen van Kruis.nl maar het viel me tegen van Bosch blauw.
Er zijn verschillende boormachines te koop, variërend in kracht en mogelijkheden. Ik heb zelf de GSB 12V-35 en de GSR 12V-15. Het verschil tussen die twee is echt heel groot in kracht. Klopt ook wel, het aandraaimoment is bij de 1 35nM en bij de ander 15 nM. Als ik echt powerrrrr nodig heb, pak ik mn Panasonic 18V wel, maar de 12V-35 voldoet ruimschoots bij 98% van wat ik doe

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.928
635
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Er zijn verschillende boormachines te koop, variërend in kracht en mogelijkheden. Ik heb zelf de GSB 12V-35 en de GSR 12V-15. Het verschil tussen die twee is echt heel groot in kracht. Klopt ook wel, het aandraaimoment is bij de 1 35nM en bij de ander 15 nM. Als ik echt powerrrrr nodig heb, pak ik mn Panasonic 18V wel, maar de 12V-35 voldoet ruimschoots bij 98% van wat ik doe

Ik heb dan inderdaad de minder krachtige variant. Maar het wordt hier niet misbruikt qua werk, dus de genoemde faalpunten hadden eigenlijk niet voor moeten komen. M'n C merk Wesco van de Praxis houdt het ondertussen langer vol... maar ja, soms heb je pech.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.174
2.567
Klein-Brabant, Vlaanderen
dus deze

een vaste boorkop vind ik onhandig
je moet de bit/boor steeds klemmen
ik zweer bij de FC-reeks
meestal gebruik ik 6-kant-bits + -boren
wisselen gaat veel sneller

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.